InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Haarden: Interieurverwarmers of sfeermakers?

Haarden: Interieurverwarmers of sfeermakers?

Haarden: Interieurverwarmers of sfeermakers? Gashaarden, elektrische haarden of houtkachels zijn niet meer weg te denken in ons interieur. Steeds meer huiseigenaren gaan over tot de aanschaf van een dergelijke (extra) interieurverwarmer of sfeermaker. De haard kan als sfeermaker worden toegevoegd, maar ook als een volwaardige warmtebron worden ingezet. Met een schouw naar keuze of desgewenst een prachtig haardplateau wordt het plaatje helemaal compleet. En voor wie ouderwets vuurtje wil stoken is daar altijd nog de allesbrander.

Verschillende soorten haarden als sfeermakers

Haard / Bron: Unsplash, PixabayHaard / Bron: Unsplash, Pixabay
Een centrale verwarming is comfortabel en gemakkelijk. Maar een haard, in welke vorm dan ook, brengt veel extra sfeer in huis. Extra sfeer, maar ook extra warmte. Deze warmtebron geeft een ruimte bovendien een warme en gezellige uitstraling. Haarden kunnen in elk interieur, modern of klassiek, worden toegepast. De nieuwe interieurverwarmers worden dan ook steeds meer gezien als een volwaardig onderdeel van een interieur. Naast het uiterlijk van de haard is ook het vermogen heel belangrijk. Stel de wensen t.a.v. de haard van te voren goed op. Moet de haard de hoofdverwarmer worden of is het slechts een gezellige (extra) warmtebron? Moet de haard echt voor voldoende warmte in de betreffende ruimte gaan zorgen, laat dan een specialist precies uitrekenen welk vermogen deze zal moeten hebben.

Soorten haarden:

  • Gashaarden
  • Elektrische haarden
  • Houtkachels of houthaarden

Gashaarden

Gashaarden hebben het gemak van de aansluiting op gas. Er hoeft slechts een knop omgedraaid of aangezet te worden en de haard gaat aan. Sterker nog, de nieuwste gashaarden beschikken over een afstandsbediening. Vanaf de bank kunt u de haard aan of uit zetten en hoger of lager zetten. Een ander voordeel van een gashaard is het feit dat er soms geen apart rookkanaal moet worden aangelegd. Veel soorten gashaarden beschikken over een gesloten verbrandingssysteem. Dit betekent dat de lucht die nodig is voor de verbranding en de rookgassen die weer afgevoerd moeten worden, door één en hetzelfde kanaal worden geleid. Laat u bij de haardenspecialist voorlichten wat e.e.a. voor consequenties heeft voor uw persoonlijke situatie.
De moderne gashaarden zijn niet saai, maar hebben de uitstraling van een gestookt houtvuur.

Elektrische haarden

De eerste elektrische haarden werden enthousiast ontvangen, maar waren vrij eenvoudig. Een lamp met daaromheen fladderende doekjes moest echte vlammen suggereren. Maar die tijd ligt al ver achter ons. Het vuur dat door een elektrische haard wordt gesuggereerd ziet er tegenwoordig veel realistischer uit. Een elektrische haard integreren in een woning is technisch gezien heel eenvoudig. Natuurlijk moet er op de plaats waar de haard zal komen wel het nodige werk verzet worden, maar de uiteindelijke aansluiting is wel erg simpel. Er hoeft slechts een stekker in het stopcontact geplaatst te worden.

Houtkachels

Houtkachels komen al dicht in de buurt van het ouderwetse vuurtje stoken. Veel mensen vinden dit dan ook pas een echte open haard, die precies de sfeer geeft aan de woonkamer waar ze naar op zoek zijn. Houtkachels of houthaarden kunnen open of gesloten gestookt worden. Bij een open stand wordt het vuur helemaal echt beleefd.

Verschillende merken haarden

De markt voor gashaarden, elektrische haarden, houtkachels of –branders kent een aantal gerenommeerde merken.
Denk daarbij aan merken als:
  • Barbas
  • Bron: Fill, PixabayBron: Fill, Pixabay
    Bellfires
  • Dimplex
  • Dru
  • Element-4
  • Faber
  • Gazco
  • Helex
  • Kombi Fire
  • Wanders

Schouw of haardplateau?

De finishing touch voor de haard is de schouw of het haardplateau. Althans, sommige haarden zijn van zichzelf al beeldschoon en hebben verder weinig “opsmuk” nodig. Maar met een mooie ombouw wordt de haard helemaal een blikvanger in het interieur. Veelal wordt natuursteen gebruikt voor de haardombouw. Deze zijn in allerlei vormen, maten én stijlen leverbaar. Ook Frans kalksteen is een geliefd materiaal voor de haardombouw. Een andere manier om de haard af te werken is met een haardplateau. Een haardplateau geeft weer een heel andere sfeer in de betreffende ruimte, is vaak gemaakt van MDF en wordt volledig op maat gemaakt en afgewerkt in de kleuren die bij het interieur passen.

Allesbranders zijn volwaardige interieurverwarmers

Vroeger waren hout en kolen de meest gebruikte brandstoffen voor de houtkachel. Daar is de naam allesbrander eigenlijk vandaan gekomen. Het idee dat alles wat brandbaar is maar in de kachel gestopt kan worden is namelijk beslist niet waar!
Een allesbrander is een houtkachel waar verschillende brandstoffen in gebrand kunnen worden. Denk daarbij dan aan hout, bruinkool en speciale zaagselparrafinebriketten. Bij het verstoken van hout is het heel belangrijk dat het hout goed droog is. Vochtig hout geeft zwarte rook en minder warmte. Wat beslist niet in de allesbrander kan is behandeld hout.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten open haardenVerschillende soorten open haardenEen open haard kan als stijlelement een goede toegevoegde waarde bieden voor zowat iedere inrichting. Naast verschillen…
Een haard brengt sfeer in de woonkamerEen haard brengt sfeer in de woonkamerVuur en vlammen fascineren en dat geldt ook voor de vlammen in een haard. Ze zijn veel sfeervoller dan centrale verwarmi…
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Een houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of een open haard, heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing. In 1 van de 5 huishoudens staat tegenwoordig e…
Inbouwhaard kopen: tips en informatieEen inbouwhaard is sfeervol, maar heeft nog meer voordelen: door een inbouwhaard bespaart men op energiekosten. Het rend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weeghdesign, Pixabay
  • www.warmtestore.nl
  • www.allesbrander.net
  • Afbeelding bron 1: Unsplash, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Fill, Pixabay

Reageer op het artikel "Haarden: Interieurverwarmers of sfeermakers?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 11-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!