InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bemesting met stikstof door klaver

Bemesting met stikstof door klaver

Bemesting met stikstof door klaver Klaver is een veelvoorkomend plantje dat vaak te vinden is in grasvelden. Velen weten niet dat klaver nog een belangrijke functie heeft die ten goede komt aan de bodem. Klaver is namelijk in staat om stikstof uit de atmosfeer te binden in hun wortels. Het stikstof maakt de bodem vruchtbaar en is daarom een goede bemesting voor de grond.

Het belang van stikstof in de bodem

Het belang van stikstof is groot bij de ontwikkeling van planten. Stikstof is namelijk onderdeel van belangrijke stoffen in een plant zoals eiwitten en enzymen. Het speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de vorming van het blad. Stikstof is nodig voor het belangrijke fotosyntheseproces in de plant dat energie verzorgt en kleur geeft. Zonder stikstof blijven bladeren daarom gelig. Stikstof is daarom het belangrijkste element dat in vele soorten kunstmest wordt aangeboden.

Stikstof in kunstmest

Kunstmest bevat vaak een redelijk percentage stikstof. Dit percentage verschilt bij de verschillende soorten kunstmest die er bestaan. Enkele voorbeelden:
  • NPK-meststoffen bevat 12% stikstof
  • Magnesamon bevat 22% stikstof

Stikstof in natuurlijke mest

De stikstof in natuurlijke mest is moeilijk vast te stellen. Dit ligt aan een aantal factoren, zoals:
  • van welk dier de mest afkomstig is
  • de voeding van het dier
  • de omstandigheden waarin het dier leeft
Om een voorbeeld te geven: het percentage stikstof in rundveemest is +- 30%. Bij andere dieren en bij rundvee dat in andere omstandigheden leeft zal dit logischerwijs verschillen.

Hoe klaver voor stikstof in de bodem zorgt

Bron: Sannse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Sannse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Klaver is een vlinderbloemige plant. De wortels van vlinderbloemige planten bevatten bacteriën die makkelijk in staat zijn te binden met stikstof. Deze bacteriën bevinden zich in de wortelknolletjes. De bacteriën zorgen voor de stikstof afkomstig uit de lucht, deze stikstof staan ze af aan de plant. De plant zorgt in ruil weer voor voedingsstoffen voor de bacteriën. Klaverplanten kunnen per hectare 55 tot 350 kilo stikstof toevoegen aan de bodem. De stikstof komt van pas bij de klaver zelf maar ook bij planten die in de toekomst op dezelfde bodem zullen staan.

Rode en witte klaver

Er zijn verschillende soorten klaver: namelijk rode en witte klaver. De rode klaver zorgt voor een groter aantal kilo per hectare, namelijk op zijn hoogst 350 kilo. Witte klaver kan zo'n 150 kilo stikstof per hectare binden. Vaak worden de zaden van de klaversoorten gemengd met graszaden.

Een goed alternatief voor (onnatuurlijke) mest

Kunstmest is een onnatuurlijke stof die zelfs explosieve stoffen bevat. Je zou zeggen dat het het natuurlijk systeem verstoort. Voor andere soorten natuurlijke mest geldt dit niet, maar het kost wel tijd en geld om deze mestsoorten te produceren. Het gebruik van klaver is daarentegen volkomen natuurlijk en heeft geen productietijd etc. nodig! Er worden geen onnodige stoffen aangemaakt en in de grond gestopt zoals bij andere bemesting misschien het geval is. Daarnaast is bij het inzaaien van de klaver de bemesting ook geregeld. Bij andere vormen van bemesting is hier een tweede handeling voor nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.barenbrug.nl/veehouderij/vraag---antwoord/klavers.htm
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Sannse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Bemesting met stikstof door klaver"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 21-06-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!