InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > 8 Manieren van groenten verbouwen

8 Manieren van groenten verbouwen

8 Manieren van groenten verbouwen We weten allemaal dat groenten en kruiden gezond zijn. Niet iedereen weet waarvoor elke groente of kruid dient. Over het algemeen is het zo dat elke plant een ander deel van het lichaam geneest. Daarnaast bepaalt de teeltwijze hoe gezond een groente echt is. Er zijn vele manieren om planten te laten groeien. Je kunt ze via conventionele landbouw laten groeien, in een kas, een biologische kas, op biologisch-dynamische wijze en er is nog een manier; je kunt ze in het wild laten groeien. Als je wilde planten eet kun je niet op een mooie bleekselderij rekenen. De meest groenten uit de winkel zijn doorgekweekt of gedomesticeerd, het is raadzaam om voor een goede gezondheid groenten uit de winkel aan te vullen met wilde groenten.

Inhoud:

1. Kastuinbouw

Kassen zijn glazen huizen, die worden verwarmd met aardgas. Hierdoor kunnen het hele jaar door groenten worden gekweekt. Kastuinbouw of kassenbouw wordt in Nederland zwaar gesubsidieerd. Het kweken van planten in een kas houdt in dat er geen aarde aan te pas komt. De wortels komen uit in een bassin van water dat is vermengd met synthetische stoffen. Hierdoor kan een plant groeien maar zijn er niet bijster veel voedingsstoffen in de plant terug te vinden. Nederland is het meest belangrijke land ter wereld als het gaat om kastuinbouw. Hier wordt kastuinbouw geoptimaliseerd zodat we zelfs in ons kleine land groenten kunnen exporteren. Echter als het zou gaan om het nutriëntenniveau, is Nederland waarschijnlijk de kleinste exporteur van voedingsstoffen ter wereld. Groenten uit de conventionele kastuinbouw leveren geen gezondheidsvoordelen op en kunnen het beste vermeden worden aangezien ze met veel pesticiden tot stand zijn gekomen. Bovendien is het eindproduct smaakloos. Komkommers en tomaten uit een tropische tuin rondom iemands huis in de derde wereld smaken veel lekkerder.

2. Conventionele landbouw

Het groeien op conventionele wijze betekent dat een boer jarenlang dezelfde grond gebruikt om eetbare planten op te produceren. Elk jaar wordt de grond minder rijk aan voedingsstoffen voor de gewassen. Als de boer geen meststoffen zou gebruiken zou na drie jaar de opbrengst sterk verminderen en na 10 jaar zou er geen enkele groente meer groeien. Omdat er niet genoeg natuurlijke mest is, zal een boer de grond inspuiten met synthetische mineralen. Op deze wijze groeien de planten nog wel maar leveren ze te weinig mineralen aan mensen om nog echt gezond te zijn. Daarom is de conventionele landbouw na kastuinbouw de minst gezonde manier van planten laten groeien.

Een groentewinkel / Bron: PublicDomainPictures, PixabayEen groentewinkel / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

3. Biologische landbouw

Vele mensen worden afgeschrikt door de methoden van de conventionele landbouw en kopen liever biologische groenten. Nu is het echter zo dat er zelfs biologische groenten uit China komen. Je weet dan eigenlijk niet of deze groenten wel echt biologisch zijn. Bovendien geeft zelfs de Chinese regering toe dat hun landbouwgronden sterk vervuild zijn met zware metalen. Biologisch betekent daarom niet altijd gezond. Nu zou je nog kunnen kiezen voor biologische groenten uit Nederland. Het is echter zo dat de biologische boeren wel degelijk bestrijdingsmiddelen gebruiken, ook al zijn deze soms biologisch. Het feit wil dat ter wille van de bedrijfsvoering het soms noodzakelijk is om wel degelijk synthetische middelen en genetisch gemanipuleerde planten te gebruiken in de biologische landbouw. Hiervoor worden speciaal ontheffingen verleend in Nederland. Daarom kunnen we gerust stellen dat de biologische landbouw weliswaar met minder bestrijdingsmiddelen werkt, maar deze daar niet geheel vrij van is. Het komt regelmatig voor dat een boer zijn product als biologisch verkoopt omdat hij dan een hogere prijs kan vragen.

4. Biologisch kastuinbouw

Een van de gevaren van biologische landbouw is dat insecten en vogels een deel van de oogst opeten. Dat wordt een stuk beter in het gareel te houden als er sprake is van biologische kastuinbouw. Hierdoor zijn minder bestrijdingsmiddelen nodig. De planten zijn goed beschermd tegen wind waardoor ze beter kunnen groeien. In een biologische kas staan de planten gewoon met hun wortels in de aarde. Dat is een stuk beter dan de conventionele kastuinbouw in vooral het Westland. Aangezien er minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn kun je biologische kassenbouw prefereren boven gewone biologische landbouw.

5. Aquaponics

Aquaponics is een systeem waarbij planten op water groeien. Dit kan zowel binnen als buiten gerealiseerd worden. Het belangrijkste aan dit systeem is dat de waterbak in contact staat met een aquarium waarin vissen leven. Wat er gebeurt is het volgende: de vissen eten waterplanten en scheiden afvalstoffen uit. Deze komen in het water terecht. De wortels van de planten filteren de voedzame delen zoals mineralen uit het water en kunnen hierdoor beter groeien. Op YouTube zijn zeer veel voorbeelden van aquaponics te zien. Het is een interessante landbouw voor wie zijn eigen groente wilt verbouwen. Je moet wel van vis houden want die kweek je er tegelijkertijd bij!

6. Biologisch-dynamische landbouw

Er is een verschil tussen biologische en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamische landbouw houdt in dat je elk jaar op een ander terrein iets verbouwt. De boerderij heeft zowel dieren als gewassen en de terreinen waar de dieren en de gewassen staan worden jaarlijks verwisseld. Zo hebben de gewassen altijd de beschikking over een voedzame grond. In Nederland hebben producten van deze landbouwsoort het Demeter-keurmerk. Dit in tegenstelling tot biologische producten met het eko-keurmerk. Biologisch-dynamische producten zijn te prefereren boven biologische producten.

7. De biologische moestuin

Het is bijna ondoenlijk om een biologisch-dynamische moestuin te beginnen. Maar je kunt met enige arbeid vrij eenvoudig een biologische moestuin beginnen. Het is aan te raden dat je wat planten hebt die langer dan een jaar blijven leven zoals bloedzuring, salie en eeuwig moes. Zo kun je lekker lang genieten van groenten uit eigen tuin. Houdt er overigens rekening mee dat in vele gemeenten men vervuild slib heeft gebruikt om tuinen op te hogen. Informeer hiernaar bij de gemeente. Over het algemeen kan het geen kwaad een paar dagen per week uit eigen tuin te eten maar wie altijd uit eigen tuin eet, dient exact te weten op wat voor soort grond er verbouwd wordt.

8. Wilde groenten

Groenten zijn gewoon plukbaar in het wild. Paardenbloembladeren, brandneteltoppen, weegbreebladeren groeien volop in Nederland en België. Daarnaast zijn er honderden planten eetbaar maar die niet algemeen bekend zijn. In Nederland mogen wilde paddenstoelen niet worden geplukt maar in vrijwel alle andere landen gaat men in de herfst massaal het bos in op zoek naar paddenstoelen. Het voordeel van wilde groenten is dat deze een stuk gezonder zijn dan gedomesticeerde groenten. Daarnaast zijn ze gratis! Je moet alleen tijd erin steken om ze te vinden. Deze planten staan het dichtstbij de biologisch-dynamische planten omdat ze niet genetisch gemanipuleerd zijn. Het zijn geen gedomesticeerde planten. De gedomesticeerde planten uit de landbouw hebben allerlei kruisingen ondergaan wat invloed heeft op de samenstelling van voedingsstoffen. Wilde planten zijn niet gedomesticeerd en daarmee in feite het meest gezond!
Gerelateerde artikelen
Biologische landbouw: Biologische groenten en fruitBiologische landbouw: Biologische groenten en fruitVeel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor…
Aquaponics, gecombineerd vissen en groenten kwekenAquaponics, gecombineerd vissen en groenten kwekenMet aquaponics kunnen groenten verbouwd worden door aquacultuur en hydrocultuur te combineren. Zoals de naam al duidelij…
Aquaponics, een moestuin met een zelfreinigend aquariumSteeds meer mensen kweken hun eigen groente. De populariteit van de moestuin neemt dan ook toe. Een manier om je eigen g…
Is biologisch eten gezonder?Is biologisch eten gezonder?Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte…
Het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischHet verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischEr is een verschil tussen biologische landbouw en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamisch is veel gezonder.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TeroVesalainen, Pixabay
  • Interviews met biologische boeren
  • Interview met expert op biologisch-dynamisch terrein
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "8 Manieren van groenten verbouwen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!