InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wat zijn de kosten voor het rooien of kappen van een boom?

Wat zijn de kosten voor het rooien of kappen van een boom?

Wat zijn de kosten voor het rooien of kappen van een boom? Het rooien of kappen van een boom is soms gedwongen nodig als de boom ziek of te groot is geworden. Hiernaast kan het ook zijn dat u gewoon van de boom af wilt doordat deze overlast of hinder veroorzaakt voor u en uw omgeving. Bij het veroorzaken van overlast kunt u denken aan bladval, vruchtval, wortelopdruk in de verharding en schaduwvorming. De boom kan verwijderd worden door te vellen of te rooien. Het vellen en rooien van bomen vraagt enige expertise die u kunt overlaten aan een hovenier of boomverzorger. Een hovenier of boomverzorger beschikt over de juiste kennis en gereedschappen om de boom op een veilige manier met zo min mogelijk schade te verwijderen. Het verwijderen van een boom vraagt een aantal kostenposten waar u rekening mee dient te houden. Bijvoorbeeld het kappen en rooien van de boom, de vergunning en de opruimwerkzaamheden.

Het kappen of vellen van een boom

Bij het kappen of vellen van een boom, wordt een boom tot net boven de grond afgezaagd. Meestal gebeurt dit met een kettingzaag. Door een inkeping in de boom te zagen, kunt u de boom een richting opsturen. Vervolgens zaagt u de achterkant van de inkeping in waardoor de boom valt. Het is verstandig om een touw als hulpmiddel te gebruiken. Deze kunt u aan de boom vastmaken en langzaam naar u toetrekken wanneer de boom aan de achterkant van de inkeping wordt ingezaagd.

De wortels van de boom blijven bij het kappen of vellen onder de grond aanwezig. De boomstronk die net boven de grond uitsteekt kan voor struikelgevaar zorgen. U kunt er daarom ook voor kiezen om de boomstronk bijvoorbeeld tot 1 meter boven de grond af te zagen. Op de boomstronk kunt u een bloempot, beeld of een vogelhuisje zetten.

Het rooien van een boom

Wilt u dat de wortels van de boom ook worden verwijderd, dan is het rooien van een boom de beste optie. Het rooien van een boom gebeurt met een stobbenfrees. Een stobbenfrees is een machine die de achtergebleven boomstronk kan verwijderen. Een boomstronk wordt met een stobbenfrees circa 30 centimeter onder het maaiveld verwijderd. Het wegfrezen van boomwortels kan handig zijn als u uw tuin wilt bestraten of nieuw gras wilt leggen.

Kosten voor het kappen en rooien

De kosten voor het kappen en/of rooien van een boom zijn moeilijk te zeggen en hangen af van een aantal factoren. De factoren die hierop de meeste invloed hebben zijn de omtrek van de boom, de leeftijd en de plek waar de boom staat. Voor een kleine boom die makkelijk kan vallen, kunt u uitgaan van een bedrag van ongeveer 100 tot 300 euro. Voor een gemiddelde boom die eenvoudig kan vallen betaalt u rond de 200 tot 500 euro. Voor een grote boom betaalt u gemiddeld rond de 700 euro. Voor het opruimen van het snoeiafval kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Wanneer de boom niet kan vallen en er een hoogwerker moeten worden ingehuurd, kunnen de kosten hoger uitvallen. Voor het verwijderen van een boomstronk met een stobbenfrees kunt u rekening houden met een bedrag van ongeveer 55 euro tot 120 euro per boom. De prijs is onder andere afhankelijk van het aantal boomstronken dat weggefreesd moet worden op uw terrein. De genoemde bedragen zijn uit 2017.

Kapvergunning aanvragen

In de meeste gevallen is bij het kappen of rooien van een boom een kapvergunning nodig. Dit kunt u navragen bij de betreffende gemeente waar de boom staat. Het is afhankelijk van de geldende plaatselijke verordening of u een kapvergunning nodig heeft. U kunt ook zelf checken bij het Omgevingsloket of u een kapvergunning nodig heeft. De kosten van een kapvergunning variëren per gemeente. In sommige gemeenten is de kapvergunning gratis, terwijl u bij sommige gemeenten in 2017 enkele tientjes betaalt. Meestal betaalt u bij grotere bomen meer voor een kapvergunning. Het kan ook zijn dat u voor een boom met een stamomtrek van 30 centimeter of kleiner geen vergunning nodig heeft. De stamomtrek wordt gemeten op een hoogte van ongeveer 1 meter.

Opruimwerkzaamheden

Na het kappen of rooien van een boom, moet vrijkomend afval zoals takken en stammen worden opgeruimd. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u het hout afvoeren naar een groenverwerkingsbedrijf of gebruiken voor uw eigen houtkachel.

Hout afvoeren

Het afvoeren van hout kan met behulp van een aanhangwagen of container. Wanneer u veel hout moet afvoeren, is het aan te raden om een container te huren bij een containerverhuurbedrijf. De kosten van het huren van een container (10 kuub) bedragen in 2017 ongeveer 310 euro inclusief btw. Onder deze kosten vallen huur van de container, stortkosten en transportkosten.

Hout voor eigen gebruik

U kunt het vrijgekomen hout ook zelf gebruiken voor een houtkachel. De stam en takken kunt u kortzagen en kloven. Vervolgens laat u het hout enkele jaren drogen, zodat het opgestookt kan worden in de kachel. Het voordeel hiervan is dat u geen stortkosten heeft. Niet alle hout is geschikt om zelf te stoken. Naaldhout bevat bijvoorbeeld veel hars, waardoor het rookkanaal eerder verstopt kan raken.

Hout versnipperen

Een andere mogelijkheid is het om het hout te versnipperen met een versnipperaar. De houtsnippers kunt u tussen de border strooien of gebruiken voor het aanleggen van paden. Een versnipperaar kunt u al huren vanaf 30 euro per dag. Er zijn ook bedrijven die wellicht interesse hebben in de houtsnippers. Deze kunnen worden opgekocht en worden geleverd aan biomassacentrales. Het afval gaat hierdoor niet verloren en er wordt energie uit gewonnen.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De aanvraag van een kapvergunningDe aanvraag van een kapvergunningHet stappenplan voor het kappen van een boom. Met belangrijke tips en informatie over het aanvragen.
Bomenkap: wat mag en wat nietBomenkap: wat mag en wat nietOm een boom om te zagen is een kapvergunning nodig. Gemeenten en provincies geven jaarlijks tienduizenden kapvergunninge…
Vijgenboom van planten tot oogstenVijgenbomen plant u het best in streken met een warm en zacht microklimaat, langs de kust bijvoorbeeld, maar verwacht vo…
De reuzenzwam: de reuzenzwam vermoordt beukenDe reuzenzwam ziet er prachtig uit. Maar de schimmel (want dat zijn zwammen) kan enorme beuken volledig vellen. De reuze…
Een boom omzagenEen boom omzagenMooi die boom voor je huis. Totdat die boom zo groot wordt dat hij je al het zicht ontneemt, ernstig begint over te hell…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pb826, Pixabay
  • http://www.hovenierroelzuidema.nl/tuinonderhoud/boomverzorging/rooien-kappen-en-vellen-van-bomen
  • https://www.casadata.nl
  • http://www.boomrooien.nl/
  • https://www.hovenier-gigant.nl/kosten-boom-kappen/

Reageer op het artikel "Wat zijn de kosten voor het rooien of kappen van een boom?"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 17-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!