InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: pepermunt

Kruiden: pepermunt

Kruiden: pepermunt Pepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overblijvende plant.

Geschiedenis

De Romeinen gebruikten pepermunt om de tafel mee in te wrijven. Dat was een teken van gastvrijheid en het diende om de eetlust op te wekken. Verder werd het gebruikt als parfum in het badwater.

Tegenwoordig gebruikt men pepermunt in medicijnen, snoep, kauwgom en tandpasta. Pepermuntolie wordt gebruikt in likeur, zoals Benedictine en Crème de Menthe. Pepermuntolie wordt ook gebruikt als middel om de muggen te weerhouden om te steken. Het gezicht en de ledematen worden er dan mee ingewreven. Ik kan me voorstellen dat die muggen daar geen zin in hebben, maar volgens mij is het ook helemaal niet fijn om je gezicht met pepermuntolie in te wrijven. Doe dat dus maar niet.

Kweken

Pepermunt kun je in mei in de volle grond zaaien en na drie weken uitplanten. Oudere planten kunnen ook gescheurd worden. Pepermunt kan ongeveer 70 cm hoog worden en de planten moeten ongeveer 50 cm uit elkaar gezet worden. En nogmaals, het is een overblijvende plant.

Oogsten en bewaren

Je kunt de pepermunt oogsten van het voorjaar tot het najaar en je gebruikt het blad. Als je het wilt bewaren kun je dat het beste diepgevroren doen, want hoewel het gedroogd kan worden, verliest het bij drogen wel erg veel geur.

Gebruik

Je kunt pepermunt gebruiken in:
  • thee, of er thee van trekken, dan een beetje citroensap erin doen
  • kruidenazijn
  • vruchtensalades
  • chocolademelk
  • snijbonen
  • wortelen
  • koolsoorten

Recept: pepermuntthee

  • Eerste mogelijkheid: steek een takje pepermunt in een kopje versgezette thee. Even laten trekken.
  • Tweede mogelijkheid: schenk heet water op gewassen pepermuntblaadjes. 5 minuten laten trekken. Serveren met citroensap.

Recept: savooiekool met pepermunt

  • 1 kg savooiekool
  • (zout)
  • 1 eetlepel kleingesneden pepermuntblad
  • 1 eetlepel boter of margarine
  • peper

De schoongemaakte kool klein snijden en in ongeveer 20 minuten gaar koken met weinig water, eventueel met zout. Afgieten en op smaak maken met boter of margarine, peper en kleingesneden pepermuntblad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • Voorlichtingsbureau voor de Voeding
  • Stichting Propaganda Groenten en Fruit

Reageer op het artikel "Kruiden: pepermunt"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruiden
Schrijf mee!