InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe bestrijd je mieren in de tuin

Hoe bestrijd je mieren in de tuin

Hoe bestrijd je mieren in de tuin Mieren zijn niet schadelijk voor je tuin. Vervelend zijn ze wel. Wanneer de mieren de tuintafel innemen en via het terras moeiteloos de keuken weten te bereiken dan wil je graag iets doen om ze te bestrijden. Mieren bestrijden kan met diverse bestrijdingsmiddelen en veel verschillende huismiddeltjes. Niet iedereen wil een insecticide gebruiken in een huishouden waar ook kinderen en huisdieren rondlopen, maar er zijn ook verschillende bestrijdingsmiddelen in een tuincentrum te koop die niet giftig zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende huismiddeltjes die je kunt toepassen, goedkoop en milieuvriendelijk.

Er zijn verschillende, vrij eenvoudige, manieren om de mieren te verdrijven uit de tuin. Mieren vermijden sommige specifieke geurtjes en smaken liever. Enkele strategisch geplaatste planten kunnen daarom al wonderen doen. Daarnaast lopen mieren altijd een vaste route, verstoor je die route dan raken de dieren gedesoriënteerd.

Bestrijden van mieren met een huismiddeltje

Kokend water

Een goed bestrijdingsmiddel is kokend water. Eén manier is om een grote bloempot op de ingang van het nest te zetten. Giet langs de pot kokend water enkele minuten wachten en de pot omkeren. Veel mieren zullen in de pot zijn gekropen om te ontsnappen aan het water. Giet nu het kokendhete water in de pot. Je kunt ook kokend water in alle uitgangen gieten en dit enkele dagen herhalen. Kokend water is ook een goed bestrijdingsmiddel tegen de mieren die de vuilniscontainer belagen. Het effect is dubbel, geen mieren en een schone container.

Kruiden planten

Er zijn enkele kruiden waren mieren een hekel aan hebben zoals salie en basilicum en enkele strategisch geplaatste potten houden de mieren op afstand. Maar er zijn meer kruiden die helpen de overlast te beperken. Zowel munt als boerenwormkruid staan bekend om hun mierenwerende werking. Maar ook rozemarijn, majoraan en maggikruid bestrijden mieren.

Bloemen planten

Enkele planten weren de mieren, de goudsbloem lijkt de beste manier. Zet enkele goudsbloemen op plekken in de tuin waar je echt geen mieren wilt. Nadeel is dat je er ieder jaar aan vastzit want de goudsbloem is eenjarig maar hij staat wel geweldig in de tuin. Andere bekende planten die de mieren op afstand houden zijn afrikaantjes (ook eenjarig) of lavendel.

Koperdraad

Wanneer ze toch over de drempel van je woning komen, span dan een koperdraad langs de drempel. Mieren lopen nooit over een draad van koper heen.

Schillen van citrusvruchten of komkommer

Bewaar de schillen van citrusvruchten en strooi ze op de plaatsen waar je geen mieren wilt. Probeer de schillen eerst te vermalen in een keukenmachine, de olie in de schil komt zo beter vrij. Mieren houden ook niet van komkommer, schijfjes komkommer of komkommerschillen op de plekken in je tuin leggen waar de mieren zitten en ze verdwijnen daar. Gesnipperde ui strooien heeft hetzelfde effect.

Azijn

Gewone azijn of schoonmaakazijn verdunnen met water en regelmatig de tuin ermee besproeien. De verhouding is één deel azijn op twee delen water. Een plantensproeier met azijnwater doet echt wonderen.

Gist

Vermeng gist met iets zoets zoals stroop en een beetje water. De mieren zijn gek op de stroop en eten de gist die erin zit ook op. De gist zet uit, mieren kunnen het niet verteren en gaan dood. Is stroop niet zo’n goed idee voor de tuin dan kun je ook (poeder)suiker of jam gebruiken.

Krijt of babypoeder

Strooi het op de routes van de mieren en ze gaan er niet meer langs. Talkpoeder, wat in beide zit, is een natuurlijk bestrijdingsmiddel. Er is misschien een verband tussen sommige vormen van kanker en het gebruik van talkpoeder. Met mate gebruiken en niet inademen.

Strooien met kruiden

Mieren hebben een hekel aan de geur van: basilicum, oregano, knoflook, salie, rozemarijn, kruidnagel en kaneel. Je kunt de kruiden vermengen met wat water en in de tuin sproeien of de paden van de mieren ‘blokkeren’ met wat strooisel. Daarnaast gaan mieren niet over een laagje peper heen. Strooi wat peper (zwarte, witte, cayenne) rond de uitgang van een mierennest en de mieren blijven binnen.

Pepermuntje?

Munt in welke vorm dan ook houdt mieren weg. Je kunt natuurlijk enkele blaadjes munt verkruimelen maar een (super)sterke pot muntthee werkt ook prima. Desnoods knip je een zakje muntthee open en strooi de inhoud over de vaste route van de mieren. Maar een beetje tandpasta met een sterke pepermuntsmaak en geur kan natuurlijk ook.

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay

Gewoon een sopje

Maak een mengsel van water en een afwasmiddel met citroengeur en besproei de tuin ermee. Mieren gaan dood aan het mengsel. Prima ook om de dieren uit de keuken te houden.
Koffiedik

Lavendel

Gooi het koffiedik niet in de vuilniscontainer maar in de tuin. Vermeng het met een beetje tuinaarde en strooi het op plekken waar je de mieren vandaan wilt houden. Overigens is een beetje koffie ook goed voor de planten én katten hebben ook een hekel aan het goedje. Wanneer je ook geen katten in de tuin wilt sla je twee vliegen in één klap.

Het hele nest opscheppen

Het is misschien wel de simpelste oplossing. Wanneer je precies weet waar het nest zit, schep het hele nest uit en deponeer het geheel ergens anders. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst het nest vinden en dat kan een probleem zijn. De ingang van een mierennest is een klein hoopje fijn zand, maar soms zijn er meerdere uitgangen en is het iets moeilijker.

Wil je liever een chemisch bestrijdingsmiddel? Er zijn verschillende middeltjes te koop. Kijk goed op de gebruiksaanwijzing wanneer je kleine kinderen en huisdieren hebt, sommige zijn ronduit giftig. Maar wanneer je de richtlijnen volgt zijn ook deze middeltjes effectief.

Zo voorkom je mieren in de tuin

  • Dek etensresten in de keuken altijd goed af.
  • Zorg dat het aanrechtblad schoon is en ruim zoetigheid altijd onmiddellijk op.
  • Sop de tuintafel regelmatig en veeg de tegels.
  • Gooi zo af en toe een emmer water met afwasmiddel over de tegels. (Zelfs een lekkend waterijsje lokt mieren)
  • Mieren houden van rottend materiaal in de tuin, verwijder daarom al het oude hout.
  • Sluit de vuilcontainers buiten goed af (en giet er zo af en toe wat afwasmiddel in) en vergeet de afvalbakken in de keuken niet.
  • Sluit alle kieren en spleetjes. Maak aan het begin van de zomer nog even een rondje met de kitspuit.

Lees verder

© 2012 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mieren bestrijden in en om het huisMieren kunnen voor veel overlast zorgen in en om het huis. Buiten het feit dat het niet prettig is om last te hebben van…
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mieren ze komen uit de kleinste hoekjes en kieren. Buiten, binnen, ze zitten overal. Vooral de vliegende mieren kunnen e…
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Mierenplaag: wat te doen bij een mierenplaag of overlast?Mieren in de keuken. Het kan geen kwaad, maar aangenaam is het niet. Wat te doen als de kriebelbeesten je keuken dreigen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd je mieren in de tuin"

Reactie

Corrie, 27-06-2017 14:34 #1
U zegt dat mieren in een tuin niet schadelijk zijn maar bij mij eten ze de wortels van mijn plantjes op, nu weer in mijn border. Wat kan ik hier tegen doen en kan azijn geen kwaad voor de planten?

Hopend op uw antwoord m.v.g.Corrie Reactie infoteur, 11-07-2017
U zou er andere planten tussen kunnen zetten waar de mieren een uitgesproken hekel aan hebben zoals goudsbloemen of afrikaantjes. Kruiden zoals rozemarijn, munt en oregano zijn ook prima tegen mieren en ruiken ook nog eens lekker.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!