InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De Japanse duizendknoop: een moeilijk te bestrijden plant

De Japanse duizendknoop: een moeilijk te bestrijden plant

De Japanse duizendknoop: een moeilijk te bestrijden plant Een van de meest hardnekkige, bijna niet uit te roeien planten is de Japanse duizendknoop. De plant is zo sterk dat gemeenten in Nederland waar de Japanse duizendknoop voorkomt, veel geld uitgeven om ervoor te zorgen dat deze woekeraar geen wortel meer kan schieten. Vaak tevergeefs. En dan te bedenken dat de Japanse duizendknoop van nature niet in Nederland voortkomt. Ooit meegenomen uit het Verre Oosten heeft de plant zijn plekje verovert in de Nederlandse flora. Vrijwel altijd ten koste van andere planten. De Fallopia japonica, het botanische monster met de bijnamen 'de moeder aller onkruiden', 'het groene monster' en 'de sloper'.

Plant meegenomen vanuit Japan

Dankzij de Duitse arts Von Siebold is de Japanse duizendknoop in Nederland terechtgekomen. Von Siebold bezocht in Japan rond 1825 een Nederlandse handelspost waar hij al snel gecharmeerd raakte van verschillende onbekende planten. Zonder verder te beseffen welke impact de Japanse duizendknoop zou hebben stuurde hij enkele zaadjes op naar Nederland en Duitsland. In eerste instantie werd de plant verzorgd in verschillende daarvoor bedoelde tuinen. Omdat de plant sterker was dan werd gedacht, konden gesnoeide delen van de plant overleven, doordat het in het tuinafval belandde en elders werd gedumpt. Daardoor stak de Japanse duizendknoop verwilderd en wel de kop op eind 19e eeuw in de omgeving van Baarn. Daarna duurde het nog een halve eeuw en kwam de plant ineens overal in Nederland voor.

Uiterlijke kenmerken

Maart en april zijn de maanden waarin de Japanse duizendknoop tevoorschijn komt. In korte tijd groeit de plant uit tot een hoogte van drie meter. De stengels zijn hol en lang. Grote zijtakken en grote bladeren kenmerken de Japanse duizendknoop. De plant is niet lelijk, in de bloei heeft de Japanse duizendknoop witroze of crèmewitte bloemen. De plant is daarom aantrekkelijk voor insecten die van de nectar gebruik maken. Ook kenmerkend zijn de rode spikkels die de stengels gaan vertonen wanneer de plant groeit. De bladeren groeien heel kenmerkend om en om.

Japanse duizendknoop is bijzonder sterk

Het grote probleem dat de Japanse duizendknoop met zich meebrengt is het feit dat de plant bijna overal doorheen groeit. Asfalt, muren en kieren in de weg houden hem niet tegen zodat er schade ontstaat aan gebouwen, wegen, rioolstelsels en kademuren. Andere planten worden overwoekerd en raken verstikt. De voorliefde van de Japanse duizendknoop zijn parken, plantsoenen en tuinen, maar men hoeft niet raar op te kijken als de plant ineens de kelder ingroeit of dwars door de grondregels heen komt. Op zowel droge als natte grond en voedselarme en voedselrijke grond gedijt de plant uitstekend. Gecombineerd met de hoge groeisnelheid is de Japanse duizendknoop zeer invasief te noemen. In de winter lijkt de plant te verdwijnen, maar schijn bedriegt, met het aanbreken van de lente komt de Japanse duizendknoop sterker terug. Het is slechts zo dat de plant in de winter bovengronds afsterft, maar de wortels blijven leven en vormen een flink netwerk onder grond. De wortels kunnen in zeer korte tijd metersdiep onder grond uitstrekken.

Verspreiding plant door onvoorzichtigheid

De Japanse duizendknoop is zeer moeilijk te bestrijden. Zelfs uit de net gemaaide restanten kan de plant weer terugkomen. De plant vormt weliswaar bijna nooit zaad, maar vermeerdering vindt voornamelijk plaats uit stukken stengel (wortelstok), maar ook uit de stengelknopen groeien gemakkelijk nieuwe planten. Dat betekent dat de Japanse duizendknoop slechts kleine stukjes van dit materiaal nodig heeft om nieuwe populaties te vormen. Wat er dus nooit en te nimmer mag gebeuren is het dumpen van tuinafval en het verplaatsen van grond waar restanten Japanse duizendknoop in voorkomen. Het wordt daarom ook aangeraden om de plant niet weg te maaien vanwege het ongewild verspreiden van de Japanse duizendknoop. Er ontstaan te veel stukken plant en het gevaar dat niet alles zorgvuldig wordt afgevoerd. Overal waar de plantdelen terechtkomen, zullen veelal nieuwe planten gaan groeien.

Mogelijkheden bestrijding Japanse duizendknoop

Ook al zijn er anno 2019 geen sluitende oplossingen om de Japanse duizendknoop definitief uit te roeien op de locatie waar hij op dat moment groeit, zijn er wel methoden om de opmars van de plant te stuiten en te remmen. Deze oplossingen zijn wel ingrijpend en vereisen een grondige aanpak.

Uitgraven

De meest effectieve en milieuvriendelijke aanpak is de Japanse duizendknoop simpelweg uit te graven. De moeilijkheid zit hem hier in het feit dat de grond metersdiep afgegraven moet worden omdat de wortels van de plant zeer diep kunnen reiken, afhankelijk van het grondwaterpeil. Wanneer er ook maar een klein stukje wordt achtergelaten, zal de Japanse duizendknoop snel weer in zijn volle glorie tevoorschijn komen. Gooi de plant bij het restafval, want dat wordt verbrandt. Niet op de composthoop of in de groene kliko deponeren. Ook al is de hovenier zeker van zijn zaak dat de plant is verwijderd, dan is het nog belangrijk dat de plek in de gaten gehouden wordt om te zien of hij terugkomt. Anders moet ook de kersverse Japanse duizendknoop direct weer uitgegraven worden.

Gazon eromheen aanleggen

Het inzaaien van een gazon rondom de Japanse duizendknoop is een manier om de groei van de plant in toom te houden. Elke week het gazon maaien en het maaisel bij het restafval gooien. Het gazon zal de Japanse duizendknoop niet verdelgen, maar de groei zal wel beheerst worden. Er zal wel moeten worden bekeken of de plant niet buiten het gazon alsnog opkomt en de barrière omzeilt die je met het gazon hebt opgeworpen.

Uittrekken stengels

De stengels kunnen ook worden uitgetrokken tijdens het groeiseizoen. De stengels lijken op bamboe en als deze elke twee weken worden uitgetrokken wordt de groeikracht van de plant verminderd. Het groeiseizoen strekt zich uit van maart tot en met oktober. Deze handeling elk jaar weer herhalen.

Minder effectieve methoden

Aanpakken met heet water of afdekken met een doek geeft niet veel resultaat. Alleen het bovengrondse deel van de Japanse duizendknoop wordt hiermee aangetast, maar de wortels overleven. Ook begrazing door varkens of schapen werkt in de praktijk niet goed, omdat de dieren een voorkeur hebben voor andere planten.

Bestrijdingsmiddelen met glyfosaat werken in dusverre dat de stengels afsterven. maar ook hier zullen de wortels overleven. Veel gemeenten willen het vanwege de schadelijkheid voor mens en dier niet gebruiken.

Toekomstige ontwikkelingen bestrijding

Anno 2019 worden er methoden uit het land van herkomst van de plant onderzocht. Het gaat hier om 40 verschillende schimmels en 180 geleedpotigen die de Japanse duizendknoop aanvallen en voldoende beschadigen. De bladvlo is een kandidaat omdat dit diertje zich alleen richt op de Japanse duizendknoop en andere planten in de buurt met rust laat. Onderzocht wordt of de schimmels en de diertjes als natuurlijke bestrijders ook in Nederland kunnen worden ingezet.

Het enige positieve aan de Japanse duizendknoop is dat de plant gebruikt kan worden voor het brouwen van bier en dat de scheuten van de plant eetbaar zijn. Het smaakt enigszins naar rabarber.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Exoten trekken Nederland binnenExoten trekken Nederland binnenNederland heeft een groot aantal inheemse planten en dieren, maar er komen steeds meer soorten bij die hier eigenlijk ni…
Onkruid bestrijden & tipsOnkruid wieden neemt vaak veel tijd in beslag en het behoort meestal niet tot de favoriete bezigheden van de tuinliefheb…
Bestrijding van de wolluisDe Wolluis behoort tot de familie van de Coccoidea. Ze kunnen 3 tot 6 mm lang worden. Ze komen bijna overal op de aarde…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedreiging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Resveratrol, een krachtig anti-kankersupplementResveratrol, een krachtig anti-kankersupplementResveratrol is een fytonutriënt dat in diverse fruitsoorten voorkomt. Het wordt ook als supplement verkocht. Er zijn vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HOerwin56, Pixabay
  • https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuws/japanse-duizendknoop/
  • https://nos.nl/l/2284747
  • https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/natuur-milieu/japanse-duizendknoop-is-ware-plaag-geworden-in-nederland/
  • https://www.ad.nl/binnenland/japanse-duizendknoop-botanisch-monster-is-bijna-onuitroeibaar~adfcd891/

Reageer op het artikel "De Japanse duizendknoop: een moeilijk te bestrijden plant"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 17-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!