InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Blikopener en flesopener zijn onmisbaar

Blikopener en flesopener zijn onmisbaar

Blikopener en flesopener zijn onmisbaar Het overkomt ons allemaal wel eens; je wilt een blikje openen en het lipje scheurt af of de blikopener gaat kapot. Soms snijd je jezelf pijnlijk. Dat betekent dat je op zoek moet gaan naar een ander apparaat. Er komen steeds nieuwe apparaten op de markt om het ons gemakkelijker te maken. Ook de elektrische blikopener die gecombineerd is met flesopener en messenslijper is erg handig. Geef het apparaat een plaatsje in de keuken en vele problemen zijn opgelost.

Blikje en fles

Toen de eerste conservenblikken verschenen rond begin 1800 waren deze van zwaar metaal en lastig te openen. De eerste blikopener dateert van 1858. Over het algemeen maak je een blikje open met een blikopener. Deze zijn er in verschillende soorten en de ene is veel gemakkelijker in het gebruik dan de andere. Sedert 1966 verkoopt men steeds meer blikjes waar een lipje aan zit. Dit is een uitvinding van Ermal Fraze. Het lipje moet je omhoog trekken en dan zal het blikje zichzelf openen zonder blikopener. Wat echter tot frustratie van velen vaak gebeurt is dat het lipje afscheurt en dat je dan alsnog de blikopener moet gaan gebruiken. Er is wel een blikopener verkrijgbaar die het lipje opent. Een goede blikopener in de keuken is een noodzaak. Op de eerste hulp in ziekenhuizen verschijnen zeer regelmatig mensen die gewond zijn geraakt door de scherpe randen van blikjes of omdat de blikopener niet goed functioneerde. Ook een flessenopener die goed functioneert is een noodzakelijk artikel in de keuken. Vaak worden flesopeners als relatiegeschenk gekregen en ze zijn dan zeer luxe maar misschien minder functioneel. Een combinatie van blik- en flesopener lijkt daarom ideaal en is verkrijgbaar in diverse merken.

Eenvoudige blikopener is onmisbaar

Zelfs met een zakmes kan in principe een blikje worden geopend. Ook zijn er eenvoudige blikopeners waarbij men een inkeping maakt in het blikje en vervolgens wordt er met een soort van hefboomwerking steeds een stukje van het deksel gesneden door het zelf verplaatsen van de opener. Deze blikopeners zijn wel zwaar in het gebruik en eigenlijk alleen geschikt voor kleine blikjes. Vaak worden deze gebruikt op de camping of in de caravan maar minder voor dagelijks gebruik in de keuken. Ook kennen we de blikopener waar aan het einde een flesopener aan vast zit. Deze zijn erg handig om flessen met dop te openen.

Blikopener zoals we die standaard kennen

De blikopener zoals we die kennen is een voorwerp wat met een kartelwiel is uitgerust. Dit druk je in in de rand van het blikje en met een vleugeltje draai je door de rand van het blikje. Dit is simpel en werkt bij de meeste blikken goed. Ook zijn er blikopeners die met een scherp mesje werken en waarbij door middel van twee vleugels het blikje kan worden opengedraaid.

Blikopener met knop

Er is een blikopener in de handel waarbij men het mesje in het blik drukt en vervolgens op de knop drukt waarbij het blik geopend wordt. De ingebouwde magneet houdt het deksel tegen zodat er geen verwondingen kunnen ontstaan aan de scherpe randen van het blik. Deze blikopener werkt op batterijen en is o.a. verkrijgbaar bij Maxx cuisine . Er zijn meer van deze blikopeners te koop van diverse merken.

Luxe blikopener en flesopener

Er zijn luxe blikopeners te koop die zowel dienen om blikken te open maar ook kan men hiermee flessen openen. Zo heeft WMF een blikopener op de markt gebracht die men op de rand van het blikje plaatst en dan kan de schroef worden aangedraaid. Het blik wordt op deze wijze geopend. Aan de bovenkant heeft deze opener een mogelijkheid voor het openen van kroonkurken en met de punt kunnen vacuum afsluitingen worden geopend. Brabantia heeft een blikopener met magneet die ook in de vaatwasser geplaatst kan worden kan hetgeen wel zo hygiënisch is.

Elektrische blikopener

De eerste elektrische blikopener werd reeds in 1931 ontwikkeld. Een blikopener die elektrisch werkt en tevens dient als messenslijper is verkrijgbaar bij Tristar .Het apparaat is voorzien van automatische afslag, magneet voor dekselopvang. Princess heeft een blikopener die elektrisch werkt maar tevens gebruikt kan worden als messenslijper en als flesopener. Het apparaat is voorzien van een roestvrij stalen mes, een dekselmagneet en een momentschakelaar. Je opent de blikken met één druk op de knop. Voor oudere mensen of mensen met een handicap is dit eigenlijk een onmisbaar apparaat. Er is geen kracht meer voor nodig en het gevaar van snijden is geweken.

Merken blikopener

Eenvoudige blikopeners kan men kopen bij Hema en Blokker. Ook Leifheit heeft diverse blikopeners die gemaakt zijn van roestvrij staal. Sommige blikopeners hebben een afneembaar mes wat in de vaatwasser kan worden geplaatst. Luxe blikopeners zijn ook te koop van grote bekende merken zoals Zack en Fissler.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Richistry, Pixabay
  • Blikopener Ciao
  • Blikopener Wikipedia
  • Blikopener Blokker

Reageer op het artikel "Blikopener en flesopener zijn onmisbaar"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 25-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Keukenapparatuur
Schrijf mee!