InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De onbekende muismeloen

De onbekende muismeloen

De onbekende muismeloen De makkelijk te telen muismeloenen of cucamelons, zoals ze ook wel genoemd worden, zijn nog relatief onbekend in Nederland en dat is jammer, want ze smaken heerlijk en zien er ook nog eens heel leuk uit! De op mini watermeloentjes lijkende vruchten groeien aan planten die aan komkommerplanten doen denken, maar zijn in tegenstelling tot de komkommer ook in het Nederlandse klimaat goed buiten te telen.

Muismeloen

De Latijnse naam voor de muismeloen is Melothria scabra. Door zijn kleine formaat wordt de muismeloen wordt ook wel liefkozend het muizenmeloentje genoemd of de Cucamelon. De muismeloen komt uit de familie Cucurbitaceael, dit is de komkommerfamlie. Muismeloenen kunnen goed samen met andere planten. De groei van de plant komt langzaam op gang. De kleine planten hebben lange tijd nodig om zich aan de omstandigheden aan te passen, maar wanneer deze eenmaal begonnen is wordt de plant met gemak anderhalve meter hoog.
Muismeloenen hebben zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen en deze zijn niet zelfbestuivend. Het telen buiten de kas is dan ook aan te raden, op deze manier kunnen de bijen en hommels voor de bestuiving zorgen.

Zaaien

Muismeloenen kunnen vanaf maart tot en met april binnenshuis gezaaid worden. Ze doen het het beste in luchtige goed vochtig gemaakte zaaigrond. De zaden moeten ongeveer 1 tot anderhalve centimeter diep gezaaid worden en daarna met een laag grond afgedekt worden. Voor de kieming van het zaad is het belangrijk om de aarde goed vochtig en warm te houden. Een zo gelijkmatige temperatuur zorgt voor het beste resultaat. De wortels van de zaailingen zijn klein en teer, daarom is het beter één zaadje per potje te zaaien en niet te verspenen. De zaailingen kunnen na 15 mei, de ijsheiligen, buiten op een beschutte warme plaats worden uitgeplant. Per plant is de afstand van dertig centimeter van elkaar voldoende.

Verzorging

Muismeloenen houden van een zonnige tot half zonnige standplaats en een voedzame bodem. Voordat ze uitgeplant worden is het verstandig een grote hoeveelheid compost door de aarde heen te werken. Tijdens de groei is het raadzaam om ze eens in de twee weken plantengier te geven of ze te bemesten met organische meststoffen die rijk aan Kalium zijn en in de droge periodes hebben de planten zeer regelmatig water nodig.
De planten klimmen het liefst tegen een klimrekje of en stuk gaas op, op deze manier krijgt de plant van alle kanten zon en wordt de vruchtafzetting gestimuleerd doordat de bijen en hommels er goed bij kunnen.

Ziektes

Meeldauw is net zoals bij alle komkommerachtige een grote bedreiging. De meeldauw vormt witte vlekken op de bladeren. Voor de vruchten is deze ziekte niet erg schadelijk.

De oogst

De vruchtjes van de muismeloen lijken op kleine mini watermeloentjes. Eind juli komen de eerste kleine vruchten aan de planten. Op dat moment kunnen de vruchten geplukt worden. Ideaal is het wanneer de vruchten ongeveer anderhalve à twee centimeter groot zijn, een vingerkootje groot. Dan zijn ze lekker sappig. Wanneer de vruchten later geplukt worden, zit er al veel zaad in de vrucht en is deze minder lekker. Het oogsten kan in de maanden juli, augustus, september en als het weer meezit nog in de maand oktober.
De vruchten, die naar een iets wat zurige komkommer smaken, kunnen het beste meteen na de pluk gegeten worden. Ze zijn rauw goed te eten en erg lekker in salades, maar ze zijn zeker ook goed in te maken in azijn. De vruchten zijn in de koelkast ongeveer twee dagen houdbaar, daarna neemt de kwaliteit snel af.

Lees verder

© 2015 - 2017 Hennymolenaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met meloenAfvallen met meloenEr wordt wel eens gezegd dat je kunt afvallen met meloen. Is dit inderdaad mogelijk of is het onzinnig? Kan meloen ervoo…
Sterfte onder bijenSterfte onder bijenDe bij is een klein, maar belangrijk beestje. Medeverantwoordelijk voor de totstandkoming van veel voedsel wat op ons bo…
Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?Een gazon aanleggen is niet bijzonder moeilijk, maar het is ook geen kinderspel. Je moet rekening houden met een aantal…
Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?De zomer komt er stilaan aan en we zullen weer met bijen worden geconfronteerd. Het gebeurt niet zo vaak dat mensen door…
Nagerechten met meloenNagerechten met meloenVeel mensen denken dat meloen een fruitsoort is, maar dat is niet waar. Meloen is een groente en is familie van de komko…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SoFuego, Pixabay
  • Eigen ervaring.
  • De tuin op tafel nr; 01 2015
  • www.123zaden.nl

Reageer op het artikel "De onbekende muismeloen"

Reactie

Sylvia Tilburgs, 20-10-2017 15:55 #1
Beste Henny, dit jaar heb ik voor het eerst de muismeloen gekweekt. De smaak was even wennen, maar inmiddels ben ik er dol op. Ik heb ze namelijk aan stoofschotels toegevoegd zoals tajine, of zelfs in de nasi en bami. Gaar zijn ze nog lekkerder! Vooral als ze nog heel zijn en in je mond 'exploderen'. Dat geeft een heerlijke zoetzure smaak. Dan heb je geen atjar meer nodig bij de nasi, die zit er al in.
Groetjes Sylvia.

Infoteur: Hennymolenaar
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Onbekende gewassen
Reacties: 1
Schrijf mee!