InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenier

Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenier

Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenier Het aanleggen en onderhouden van een tuin is voor veel mensen een hele klus. Als je niet over voldoende kennis van plantengroei beschikt of je simpelweg geen tijd hebt, dan kan je een beroep doen op een hovenier of tuinman. Een hovenier kan onderhoudswerken uitvoeren aan je tuin of het geheel renoveren zodat alles er een heel stuk beter gaat uitzien. Wil je helemaal van nul beginnen dan kan je eerst een mooi tuinontwerp aanvragen bij een hoveniersbedrijf. Op basis van dit tuinplan zal de hovenier de tuin aanleggen in de gewenste stijl. De prijzen voor het ontwerpen, aanleggen of onderhouden van een tuin zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de oppervlakte van de tuin en het materiaal dat gebruikt wordt. Bij een kennismakingsgesprek zal de hovenier doorgaans een eerste idee geven van de mogelijke kosten van de werken aan je tuin. Ook kan je online offertes aanvragen van hoveniers of hoveniersbedrijven zodat je makkelijk prijzen kan vergelijken.

Tuin aanleggen

Iedereen die graag van een mooie tuin geniet weet dat het geen sinecure is om tot een mooi eindresultaat te komen. Aan een tuin die er netjes uitziet is heel wat voorbereidend werk vooraf gegaan: het maken van een tuinplan (tuinontwerp), het aanleggen van de tuin zelf, en uiteindelijk het onderhoud ervan. In al deze stadia van tuinverzorging zijn er enkele criteria die het verschil kunnen maken tussen een degelijke tuin en een prachtige tuin. Een daarvan is de keuze van een professioneel vakman die de omgeving van je woning kan herschapen in een rustgevende, en tegelijk stijlvolle tuin. Die vakman is de hovenier of tuinman.

Hovenier of tuinman

Hovenier is een woord dat afkomstig is van “hof”, dat onder meer tuin betekent. Een tuin kan dienen als plaats waar groenten en fruit gekweekt worden, maar ook als plek waar je kan genieten van natuurgroen. In dat tweede geval kan het gaan om een siertuin of simpelweg een tuin waarin je de batterijen kan opladen en genieten van de frisse buitenlucht. Het is vooral hier dat de hovenier of tuinman een rol kan spelen als vakman: dankzij zijn kennis en ervaring kan hij je tuin een bijzonder karakter meegeven. Een getalenteerd hovenier kan het beste uit je tuin halen en eigen accenten leggen die goed passen met de woonomgeving. Het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van een tuin wordt met een moderne term ook wel "landscaping" genoemd.

Tuinwerken mogelijkheden

Bij werken aan een tuin is er een brede waaier aan opties. Zo zijn er hoveniers die naast het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van de tuin ook bijkomende werken uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van een garage, een carport, een tuinhuisje of een omheining. Sommige tuinbedrijven zorgen zelfs voor een installatie van een zwembad in je tuin, waarbij ervoor gezorgd wordt dat het zwembad mooi in het algemene kader van de tuin past. Bij dit totaalplaatje van je tuin kan je kiezen voor een eerder rustieke, landelijke stijl of een moderne, vernieuwende stijl. Bij elk van deze stijlen past ook weer een aparte tuinverlichting. Een hovenier zal aangeven wat de mogelijkheden zijn op het vlak van deze stijlen en welke het best overeenkomt met je woning.

Tuin renoveren

Wil je je tuin alleen hernieuwen dan kan je kiezen voor een tuinvernieuwing, waarbij de tuin enkel opgekalefaterd wordt zodat hij een nieuwe start kan nemen. Dit renovatieproces mag niet onderschat worden; soms is een tuin zo fel verwaarloosd dat er behoorlijk wat opknapwerk nodig is. Zo kan het noodzakelijk zijn om, wanneer een tuin volledig is dichtgegroeid, deze te doorluchten zodat hij opnieuw kan "ademen". Hierbij kan de hovenier bovendien kijken naar de kwaliteit van de bodem en eventueel betere, gezondere grond aanvoeren om de tuin weer tot leven te brengen. Ook kan het gras weer opnieuw ingezaaid worden zodat het gazon weer een prachtig groen kleurtje krijgt. Door deze tuinrenovatie krijgt je tuin weer een gezonder, aangenamer tintje.

Prijzen hovenier

Factoren

Bij het berekenen van de prijs voor tuinwerken houdt een hovenier rekening met verschillende factoren. De kosten van een degelijke tuinaanleg kunnen verschillen naargelang het materiaal dat gebruikt wordt, de grootte van de tuin en het seizoen dat de tuin wordt aangelegd. In het herfst- of winterseizoen zal de aanleg van de tuin wat meer kosten rekening houdend met de koudere temperaturen en de moeilijkere werkomstandigheden. Ook de kwaliteit van het hout en de stenen waarmee je de tuin wilt afwerken kunnen een stempel drukken op de uiteindelijke prijs van de tuin. De prijzen kunnen verder oplopen naarmate je de tuin sierlijker wilt afwerken, zoals bijvoorbeeld met het plaatsen van een zitplaats, patio, fontein of vijver.

Gemiddelde prijzen

Doorgaans rekenen hoveniers een prijs aan van 250 à 400 euro voor een tuin die kleiner is dan 300 vierkante meter. Voor tuinen met een groter oppervlakte zal de prijs mogelijk anders berekend worden, bijvoorbeeld per vierkante meter. Veel hangt bovendien af van de persoonlijke berekening van de hovenier, en de prijs die hij aanrekent voor het geleverde werk en de gemaakte kosten. Voor het onderhoud van de tuin kan je rekening houden met een prijs van 35 à 50 euro per uur voor een hovenier of hoveniersbedrijf (prijzen 2018).

Offertes hoveniers

Kennismakingsgesprek

Is je tuin er slecht aan toe en ziet alles er een beetje verwilderd uit? En weet je bovendien niet goed waar te beginnen om alles een beetje netjes te maken? Dan kan het nuttig zijn om een hovenier uit te nodigen en een kijkje te laten nemen in je tuin. In een open kennismakingsgesprek met de hovenier kan je aangeven wat je precies wilt met je tuin, welk budget je ter beschikking hebt en binnen welke termijn je alles ongeveer klaar wilt hebben. De hovenier zal enkele voorstellen doen met betrekking tot de uit te voeren werken, het opfleuren van de tuin en eventuele bijkomende werken. Ook zal de hovenier mogelijk de tuin opmeten om correct te kunnen berekenen hoeveel het totale kostenplaatje zal zijn. Hierna zal er een prijsofferte opgemaakt worden die je rustig kan bekijken. Ga je akkoord dan kan de hovenier met de tuinwerken beginnen.

Online offertes

Twijfel je nog, dan kan je bijkomende informatie inwinnen op het internet en online prijsoffertes aanvragen. Deze gratis en vrijblijvende prijsoffertes maken het mogelijk om de prijzen van verschillende hoveniers te vergelijken. Voordeel hiervan is dat je een beter zicht hebt op de prijzen die verschillende hoveniers of hoveniersbedrijven voorstellen en dat je rustig kan vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuin: Inschakelen van een hovenierTuin: Inschakelen van een hovenierSoms kan het zijn dat uw tuin toe is aan een opknapbeurt of een totale renovatie. Dan wilt u mogelijk een nieuwe oprit o…
Wat kost een hovenier?Wat kost een hovenier?Een mooie tuin aanleggen kan u veel geld gaan kosten. Niet iedereen kan zelf een mooie tuin aanleggen. U moet zelf een g…
Op weg naar een nieuwe tuinOp weg naar een nieuwe tuinWilt u een nieuwe tuin of de bestaande tuin veranderen? Ga dan te werk volgens een goed doordacht stappenplan. Zorg voor…
Goedkoop een tuin aanleggenGoedkoop een tuin aanleggenEen tuin is voor mensen een ideale locatie om te ontspannen. Belangrijk is dan wel dat de tuin er netjes bij ligt met pl…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efraimstochter, Pixabay
  • https://www.tuin-weetjes.be/kosten-tuinaanleg/, bezocht op 25/01/2016.
  • http://www.hetportaal.be/tuinaanleg.html, bezocht op 25/01/2016.
  • http://www.tuinen-hendrix.be/tuinaanleg/, bezocht op 25/01/2016.
  • http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/bouwen/traject/stap-7-tuin-aanleggen/, bezocht op 25/01/2016.
  • http://www.onlinetuinieren.nl/tuinaanleg.html, bezocht op 25/01/2016.

Reageer op het artikel "Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenier"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!