InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezout

Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezout

Zeezout is een gezonde bron van mineralen. Keukenzout of tafelzout is erg ongezond. Hoe zit dat? In Keltisch zeezout, een grijskleurig zout uit Noord-Frankrijk, zitten 84 mineralen en sporenelementen. Deze heeft het lichaam allemaal nodig. In gewoon tafelzout zit slechts één mineraal: natriumchloride. Wanneer je veel natriumchloride inneemt, word je bloeddruk verhoogd. Zeezout echter, met als zijn 84 mineralen verlaagt juist de bloeddruk.

Inhoud:

Bodemverarming leidt tot minder voedingsstoffen

In heel de wereld wordt gesproken over bodemverarming door de huidige landbouwmethoden. De bodem is uitgeput als je er langer dan vier jaar iets op laat groeien. In Afrika maar ook in bij biodynamische boeren, zullen ze altijd een stuk land een aantal jaar braak laten liggen nadat het één seizoen is gebruikt. In zeer veel gebieden op de wereld wordt als tientallen jaren landbouw bedreven op het zelfde stukje grond. Het gevolg daarvan is dat er te weinig mineralen in de grond zitten om planten te laten groeien. Wat men hierop heeft gevonden is het volgende: men spuit kunstmatige mineralen in de grond. Elk gewas heeft een aantal andere mineralen nodig. Op deze manier kunnen gewassen groeien, maar blijven ze veel minder natuurlijke mineralen hebben dan vroeger. Onze voeding verarmt met hetzelfde tempo als de bodem verarmt.

Bodemverarming en ADH-waarden

Orthomoleculair geneeskundigen waarschuwen ons er al jaren voor dat de groenten en fruit die we aan het eind van de 20e en begin 21e eeuw eten een stuk minder voedingsstoffen bevatten dan tijdens de vaststelling van hoeveel mineralen en hoeveel vitaminen we dagelijks moeten eten, de ADH-waarden. In de orthomoleculair geneeskunde zegt de belangrijkste stroming dat we ons voedsel wel moeten aanvullen met synthetische mineralen en vitaminen. Helaas blijkt uit vele onderzoeken zonneklaar dat ons lichaam synthetische toevoegingen niet wilt hebben. Het lichaam zal deze synthetica zo snel mogelijk afvoeren via de urine. Alleen door het lichaam te forceren deze stoffen op te nemen, zal dat gebeuren.

Natuurlijk versus kunstmatig

Natuurlijke vitaminen blijven in tegenstelling tot synthetica op zijn minst 24 uur in het bloed zitten. Waar sommige orthomoleculair geneeskundigen geen rekening mee houden is dat de chemische stof die wij een vitamine noemen dat helemaal niet is. Wij zeggen dat ascorbinezuur vitamine C is, maar de werkelijke vitamine C in fruit en groenten is een stuk complexer geheel. Daarnaast is men inmiddels op de hoogte dat vitaminen nooit los moeten worden gezien van flavonoïden. Deze zitten in fruitsoorten, maar niet in synthetische vitaminesupplementen. Alleen wen supplement op natuurlijke basis zou je kunnen helpen om aan genoeg vitaminen en flavonoïden te komen, maar dan nog krijg je een groot aantal stoffen niet binnen. Zelfs een natuurlijk supplement werkt minder goed dan een synthetisch supplement.

Hoe zorg je voor genoeg voedingsstoffen?

Wat heeft dit verhaal met bodemverarming te maken? In de orthomoleculaire geneeskunde beschouwt men de bodemverarming als de belangrijkste reden om o[ supplementen over te schakelen. Andere natuurlijke oplossingen voor het voedingsstoffen tekort zijn er echter legio:
  • Eet wilde groenten
  • Begin zelf een moestuin
  • Eet meer dan 200 gram groente, bijvoorbeeld 500 gram
  • Eet meer dan twee stuks fruit, bijvoorbeeld vier stuks fruit
  • Eet biodynamische groenten
  • maak zelf sappen zoals groentesap en vruchtensap
  • Drink dagelijks tarwegrassap
  • Drink matchathee
  • Eet dikwijls fytonutriëntrijke kiemen zoals alfalfa, broccolispruiten, preikiemen en peulvruchtkiemen

Het bemesten van de bodem met compost of plantenafval is niet genoeg. Het kan de bodem zelfs te voedingsrijk maken op een eenzijdige manier. Daarom is Keltisch zeezout en himalayazout belangrijk: het verrijkt de bodem zo breed mogelijk met alle belangrijke mineralen en sporenelementen.

Landbouwgewassen

De boeren zouden hun land op vrij eenvoudige wijze van mineralen kunnen voorzien. Het is bekend dat boeren in kuststreken jaarlijks een land besprenkelen met zeewater, of zeewier op het land legden. Beide methoden zorgen ervoor dat landbouwgrond wordt aangevuld met mineralen. Uiteraard is het iets lastiger om landbouwgrond dat landinwaarts is gelegen te voorzien van zeewater. Je zou ervoor kunnen kiezen om Keltisch Zeezout of himalayazout te gebruiken als landbouwmeststof. Je maakt eerst een oplossing van zeezout met water en spreidt dit vervolgens uit over het land, vlak nadat de grond is geoogst en vlak voordat nieuwe gewassen geplant worden. Zo kunnen de gebruikte mineralen direct weer aangevuld worden.

Zeegroenten

Het is aan te raden tweemaal per jaar het groeigebied van zeegroenten te begieten met een oplossing van zeezout en water, bij voorkeur Keltisch zeezout of himalyazout. Dat brengt nieuwe mineralen aan de bodem. Overigens kan de hele moestuin worden bemest met mineralen uit zeezout maar dan is het wel aan te raden een verdund mengsel te gebruiken, of om dit te doen in januari/februari, als er nog niet zoveel planten groeien. Landbouwgrond met zeewater besprenkelen is een eeuwenoud toegepaste methode om de grond vruchtbaarder en rijker aan mineralen en sporenelementen te maken. Gebruik beslist geen keukenzout want daar zit maar één mineraal in. In Keltisch Zeezout en himalayazout zitten 84 mineralen.

Pas op met het label zeezout

Besef dat Keltisch zeezout iets anders is dan gewoon zeezout. Gebruik nooit zomaar zeezout! Als het zout, ook zout van onder de grond gewonnen en het is geraffineerd, mag van de wet zeezout heten. Veel soorten zeezout, zelfs uit de biologische winkel, zijn gewoon natriumchloride die men aan elkaar heeft laten klonteren. Wit zeezout is verdacht en is waarschijnlijk 100% natriumchloride want puur zeezout hoort grijs te zijn. Waarom moet je geen natriumchloride gebruiken? Omdat dit zout zich bindt aan andere mineralen. Wie natriumchloride over de aarde strooit zal daarom zien dat er juist minder mineralen in de bodem komen te zitten. Himalayazout kan ook worden gebruikt. Dit zeezout heeft een roze kleur. Himalayazout is echter wat duurder dan Keltisch zeezout. In vergelijking tot synthetische bemesters is keltisch zeezout helemaal niet duur.

Hoeveel moet je gebruiken?

  • Je kunt één kopje Keltisch zeezout gebruiken voor 30 vierkante meter grond. In principe kun je het zeezout gewoon op de bodem gooien waarna je de bodem water geeft; het zout zal oplossen in water en in de bodem verdwijnen. Strooi het Keltisch zeezout vlak voordat je de planten in de grond zet. De wortels van de gewassen zullen de mineralen vanzelf vinden
  • Bomen kun je eens per vier maanden van wat zeezout voorzien. Strooi het zout op het wortelbereik en ga er dan langzaam met een tuinsproeier over. Als het regent heb je geen sproei-installatie nodig.
  • Elke keer als je de planten water geeft kun je een theelepeltje zeezout op een liter water in de gieter doen.
Gerelateerde artikelen
Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelenJodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het…
Waarom is zeewater zout?Waarom is zeewater zout?Waarom is het zeewater zo zout? We vinden het heel normaal dat zeewater zout is, maar hoe ontstaat dit? En ons keukenzou…
Flor de sal, bloemenzout uit PortugalIn de Algarve van Portugal ligt een streek die van oudsher salinas wordt genoemd. Hier wist men dat er grote zoutvoorrad…
Slecht slapen door watertekortSlecht slapen door watertekortTijdens de slaap gaat veel water verloren. Dat gebeurt vooral via de uitademhaling maar het kan ook zijn dat sommige men…
Bronnen en referenties
  • http://www.ehow.com/how_6040322_fertilize-sea-salt.html
  • http://homeguides.sfgate.com/fertilize-plants-sea-salt-39373.html
  • http://www.gardenerspantry.ca/blog/sea-salt-fertilizer.html

Reageer op het artikel "Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezout"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!