InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aan de slag in de tuin: januari

Aan de slag in de tuin: januari

Aan de slag in de tuin: januari Januari, een maand waarin het guur en koud kan zijn, is niet echt een tuinmaand. Maar, natuurlijk afhankelijk van het weer, er is toch altijd wel een klus te vinden die in deze maand het beste uitgevoerd kan worden. Dat zijn vaak de klusjes die in de rest van het tuinjaar blijven liggen. Het verbeteren van de bestrating, zodat die losse tegels of kuilen eindelijk verdwijnen. Het eens goed en grondig schoonmaken van uw tuingereedschap. En natuurlijk de beste tijd voor het snoeien van de struiken en de bomen. Vooral fruitbomen zijn gebaat bij een goede snoeibeurt in de winter.

Aanleg en inrichting van de tuin

Opknapbeurt voor de bestrating

Nu er niet veel werk in de tuin te verrichten is, is deze maand een mooie tijd om aandacht te besteden aan de bestrating. Als het niet vriest, is het heerlijk om buiten aan de slag te gaan en nu is er alle tijd om dit soort klusjes uit te voeren. Losse tegels, weggezakte borderranden en kuilen in het tuinpad kunnen nu goed aangepakt en hersteld worden. Wie daarvoor extra tegels nodig heeft, kan eens zoeken op Marktplaats. Vaak worden oude tegels daar gratis aangeboden. Ook een hovenier heeft vaak opslag van oud tuinmateriaal, waar de steen die u zoekt zomaar tussen kan liggen.

Extra stuk tuin erbij

Hebt u een groot gazon en wilt u meer ruimte voor beplanting? Dan is het nu de tijd om een stuk gras te verwijderen. Steek het gras af en voer het af. U kunt het gras eventueel ook kapot steken en onderspitten. Laat het vervolgens even zo liggen. De omgespitte stukken grond kunnen door de vorst kapot vriezen. In maart, als het weer wat warmer wordt, kunt u de grond dan gemakkelijk fijn harken. Zo hebt u een goed voorbereid stukje grond voor nieuwe beplanting. Voeg nog wel voor het planten, of desgewenst apart in elk plantgat, compost toe.

Handige tuintips voor in de winter

Help uw vissen de winter door

Ook in de winter vraagt een vijver in de tuin de nodige aandacht. Zeker een vijver met vissen. De vissen trekken zich in de winter terug en zitten verstopt in het diepste deel van de vijver. De hele winter geen vis te zien dus. Daarom zouden ze bijna worden vergeten. Maar zorg er altijd voor dat er, zodra het gaat vriezen, maatregelen worden genomen en de vijver nooit helemaal dicht kan vriezen.

Workshop tuingereedschap schoonmaken

Na een intensief tuinseizoen is het tuingereedschap wel toe aan een flinke opknapbeurt. Maak alles eerst goed schoon met water en groene zeep. Gereedschap dat scherp moet zijn, denk dan bijvoorbeeld aan de spade of een snoeischaar, kan vervolgens geslepen worden. Gebruik hiervoor wetsteen en eventueel schuurpapier. Als laatste kunnen de scharnieren nog geolied worden. Wie dit alles wel eens goed wil leren, kan dat op één van de vele workshop die in deze periode worden georganiseerd.

Nieuwe tuinzaden bestellen

Er is nauwelijks werk te doen in de tuin en bovendien ook veel te koud om buiten aan de slag te gaan. Dit is daarom een prima tijd om eens rustig uit te zoeken welke bloemen- en groentezaden u nog heeft en wat u nog bij moet kopen en/of bestellen. Pak de zaadgidsen en struin op internet op zoek naar zaden van allerlei mooie planten en lekkere groentes.

Ga op zoek naar opvallende bomen en struiken

Bladverliezende struiken zijn in deze tijd van het jaar in al hun naaktheid te bewonderen. En soms staat er dan een hele saaie struik, maar heel vaak komen de prachtigste takken en basten tevoorschijn. Wilt u ook een dergelijke opvallende struik in uw tuin? Maak een wandeling door de buurt en let daarbij eens goed op de beplanting in de tuinen en het gemeente-plantsoen. U zult er versteld van staan wat voor moois er allemaal te zien is in de winter. Zo doet u misschien inspiratie op voor uw eigen tuin.

Bescherm vorstgevoelige planten

Hebt u vorstgevoelige planten in de tuin? Luister dan steeds goed naar de weersverwachtingen. Dek vorstgevoelige planten af met een laagje afgevallen bladeren. Zet kuipplanten weg op een vorstvrije plek. Er zijn ook speciale hoezen in de handel, waarmee de planten afgedekt kunnen worden. Dit scheelt weer veel werk en de vaak zware potten hoeven nu niet naar binnen verplaatst te worden.

Onderhoud aan bomen, struiken en vaste planten

Snoeien van vruchtbomen

Januari is bij uitstek de maand waarin struiken en bomen gesnoeid kunnen worden. Althans als het niet vriest natuurlijk. Bij vorst zullen de snijvlakken bevriezen met alle gevolgen van dien. Voor wie het altijd nog een beetje eng vindt om zomaar de snoeischaar in een tak te zetten, is het verstandig om deel te nemen aan een workshop (fruit-)bomen snoeien. Een dergelijke workshop wordt door het hele land gegeven, zo is er dus wel altijd een in de buurt te vinden. Vaak bestaat het uit een theorie en praktijk gedeelte. En vooral dat laatste is heel leerzaam.

Vaste planten in de winter

Vaste planten zijn in deze periode met rust en het is het allerbeste om ze ook daadwerkelijk met rust te laten. Kom niet in de verleiding om op een mooie zonnige dag alvast her en der wat af te knippen. U beschadigt daarbij onnodig de structuur van de grond en de plant is zijn bescherming kwijt. Er kan immers nog een flinke vorstperiode aan komen. Als u toch iets wil doen, dan kunnen de bladeren van de Helleborus planten afgeknipt worden. Als het oude blad verwijderd is, dan zijn de eerste bloemknoppen ongetwijfeld alweer te zien.
Gerelateerde artikelen
Handig tuingereedschapHandig tuingereedschapEen mooie tuin gaat er niet komen als je tenminste als je de tuin zelf aanpakt niet beschikt over het juiste tuinger…
Tuinieren in ieder seizoenTuinieren in ieder seizoenOok zonder groene vingers is het heerlijk werken in de tuin. Tuinieren is ontspannend, gezond én lonend, want onder je h…
Elektrische heggenschaar meestal voorkeur boven handschaarElektrische heggenschaar meestal voorkeur boven handschaarVeel tuinliefhebbers verkiezen een heg als afscheiding van hun gebied in plaats van een schutting. Gelukkig zijn de beto…
Garden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenGarden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenDe Garden Groom is een revolutionaire heggenschaar die snoeit en meteen het afgesneden snoeiafval opvangt, zodat u na af…
Wat moet er allemaal gedaan worden in de tuin in november?De dagen worden korter, de zon heeft bijna geen kracht meer en het laatste waar mensen vaak aan denken in november is we…

Reageer op het artikel "Aan de slag in de tuin: januari"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!