InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aan de slag in de tuin: maart

Aan de slag in de tuin: maart

Aan de slag in de tuin: maart Maart is de maand waarin de tuinliefhebber weer langzaam aan de slag gaat. Nou ja, langzaam; er moet deze maand hard gewerkt worden. De struiken, rozen en Clematissen kunnen worden gesnoeid. Alle afgestorven plantendelen moeten worden verwijderd. Binnen enkele uren is de groene container of de composthoop al weer vol. Ook op het terras en balkon kan men al weer volop aan de slag. Daarnaast is maart echt een maand om weer volop plannen te maken voor het nieuwe tuinseizoen.

In maart is er weer volop werk in de tuin

Na een relatief rustige periode kan het tuinwerk in de maand maart weer rustig aan beginnen. De temperaturen worden zo langzaam aan weer wat hoger en hier en daar beginnen de struiken en vaste planten al weer uit te lopen. En wie goed kijkt ziet ook de puntjes van de voorjaarsbloeiende bollen weer voorzichtig boven de grond komen. Kortom hoogtijd om weer eens naar buiten te gaan en de tuin klaar te maken voor het komende tuinseizoen.
Wees wel voorzichtig met het werken in de tuin. De jonge planten zijn nog moeilijk te zien en erg kwetsbaar. Zeker als men er met een schoen of laars bovenop gaat staan.

Aanleg en inrichting van de tuin

Terras en/of pad aanleggen of vernieuwen

Maart is bij uitstek, net als de wintermaanden, geschikt om het grovere werk in de tuin uit te voeren. Wie een nieuw pad of terras aan wil leggen doet dat bij voorkeur vroeg in het jaar. Zelf een terras of pad aanleggen behoort namelijk heel goed tot de mogelijkheden. Wie goed voorbereid aan het werk gaat, zal zien dat een dergelijke klus goed te doen is. Een hovenier in schakelen kan natuurlijk ook. Wees er dan wel snel bij, want het voorjaar is voor de hoveniers vaak een hele drukke periode.

Nieuwe erfafscheiding plaatsen

Zo vroeg in het jaar is ook een goede periode om de erfafscheiding te vernieuwen. Doordat de beplanting, en dan in het bijzonder de vaste planten, nog niet gegroeid zijn, is het goed mogelijk om nog overal bij te komen. Wie een nieuwe erfafscheiding wil plaatsen heeft volop keuze. Een erfafscheiding van houten schermen, coniferen, verschillende (bloeiende struiken) of betongaas begroeid met Hedera: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Kijk eens rond op internet of bezoek een tuincentrum in de buurt. Zeker zo aan het begin van het nieuwe tuinseizoen wordt er veel aandacht besteed aan alle mogelijkheden en de nieuwste snufjes op het gebied van erfafscheidingen.

Zelf een zithoek of lounge set maken voor in de tuin

De tuin is steeds meer een verlengstuk van onze woonkamer geworden. Het uitgebreide assortiment loungesets heeft er voor elke smaak en elke soort tuin wel een mooi exemplaar tussen zitten. Wie handig is kan ook zelf aan de slag en zo gemakkelijk en goedkoop een eigen zithoek in elkaar zetten. Vooral van steigerhout is in een handomdraai een mooie en moderne zithoek te maken. Wie erg handig is creëert dan gelijk een handige bergruimte in de bank. Zo zijn de kussens makkelijk op te bergen en voor gebruik direct weer bij de hand.

Plaats een windscherm bij het terras

Ligt het terras net een beetje ongunstig en op de wind? Geen nood, want ook daar is een makkelijke oplossing voor bedacht. Tegenwoordig zijn er namelijk windschermen in de handel die naar behoefte in- of uitgerold kunnen worden. Zo kun je bij veel wind lekker beschut zitten met een uitgerold windscherm en op warme dagen juist gebruik maken van elk zeer gewenst zuchtje wind door het windscherm op te rollen.
De firma Harol heeft een prachtig oprolbaar windscherm in het assortiment. Het doek is verkrijgbaar in 10 standaardkleuren, maar kan ook in elke gewenste RAL-kleur geleverd worden. Ook kan er gekozen worden uit een aantal dessins. Kortom voor elke tuin is er een bijpassend doek te leveren.

Voorjaar op terras en balkon

Water geven in potten en bakken

Zo langzaam aan wordt het weer tijd om de planten in potten water te gaan geven. Zeker wintergroene planten hebben voortdurend water nodig. Via het blad wordt namelijk veel water verdampt.

Schoonmaken van de bloempotten

De bloembakken waar het vorig seizoen de eenjarige planten in hebben gestaan, kunnen nu worden leeggemaakt. Verwijder de oude plantdelen uit de pot en verspreid de resterende grond eventueel over de tuin. Maak de potten daarna goed en grondig schoon, zodat eventuele ziektekiemen verwijderd worden. Laat de potten daarna, onderste boven, goed drogen. Nu zijn ze weer gereed voor een nieuwe beplanting.

Flexibele bloembakken

Bloembakken op het terras geven de verharding gelijk een veel luchtigere aanblik. Door de toevoeging van planten op het terras raakt de hoeveelheid bestrating wat meer op de achtergrond en toont het geheel wat zachter. Hillhout heeft een prachtige serie bloembakken, de Elan bloembakkenserie Excellent. Een moderne vormgeving zorgt ervoor dat deze bloembakken in geen enkele tuin zullen misstaan. De Elan bloembakkenserie Excellent is gemaakt van geïmpregneerd FSC-hout en aan de binnenzijde voorzien van antiworteldoek. Direct klaar voor gebruik dus. Eventueel kunnen de bakken in een andere kleur worden gebeitst.

Originele bloempotten

Wie eens iets anders wil, kan zijn of haar toevlucht nemen in originele bloembakken. Denk daarbij eens aan oude olijfolieblikken en vul deze met allerlei soorten kruiden. Ook lege conservenblikken doen het leuk als bloempot in de tuin. Opgevrolijkt met een leuke kleur en voorzien van een aantal gaten in de bodem, voor de noodzakelijke afwatering, heb je de hele zomer plezier van iets wat anders zomaar in de prullenbak zou verdwijnen.

Onderhoud aan bomen, struiken en vaste planten

Bomen, struiken en rozen snoeien

In maart bestaat het meeste werk uit het snoeien van de bomen, struiken en rozen. Besteed hier de nodige aandacht aan, want het is het behoud van de plant én het zorgt voor gezonde en goed bloeiende planten. Geef na het snoeien gelijk organische mest. Ook zo'n mestliefhebber is de Buxus. Geef die deze maand ook een flinke hand gedroogde koemest.

Vaste planten verzorgen

De vaste planten kunnen nu wel afgeknipt worden. Met de uitvoering van dit werkje zullen in de meeste gevallen de nieuwe uitlopers van de planten al weer zichtbaar worden. Knip de afgestorven plantdelen fijn en verstrooi ze over de border. Binnen enkele weken is daar niets meer van te zien en is alles bedekt onder de nieuwe frisse bladeren van de vaste planten. Kwetsbare en niet betrouwbaar winterharde planten, kunnen nu ontdaan worden van de winterbescherming. Haal het stro en/of blad voorzichtig weg om beschadiging van de jonge uitlopers te voorkomen. Bedek de aarde in de border met een dun laagje compost en strooi gelijk wat organische mest.

Onkruid verwijderen

Nu de tuin nog zo kaal is, valt al het onkruid ook heel goed op. Haal al het onkruid nu grondig weg. Probeer dit zo goed als mogelijk is vol te houden. Dit scheelt in de zomer een hoop werk!

Ongewenste zaailingen verwijderen

Sommige planten hebben de neiging om zich hinderlijk uit te zaaien. Vanaf maart verschijnen dergelijke zaailingen boven de grond. Een geoefend oog herkent direct de gewenste en de ongewenste zaailingen. Grijp altijd direct in. De jonge plantjes zijn immers nog gemakkelijk te verwijderen. Naast uitzaaien kunnen planten zich ook, d.m.v. worteluitlopers, hinderlijk vermeerderen. Blijf ze de baas en steek in het voorjaar de uitlopers af.
Gerelateerde artikelen
Zelf een houten terras aanleggenHoe leg je zelf een houten terras aan? Het is vrij eenvoudig. Als je het niet zelf wilt doen kun je het altijd laten aan…
Wanneer graszaad zaaien?Wanneer graszaad zaaien?Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting…
Tuin: het aanleggen en maken van een vlonderterrasTuin: het aanleggen en maken van een vlonderterrasVeel mensen willen een vlonderterras in hun tuin. Het liefst willen zij dat in of bij het water. Het aanleggen en maken…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Licht in de tuinLicht in de tuinDe juiste lampen in de tuin kunnen het gewenste beeld van een tuin afmaken, maar dit moet wel met beleid. Het moet opgen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aan de slag in de tuin: maart"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!