InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: oregano of wilde marjolein

Kruiden: oregano of wilde marjolein

Kruiden: oregano of wilde marjolein Oregano is wilde marjolein. Oregano en marjolein worden in dezelfde gerechten gebruikt, maar oregano is sterker van smaak. In Zuid-Europa kun je oregano overal tegen komen, maar ook hier in Nederland kun je het op een warm plekje kweken.

Geschiedenis

In de oudheid werd het gebruikt als strooikruid in ziekenkamers. Er werden antiseptische eigenschappen aan toegedacht. Er is ook een tijd geweest dat oregano gebruikt werd om linnen mee te verven.

Kweken

Oregano kun in april in huis of onder glas zaaien. Eind mei kunnen de plantjes naar buiten. Zet ze op een zonnige, warme plaats, met ongeveer 50 cm afstand tussen de plantjes. Je kunt het van juli tot september oogsten en je gebruikt de jonge plantentoppen. Het kan zowel gedroogd als diepgevroren bewaard worden.

Gebruik

Oregano dien je voorzichtig te gebruiken want de smaak is sterk. Gerechten:
  • gestoofd lamsvlees
  • tomatengerechten
  • pizza

Recept: broodpizza

  • 8 sneetjes oud brood
  • 50 gram boter of margarine
  • 1 ei
  • 4 eetlepels melk
  • 50 gram (Parmezaanse) kaas
  • peper
  • (zout)
  • 1 ui
  • 1 groene paprika
  • 2 tomaten
  • 8 zwarte olijven
  • 1 theelepel oregano
  • 4 ansjovisfilets

De sneetjes brood besmeren met de helft van de boter of margarine. Een koekenpan met brood bekleden, tot de hele bodem is bedekt. De besmeerde kant van de sneetjes brood naar beneden leggen.

Het ei loskloppen met de melk, de geraspte kaas, peper en eventueel zout. Het mengsel op het brood schenken.

De ui in ringen snijden en bruin bakken in de rest van de boter of margarine. De paprika in ringen snijden en even meebakken. In plakken gesneden tomaten toevoegen, en de olijven, peper, eventueel zout en kleingesneden oregano toevoegen. Het mengsel over het brood verdelen.

Op een laag vuurtje met een deksel op de pan in ongeveer 15 minuten bakken. Garneren met ansjovis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ariesa66, Pixabay
  • Voorlichtingsbureau voor de Voeding
  • Stichting Propaganda Groenten en Fruit

Reageer op het artikel "Kruiden: oregano of wilde marjolein"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruiden
Schrijf mee!