InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Tuindecoratiebeits is ideaal voor al uw tuinhout

Tuindecoratiebeits is ideaal voor al uw tuinhout

Tuindecoratiebeits is ideaal voor al uw tuinhout De hedendaagse tuinen bevatten al lang veel meer dan alleen maar bomen, struiken en planten. Hout heeft een grote en opvallende plaats in de meeste tuinen ingenomen. Of het nu gaat om een schutting, pergola, blokhut of tuinhuis, hout is in opmars. Om na de aanschaf nog jarenlang plezier te hebben van deze houtproducten, is een goede behandeling noodzakelijk. Tuindecoratiebeits en Houtdecor zijn producten die speciaal voor dit onderhoud ontwikkeld zijn. En wie denkt dat beits altijd bruin is, heeft het mis. Die tijd ligt al ver achter ons. Tegenwoordig is tuinbeits leverbaar in allerlei kleuren!

De beste bescherming voor blokhut of tuinhuis

Wie investeert in een prachtige blokhut of een luxe tuinhuis in de tuin, wil hier als het even kan wel jaren plezier van hebben. Maar de levensduur van het houtwerk staat of valt met goed onderhoud. Door gelijk bij het plaatsen de blokhut of het tuinhuis te behandelen en er vervolgens op tijd weer onderhoud aan te plegen, verlengd u de levensduur en het gebruiksplezier aanzienlijk.
Een goed aangebrachte beits biedt bescherming tegen weersinvloeden, zoals weer en wind. Door de beschermende laag blijft het hout droog en krijgt het geen kans om te gaan rotten. De allereerste behandeling van een nieuwe blokhut of een nieuw tuinhuis, kan het beste uitgevoerd worden in drie lagen. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor een lange levensduur van het product. Belangrijk is om vooral veel aandacht te besteden aan kopse kanten van planken. Vooral de blokhutten zijn vaak zo geconstrueerd, dat er heel wat kopse kanten blootgesteld worden aan weer en wind. Het hout is op deze plekken bijzonder kwetsbaar, omdat het hier poreuzer is en dus meer vocht op neemt.

Voorbehandelen met Impraline

De meeste tuinhuizen en blokhutten zijn gemaakt van grenen- of vurenhout en worden ongemonteerd en onbehandeld geleverd. Voor een extra bescherming moet preventief geïmpregneerd worden. Deze behandeling moet uitgevoerd worden voor het aanbrengen van de decoratiebeits. De impregneer laag zorgt ervoor dat het hout niet vochtig kan worden. Voor het beste resultaat moet het tuinhuis of de blokhut eigenlijk zowel aan de buitenzijde, als aan de binnenkant behandeld worden. Impregneren voor de montage werkt makkelijker en beter. Op dat moment kunnen nog werkelijk alle delen van de planken bereikt en behandeld worden.

Milieuvriendelijke beits
Tegenwoordig is er volop keuze uit milieuvriendelijke verf- of beitsproducten. Voor het tuinhout is er Houtdecor van Hermadix. Houtdecor is een water gedragen verfbeits, gemaakt op basis van alkydhars. En alkydhars is gemaakt van natuurlijke olie, waardoor de beits dus ook minder milieubelastend is. Door deze samenstelling mag Houtdecor van Hermadix het Milieukeurmerk dragen. Eind vorige eeuw is het ook door de Consumentenbond uitgeroepen tot beste water gedragen verf.

Dekkende of transparante tuinbeits

Naast de kleur moet er ook gekozen worden voor de soort afdekking. Kiest u voor een dekkende beits laag of voor een transparante afwerking? Bij een dekkende laag verdwijnt de houtstructuur, alleen bij hele ruwe planken zal nog iets zichtbaar blijven. Een dekkende beits heeft een dikkere laagdikte, waardoor het houtreliëf nagenoeg verdwijnt. Het voordeel van deze dikkere laagdikte is dan weer wel, dat er een langere bescherming wordt geboden.

Tuindecoratiebeits voor schutting en pergola

Schuttingen en pergola's worden op de fabriek al afgewerkt met een speciale impregneer laag. Hiermee is het hout beschermd en kan er in principe geen vocht bij komen. Als het verder niet behandeld wordt, dan zal het hout, door de blootstelling aan regen en wind, in de loop van de jaren gaan vergrijzen. De één vindt dit prachtig en kan niet wachten tot de tand des tijds er over heen is gegaan. Voor een ander is dit een regelrechte gruwel. Wie tot de laatste groep behoort, kan er beter maar gelijk voor kiezen om na het plaatsen het hout te beitsen met tuindecoratiebeits. En vervolgens deze behandeling regelmatig te herhalen.

Tuindecoratiebeits werkt prettig
Het behandelen van de pergola of schutting met tuindecoratiebeits is een makkelijke klus. Werken met beits is prettig en gaat veel gemakkelijker dan werken met verf. Beits is dunner, schildert makkelijker uit en droogt snel. Wat ook erg prettig is, is dat de tuindecoratiebeits geur arm is!

Verschillende kleuren tuindecoratiebeits

De tuindecoratiebeits van Hermadix is leverbaar in twee verschillende houttinten (bruin en groen). Een behandeling met één van deze twee kleuren, zorgt ervoor dat de natuurlijke houtkleur weer teruggehaald wordt en de pergola of schutting er weer helemaal fris bij staat.
Naast de houttinten is er nog een hele reeks eigentijdse kleuren. Met deze kleuren kan een bijzondere sfeer de tuin ingehaald worden. Een mediterrane tuin of een kakelbonte tuin, het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenBlokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenIn steeds meer tuinen verschijnt een blokhut of tuinhuis. Dit kan variëren van een eenvoudige blokhut voor het tuingeree…
Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenBlokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenAls je een blokhut voor in de tuin koopt, dan kun je kiezen voor het geheel zelf ontwerpen en opbouwen van een blokhut o…
Zelf een tuinhuis of blokhut bouwenHoe bouw je zelf een tuinhuis of een blokhut? Het is vrij eenvoudig. Een kant en klaar (prefab) tuinhuis of blokhut is n…
Fundering van tuinhuis of blokhutFundering van tuinhuis of blokhutEen blokhut of tuinhuisje heeft altijd een degelijke fundering of fundament nodig waarop ze geplaatst worden, om te voor…
Blokhutten: bouwen van een blokhutBlokhutten: bouwen van een blokhutHet bouwen van een blokhut hoeft niet heel duur te zijn. Doordat een blokhut relatief eenvoudig in elkaar gezet kan word…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuindecoratiebeits is ideaal voor al uw tuinhout"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Tuingereedschap
Schrijf mee!