InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aan de slag in de tuin: februari

Aan de slag in de tuin: februari

Aan de slag in de tuin: februari Februari, de maand waarin het toch al weer een beetje gaat kriebelen. Wie van tuinieren houdt, wil eigenlijk al best weer aan de slag. Zeker op een mooie zonnige februari dag. Maar wachten is verstandiger. Er kan nog een flinke vorstperiode volgen. Maar sommige klussen kunnen al wel uitgevoerd worden. De borders laten we nog met rust, maar reparaties aan het tuinhuis of de schutting kunnen nu goed uitgevoerd worden. Voorbereidingen voor het zaaien kunnen alvast worden gedaan. En voor wie wil genieten van wat er in februari al allemaal bloeit, is een bezoek aan tuinen, parken en kwekerijen aan te raden. Zij organiseren nu al speciale plantdagen waarop veel moois te bewonderen is.

Aanleg en inrichting van de tuin

Voer de nodige reparatie werkzaamheden uit

Het tuinhuis, de poort of uw schutting vraagt ook het nodige onderhoud. Nu er verder in de tuin weinig te doen is, heeft u mooi de gelegenheid om deze klussen uit te voeren. Ook eventuele nestkastjes van vogels kunnen nog net voor de vogels weer gaan nestelen gerepareerd en schoongemaakt worden. Loop ook eens door de tuinberging en ruim deze op. Het is heerlijk om, als straks het werk in de tuin weer losbarst, de tuinspullen zo uit een opgeruimde schuur te kunnen pakken.

Verleng de huiskamer met een overdekte zithoek

Wie lang wil genieten van de tuin en daar ook lekker in wil zitten, kan eigenlijk niet zonder een overdekte zithoek. Een prieel of overkapping aan de berging vergroot het leefklimaat in de tuin enorm. Plaats er een prachtige lounge-set in en u kunt heerlijk genieten van de tuin. Een dergelijke plek nodigt uit om lekker te luieren, alleen, met het gezin of met vrienden en familie.

Speciale tuinklussen en tips voor in februari

Voorbereiding voor het zaaien

Het duurt niet lang meer voordat u kunt gaan zaaien. Haal alvast de zaaibakken te voorschijn en maak ze schoon. Koop eventueel speciale zaai- en stekgrond en loop uw voorraad zaden nog eens door. Maak alvast een zaai plan, zodat u straks zo aan de slag kunt gaan.

Zaai koudkiemers al in februari

Sommige zaden kiemen alleen als ze blootgesteld zijn aan de kou. Deze zaden kunnen nu dus al gezaaid worden. Zij zijn juist heel blij met lage temperaturen of een vorstperiode. Zaai deze in de volle grond of in potjes. Een voorbeeld van dergelijke koudkiemers zijn alle soorten (eenjarige) Papavers.

Potplanten water geven

Planten in potten hebben ook in de winter water nodig. Vooral de wintergroene planten verdampen veel vocht via het blad, waardoor de grond ook nu zal uitdrogen. U moet dus wel degelijk de grond in de potten goed in de gaten houden en ook in februari nog regelmatig water geven. Langdurige droogte in combinatie met strenge oostenwind droogt de potgrond al snel uit.

Bezoek de speciale plantdagen

De winterperiode kent een aantal spectaculaire bloeiers. Om deze planten eens goed in het voetlicht te zetten, worden speciale plantdagen georganiseerd. Steeds meer tuinen, parken en kwekerijen organiseren open dagen. Open dagen waarop u midden in de winter kunt genieten van bloeiende Helleborussen, Hamamelissen en sneeuwklokjes.

Onderhoud aan bomen, struiken en vaste planten

Snoeien klimop of Hedera

Hedera of klimop kan eigenlijk het hele jaar door gesnoeid worden. In het groeiseizoen moeten zeker de hagen van klimop regelmatig bijgeknipt worden om de lange losse ranken te verwijderen. Een haag van klimop of een muur begroeid met klimop vraagt minstens één maal per jaar een flinke snoeibeurt. Door dat in februari te doen, bent u net de nestelende vogels voor.
Als u langer wacht, dan komt er niets meer van, omdat u de vogels dan verstoort bij het nestelen en/of broeden.

Bomen planten

Het is nu ook een prima tijd om bomen te planten. De bladverliezende bomen zijn nog in ruste en verbruiken dus nog niet veel energie. Geef ze een mooie plek in uw tuin waar ze volledig tot hun recht kunnen komen. Maak een ruim plantgat en vol dit met tuinaarde. Plaats ook gelijk een boompaal, zodat de boom, ook bij stevige wind, goed recht blijft staan. Let de komende jaren wel goed op de boomband. Zorg dat het niet te strak komt te zitten, want dan knelt het de sapstromen in de stam af, met alle gevolgen van dien.

Struiken stekken

Ook in de winter kunnen verschillende struiken gestekt worden. Buddleja (Vlinderstruik), Cornus (Kornoelje), Forsythia (Chinees klokje) of Philadelphus (Boerenjasmijn) lenen zich goed voor een winterstek. Deze stekken kunnen, mits het niet vriest, buiten in de volle grond gezet worden. Nog beter is het om de stekken te planten in potjes met speciale stekgrond en ze vervolgens in een onverwarmde kas te plaatsen. Na verloop van tijd, en zeker als de temperaturen stijgen, zullen de stekken uit lopen. Zodra ze goed geworteld zijn, kunt u ze uitplanten in de tuin.
Gerelateerde artikelen
Wanneer graszaad zaaien?Wanneer graszaad zaaien?Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting…
Wat kost het plaatsen van een schutting?De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel m…
Het onderhouden van je moestuin  februariHet onderhouden van je moestuin februariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Houtskeletbouw tuinhuis - tips en adviezenEen houtskeletbouw tuinhuis en/of blokhut kan worden gebruikt voor een breed scala aan activiteiten; als een tuin decora…
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…

Reageer op het artikel "Aan de slag in de tuin: februari"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!