InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verschillende soorten zand en toepassingen

Verschillende soorten zand en toepassingen

Zand wordt gebruikt voor zeer veel doeleinden, zoals in beton- en metselmortels, in asfalt, als ophoogmateriaal voor bouwterreinen of wegfunderingen en in bouwstenen. Naast bouwmateriaal wordt zand ook vaak gebruikt voor vermaak, zoals speelbakkenzand. Dit artikel gaat nader in op zand en diverse toepassingen van zand.

Zand in soorten en maten

Zand is een natuurproduct wat voorkomt in verschillende soorten en maten. Zand wordt gebruikt als grondstof voor een groot aantal producten. Zand wordt zowel droog, in groeven of afgravingen, als nat, onder de waterspiegel, gewonnen. Zand geeft een goed draagvlak voor een gebouw omdat het nauwelijks samendrukbaar is. Het Nederlandse zand bestaat voornamelijk uit een mengsel van silt, klei en grind. Zand kan daarnaast schelpen of kleine riviersteentjes bevatten en organische resten, bijvoorbeeld van bladeren.

Korrelgrootte, mµ en afkomst van zand

Het soort zand wordt bepaald door de korrelgrootte, ook wel aantal mµ’s genoemd en de toepassing wordt veelal aangegeven door de naam van het zand. Hoe grover het zand (hoe meer mµ), hoe beter het water door het zand heen gaat.

Zo wordt drainzand gebruikt om goed water door te laten. Door de grove korrelgrootte zitten de zand korrels niet dicht tegen elkaar geplakt, de ruimte tussen de korrels zorgt ervoor dat het water goed door het zand loopt. Een zand soort met een fijne korrelgrootte, zoals ophoogzand, laat juist water niet goed door. Door de fijne korrels kunnen de korrels dicht tegen elkaar aan ‘plakken’ waardoor het water geen kans krijgt door de zandlaag te gaan. Naast de diversiteit aan korrelgrootte kan zand zoet of zout zijn. Zoet of zout geeft de plaats van gewinning aan. Zoet zand wordt gewonnen uit rivieren, zout zand uit de zee.

Soorten en toepassingen zand

Voordat zand gekocht kan worden is het belangrijk precies te weten voor welk doeleinde het zand gebruikt gaat worden. Hieronder enkele soorten zand en de toepassing:

Drainzand

Drainzand is een grof soort zand dat goed water doorlaat en daardoor voornamelijk geschikt als ondergrond bij paardenpaddocks of langs drainagebuizen. Door de grove korrelgrootte laat drainzand zich niet verdichten. Dit maakt deze zandsoort niet geschikt voor straatwerk.

M3C

M3C zand heeft evenals drainzand de eigenschap snel water af te voeren en is zeer schoon (vrij van stenen, schelpen, takjes en andere vervuiling). M3C zand is speciaal geklasseerd met de juiste korrelgrootte van 180 tot 220 mu. Hierdoor is het zand uitermate geschikt als bovenste laag voor een paardenbak. M3C zand wordt om deze reden in de volksmond ook wel paardenbakkenzand genoemd. M3C zand wordt tevens gebruikt voor de aanleg of verschraling van voetbalvelden

Metselzand

Zoals de naam al aangeeft wordt metselzand gebruikt voor het aanmaken van metselmortel. Met behulp van metselmortel worden muren gebouwd. Metselzand kenmerkt zich door de sterkte van het zand en bevat weinig kwaliteitsverstorende grondstoffen zoals schelpen.

Ophoogzand

Ophoogzand, ook wel funderingszand genoemd, wordt gebruikt om oppervlakten te verhogen (zoals een garage pad of de aanleg van taluds). Ophoogzand laat slecht water door en kan enkel gebruikt worden voor doeleinde waarbij weinig eisen aan het zand worden gesteld. Ophoogzand kent een goed draagvermogen.

Speelbakkenzand

Kenmerkend aan speelbakkenzand is de mogelijkheid om vormen en bouwwerken mee te maken. Om dit te kunnen doen is het zand licht plakkerig. Speelbakkenzand is daarnaast zeer schoon zand dat weinig bestanddelen bevat waarvan handen en kleren vies van worden.
Gerelateerde artikelen
Online zand bestellenNaast vele webshops op het gebied van allerlei artikelen is het tegenwoordig ook mogelijk om grote partijen te bestellen…
Hoe leg ik tuintegels mooi strak?Om een mooi straks terras of tuinpad aan te leggen is het belangrijk de ondergrond goed te behandelen. Doe de zaken in d…
Ideale weide-indeling voor uw paardBij het kopen van een paard komt veel kijken. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en er is nogal wat te kiezen. Als u k…
Wat mogen chinchilla's eten en wat niet?Wat mogen chinchilla's eten en wat niet?Misschien heb je dit beestje zelf als huisdier, maar het kan ook zijn dat je er nog nooit van gehoord hebt; de chinchill…
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Bronnen en referenties
  • www.zandcompleet.nl

Reageer op het artikel "Verschillende soorten zand en toepassingen"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 11-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!