InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aan de slag in de tuin: mei

Aan de slag in de tuin: mei

Aan de slag in de tuin: mei De meimaand is een prachtige tuinmaand. We zitten midden in het groeiseizoen en alles staat er fris en groen bij. De natuur laat zich van zijn mooiste kant zien. Maar er moet wel gewerkt worden. Het onkruid komt weer volop tevoorschijn en moet op tijd worden gewied. In de tweede helft van de maand moeten we ook weer starten met het knippen van de hagen. Na de IJsheiligen kunnen we de tuin weer opvrolijken met eenjarige planten en mogen de kuipplanten weer uit de winterstalling. Mei is een maand van genieten, maar ook van vooruit denken. Met wat slimme trucs kunnen we zorgen voor stevige planten en tegelijkertijd de bloei verlengen.

Aanleggen van een automatische beregeningsinstallatie

Of de tuin nu drastisch op de schop gaat, of voor de eerste keer wordt aangelegd, dan is dit het moment om eens serieus na te denken over de aanleg van een beregeningsinstallatie. Het aanbrengen van een beregeningsinstallatie in een bestaande tuin is een enorme klus, die daarom dan ook maar zelden aangepakt wordt. Maar als de tuin toch helemaal open ligt, dan is het juist een goed moment om dit gelijk mee te pakken. Het vraagt even wat denkwerk om te bepalen waar de sproei-installatie precies moet komen, en de totale kosten van de aanleg worden uiteraard ook iets hoger dan begroot. Maar daar staat tegenover, dat u er jaren plezier van zult hebben. De planten doen het veel beter als er gelijkmatig beregend wordt. En het scheelt u weer veel gesleep met gieter en/of tuinslang.

Borderrand van wilgentakken

In mei is al het snoeiwerk in de tuin inmiddels uitgevoerd. Hebt u veel snoeihout en weet u er geen raad mee? Van flexibele takken, denk daarbij dan bijvoorbeeld aan wilgentakken, kan een mooi hekwerk gevlochten worden. Voor een volwaardig hekwerk heeft u wel heel veel snoeihout nodig, maar voor een lage rand langs de border valt de hoeveelheid nog eigenlijk wel mee. Het voordeel van een kleine opstaande rand langs de border is dat de voorste beplanting niet over de bestrating of het gazon gaat hangen. Als na het aanbrengen van de borderrand de beplanting er tegenaan en zelfs iets overheen gaat groeien, ontstaat er een heel natuurlijk beeld. Vindt u dit een leuk idee, maar heeft u geen wilgen en wilgentakken? Ga dan op zoek naar aanbieders van flexibel wilgenhout. Ze worden, tegen aantrekkelijke prijzen, per bos aangeboden.

Natuurlijke erfafscheiding maken

Wie in het buitengebied woont, of anderzijds een tuin heeft die aansluit aan een natuurlijke omgeving, kan overwegen om hier met de erfafscheiding op aan te sluiten. Dat kan door een haag te plaatsen van verschillende soorten bloeiende struiken. Hiermee wordt wel duidelijk een grens geformeerd, maar blijft de natuurlijke uitstraling behouden. Gaat de voorkeur uit naar het plaatsen van een hekwerk, dan is ook daarin volop keuze. Natuurschermen of hekwerken van kastanje hout begrenzen het eigen erf, maar doen niets af aan een landelijke omgeving.

Vaste planten in de tuin op tijd steunen

In mei zit de plantenwereld volop in het groeiseizoen. Voor u het weet staat alles weer helemaal vol met mooie frisse groene planten. Veel planten regel zelf alles, klimplanten die zich met het grootste gemak hechten aan het aangeboden steunmateriaal of vaste planten die bij de hardste wind nog keurig rechtop blijven staan. Maar er zijn er ook die daarvoor wel wat hulp kunnen gebruiken. En deze hulp moet u zo snel mogelijk bieden. Het beste is om al aan het begin van het groeiseizoen het nodige steunmateriaal aan te brengen. Plaats op plantenstokken altijd een beschermend dopje, zodat u tijdens het werken in de border geen oogletsel op kunt lopen. Kant-en-klaar steunmateriaal is altijd voorzien van een dergelijk beschermend dopje.

Eenjarige planten, IJsheiligen en de maand mei

IJsheiligen zijn de naamdagen van een aantal katholieke heiligen. Deze dagen vallen in de eerste helft van mei, van 11 t/m 14 mei om precies te zijn. In de volksweerkunde worden deze dagen aangehouden als grens voor de kans op nachtvorst. Na IJsheiligen is de kans op nachtvorst nagenoeg nihil. IJsheiligen is het voor tuineigenaren dan ook een magische datum. Pas na de IJsheiligen mogen kwetsbare en vorstgevoelige planten dag én nacht naar buiten. In de praktijk gaat het hier om eenjarige planten en om kuipplanten. Vaak worden deze planten al voor de IJsheiligen, zeker op warme en zonnige dagen, overdag buiten gezet. Maar de nachten zijn dan nog te koud en de planten worden dan ook 's avonds weer naar binnengehaald. Door op deze manier te werk te gaan, wennen de planten langzaam aan de buitentemperatuur. Dit wordt ook wel het afharden van planten genoemd. Wie niet constant met de planten wil slepen, kan er ook voor kiezen om de planten 's nachts af te dekken met vliesdoek.

Aan de slag met een hanging-basket

Nu de kans op nachtvorst is geweken, kan de tuin worden opgefleurd met rijk bloeiende eenjarige planten. Een leuke manier om eenjarige in de tuin op te nemen is het aanschaffen van één of meerdere hanging baskets. Hanging baskets zijn open draadmanden, die u bekleedt met speciale inlegvellen van kokosvezel. Hierop komt speciale potgrond en vervolgens kunt u een mini-tuin creëren met een mooie mix van eenjarige planten. Voor een speels en natuurlijk effect is het mooi om ook enkele plantjes aan de zij- en onderkant te planten. Hiervoor maakt u een kleine opening in het kokosvezel. Vervolgens trekt u de plant aan de kluit van buiten naar binnen. Als de planten eenmaal goed aan de groei zijn geraakt, heeft u een hangende bol van bloemen. Voeg gelijk tabletten toe met langwerkende meststof. Deze speciale tabletten geven de voedingsstoffen langzaam aan de planten af.

Onderhoud aan bomen, struiken en vaste planten

Vaste planten terug knippen

In de maand mei zitten we volop in het groeiseizoen. Een prachtige maand waarin alle planten in de tuin mooi uitlopen met frisgroen blad. Om in de komende zomermaanden volop te kunnen genieten van de vaste planten, kunnen er een aantal trucjes worden toegepast. Sommige vaste planten zijn gebaat bij het om en om terug knippen van de bloemstengels. Sedum (Hemelsleutel) is hiervan een goed voorbeeld. Door in de grote bos met nieuwe bloemstelen er, verspreid over de plant, flink wat terug te knippen, ontstaat er een stevigere plant. Deze stevigheid zorgt ervoor dat de bloemstengels goed rechtop blijft staan en niet als een slappe bos uit elkaar gaat vallen. De bloemstengels van de Hydrangea arborescens "Annabelle" kan ook op deze manier getopt worden. Deze manier van vaste planten terug knippen zorgt dus voor stevigere planten. Tegelijkertijd wordt de bloeiperiode van de planten verlengd. De afgeknipte stengels lopen opnieuw uit en vormen pas in een later stadium bloemknoppen. Hierdoor hebt u twee vliegen in één klap: stevige planten en een langere bloeiperiode.

Onkruid wieden

Zo midden in het groeiseizoen zijn het niet alleen de door u aangeplante gewassen die flink aan het groeien zijn. Ook de onkruiden laten zich weer zien. Met de hogere temperaturen en een regelmatige regenbui kiemen de zaden gemakkelijk en voor u het weet teelt ook het onkruid weer welig. Door nu regelmatig te wieden tussen de planten blijft u het onkruid de baas. Het snel verwijderen van ongewenste kruiden voorkomt ook dat ze in bloei komen en zaad gaan vormen.

Hagen en snoeivormen knippen

Vanaf half mei breekt de periode weer aan voor het knippen van de hagen en de snoeivormen. Denk daarbij aan Taxushagen, Buxusperkjes en snoeivormen van Buxus. Werk altijd moet goed en scherp snoeigereedschap. Hierdoor worden de snoeiwonden beperkt en kan de struik zich snel herstellen. Het is aan te raden om deze werkzaamheden uit te voeren op een bewolkte dag. Zo krijgt de zon geen kans om in te branden op de snoeiwonden. Eventueel kunnen de struiken gesproeid worden na de knipbeurt. Doe dit dan bij voorkeur in de avond. Voor mooie strakke hagen is het aan te raden om een draad te spannen, zodat u de juiste kniphoogte aan kunt houden.
Gerelateerde artikelen
Een hanging basket beplantenEen hanging basket beplantenEen uitbundig bloeiende hanging basket kan de hele tuin opvrolijken. Je kunt de basket vullen met eenjarige planten maar…
Hoe leg je een bloemenweide aan?Hoe leg je een bloemenweide aan?We brengen steeds meer tijd door in onze tuin, die we dan ook als een verlengstuk van onze woonomgeving zien. We willen…
Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat?Een pluktuin aanleggen, hoe doe je dat?Wil je boeketten maken met bloemen uit eigen tuin? Leg dan een pluktuin aan! Bij het aanleggen van een pluktuin is de li…
Het aanleggen van een voortuinHet aanleggen van een voortuinDe voortuin is het visitekaartje van een woning waar vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Maar een goed aangelegde vo…
Exotisch ogende border ontwerpenBinnen niet al te lange tijd kun je op een zonnig plekje de border een exotisch tintje geven. In twee tot drie maanden i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aan de slag in de tuin: mei"

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!