InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houden

Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houden

Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houden De energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en energiezuinige apparaten zorgden er al voor dat we enigszins invloed op de hoogte van ons verbruik konden hebben. Maar de grote energieleveranciers gaan nog een stapje verder. Met de E-manager van NUON, Toon van Eneco of de E-thermostaat van Essent bent u in staat om het verbruik nauwkeurig te zien en op afstand apparaten in- of uit te schakelen. Maak uw stroomverbruik inzichtelijk!

Energieverbruik

Inzicht in energieverbruik en stroomverbruik met slimme thermostaat

Wie inzicht heeft in zijn energieverbruik kan hier al snel op besparen. Als je op elk moment weet waar er hoeveel energie verbruikt wordt, kom je vanzelf in actie. Het wordt een sport om het energieverbruik omlaag te brengen. Alleen maar door slim om te gaan met de apparaten in huis en deze niet nodeloos aan te laten staan. Maar ook door een oude energie-slurper te vervangen door een nieuw en energiezuinig apparaat. Verschillende apparaten maken het wel heel eenvoudig om invloed te hebben op het energieverbruik. Deze apparaten kunnen namelijk op afstand de verwarming, verlichting en andere elektrische apparatuur aan- en uit zetten.

Wattcher geeft snel en eenvoudig uw energieverbruik weer

Om op een eenvoudige manier inzicht te krijgen in het energieverbruik kan de Wattcher aangeschaft worden. Eén van de eerst ontwikkelde apparaten waarmee we het energieverbruik konden zien. De Wattcher kan door iedereen worden aangeschaft. U bent niet afhankelijk van de energieleverancier.

Energieverbruik via slimme thermostaat

Maar wie verder wil gaan en het heft nog meer in eigen handen wil nemen, moet eens kijken of één van de onderstaande apparaten iets van zijn of haar gading is. Veel energielevernaciers bieden een slimme thermostaat aan voor klanten. Deze slimme thermostaten gaat veel verder dan de redelijk eenvoudige Wattcher.

E-manager van NUON

Energieleverancier NUON heeft een apparaat ontwikkeld, dat altijd en overal op eenvoudige wijze inzicht geeft in het energieverbruik. Dit apparaat, de E-manager, sluit je eenvoudig aan op de gas- en elektriciteitsmeter. Bovendien wordt hij ook aangesloten op internet. Hierdoor is vervolgens met de E-manager op elk moment van de dag te zien hoeveel energie er in de woning verbruikt wordt. Voor wie vervolgens ook wil zien hoeveel energie er per apparaat verbruikt wordt, is er de zogenaamde Smart plug. De Smart plug wordt tussen het stopcontact en het betreffende elektrische apparaat geplaatst. Per apparaat dat men in de gaten wil houden moet dus een Smart plug geplaatst worden. Wie per apparaat het verbruik ziet, is nog beter in staat om energie te gaan besparen. De E-manager is draadloos en mede daardoor gemakkelijk te installeren, ook de bijbehorende applicatie is eenvoudig te installeren. Voor de smart Phone is een gratis app te downloaden. Naast de aanschaf van de E-manager (149) betaalt u 2,95 p/m aan abonnementskosten. De Smart plugs kosten 29,95 per stuk.

Toon van Eneco

Deze thermostaat heeft de duidelijke en tevens heel toepasselijke naam Toon gekregen. De thermostaat Toon moet de bestaande thermostaat vervangen. In plaats van dat eenvoudige apparaat krijgt u op die plaats een prachtig kleuren touchscreen. Hierop is het actuele energieverbruik te zien, maar ook uitgebreide rapporten en andere overzichten en gegevens zijn zo op te vragen. Met staafdiagrammen en grafieken kan het verbruik bijvoorbeeld vergeleken worden met andere periodes. Toon bezit een zogenaamd internetconnectiviteit, en hiermee is het in staat om via de servers van Eneco het actuele verbruik te vergelijken met het geschatte energieverbruik en het voorschot wat hiervoor betaald wordt. Naast het plaatsen van de Toon-thermostaat, zullen er ook sensoren op de gas- en elektriciteitsmeters en op de cv-ketel worden aangebracht. Om bewoners maar vooral meerdere keren per dag naar de Toon te loken, zijn er ook extra functies in opgenomen. Zo kan Toon ook de weersverwachting, filemeldingen en de buienradar laten zien.

E-thermostaat van Essent

De E-thermostaat van Essent is net even anders als de voorgaande apparaten/applicaties. De E-thermostaat richt zich namelijk niet op het energie-, maar op het gasverbruik. Dit is op zich niet eens zo vreemd, want in de meeste huishoudens zit daar 70% van de energiekosten. De E-thermostaat vervangt de oude thermostaat en kan vanaf de smart Phone of via internet benaderd en geprogrammeerd worden. Wie in een opgewarmd huis thuis wil komen, kan zo op afstand regelen dat de verwarming aanslaat. Onnodig de verwarming laten branden is er niet meer bij met de E-thermostaat. De thermostaat bezit een bewegingsmelder. Wordt er geen beweging meer waargenomen, dan schakelt de verwarming automatisch uit. De aanschafprijs voor de E-thermostaat is 249 (klanten betalen 119). Voor de E-thermostaat hoeven geen maandelijkse abonnementskosten betaald te worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nuon.nl
  • Toon.eneco.nl
  • www.essent.nl

Reageer op het artikel "Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houden"

Infoteur: Martina
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!