Kruiden: salie of salvia officinalis

Kruiden: salie of salvia officinalis Salie had de naam een wondermiddel te zijn, het werd verondersteld zo ongeveer alle kwalen te kunnen genezen: reumatiek, nierziekten, maagzweren, tering, hoest, slangenbeten, keelpijn, vergeetachtigheid, grijze haren en ga zo maar door.

Algemeen

Het schijnt dat de Arabieren een gezegde hebben: 'Hoe kan een mens die salie in zijn tuin heeft staan sterven?' Meteen een plant in je tuin zetten! Bovendien: bloeiende salie brengt welvaart en voorspoed.

Kweken

Salie kun je zaaien in april en in mei. Het zaad komt na 4 weken op, de plantafstand is 50 cm en de hoogte is ook ongeveer 50 cm. De plant heeft graag een goed doorlatende grond en het is een winterharde plant. Salie kun je goed bij kool planten, salie verdrijft dan het koolwitje.

Gebruiken en bewaren

Van salie gebruik je de blaadjes. Je kunt die blaadjes het hele jaar door oogsten, dus bewaren hoeft eigenlijk niet. Wil je dat toch, dan kun je ze diepvriezen of drogen.

Gebruik salie in:
  • vissoepen en groentesoep
  • stoofschotels met lamsvlees, kalfsvlees of rundvlees
  • gehakt
  • gepocheerde vis
  • spinazie, doperwten, tomatengerechten, peulvruchten

Recept: vis met salie

  • sap van 1 citroen
  • 1 eetlepel olie
  • 1 ui
  • 2 eetlepels kleingesneden peterselie
  • 1 eetlepels kleingesneden salie
  • 12 scholfilets
  • 12 plakjes bacon

Een marinade maken van citroen, olie, kleingesneden ui, peterselie, salie en eventueel water. De opgerolde scholfilets 1 tot 2 uur laten marineren. Elk rolletje vis in een plakje bacon rollen. De rolletjes in een vuurvaste schotel leggen de de marinade erop schenken. In een matig warme oven (175 graden) in ongeveer 30 minuten stoven. Af en toe bedruipen.

Recept: saliemelk

  • 1 liter melk
  • enkele blaadjes salie

De melk met de salie erin aan de kook brengen. Als de melk kookt, de salie eruit halen. Heet serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Baakk, Pixabay
  • Voorlichtingsbureau voor de Voeding
  • Stichting Propaganda Groenten en Fruit

Reageer op het artikel "Kruiden: salie of salvia officinalis"

Reactie

Elsvunderink, 24-06-2008 17:05 #1
Graag kijk ik op deze pagina's om te kijken wat ik allemaal met mijn kruiden kan doen. Leuke weetjes en leuke recepten.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruiden
Reacties: 1
Schrijf mee!