InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Kookeiland voor een gezellige kookplek

Kookeiland voor een gezellige kookplek

Kookeiland voor een gezellige kookplek Het is de droom van menig eigen huis bezitter. Een mooie inbouwkeuken met een apart kookeiland. Een kookeiland met een prachtige design afzuigkap erboven en het liefst ook nog enkele zitplekken er aan gekoppeld. Of dit allemaal mogelijk is hangt natuurlijk mede af van het beschikbare budget en helemaal van de beschikbare ruimte in de betreffende woning. Maar wie te weinig ruimte heeft, kan misschien ook nog wel eenvoudig en vergunningsvrij de eigen woning uitbreiden.

Wat is een kookeiland?

Een kookeiland of keukeneiland is een apart keukenblok, dat helemaal vrij staat in de keuken. Vandaar de naam eiland. Je kunt er helemaal omheen lopen. Bovendien heet het kookeiland, omdat meestal de functie “koken” aan dit losstaande stukje keuken wordt gekoppeld. Door deze functie los te koppelen krijgt de keuken een heel exclusieve aanblik.

Kookeiland en benodigde ruimte

Niet elke woning en iedere keuken bieden ruimte voor een kookeiland. Een dergelijke opstelling komt namelijk pas echt goed tot zijn recht als de ruimte er ook voor aanwezig is. Een kookeiland moet echt een eiland zijn en voldoende losstaan van de rest van de keuken. Pas als er royaal omheen gelopen kan worden, dan heeft het nut om na te gaan denken over een kookeiland. Met ruim om het eiland heen kunnen lopen wordt toch wel een pad van minimaal een meter breed bedoeld. Deze ruimte is gewoon nodig om er goed omheen te kunnen lopen, om de apparatuur te kunnen bedienen én de kasten normaal te kunnen openen.

Kookeiland als gezellige leef- en kookplek

Een kookeiland is veel meer dan een plek waar gekookt wordt. In een traditioneel opgezette keuken wordt gekookt met “het gezicht naar de muur”. In een keuken met kookeiland geeft het koken veel meer een activiteit en gezelligheid. Het bereiden van het eten wordt een belevenis voor alle personen die in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Het trekt al snel de medebewoners aan.
Vaak wordt een kookeiland gecombineerd met een kleine bar. Een beetje kookeiland biedt al snel ruimte voor één à twee barkrukken. Het wordt gezellig om erbij te komen zitten, al lezend, kletsend, of een borreltje drinkend. Het wordt zo ook een ideale plek voor een snel ontbijt of een snelle lunch.

Kookeiland met afzuigkap

Belangrijk bij een kookeiland is de afzuigkap die erboven wordt aangebracht. Een kookeiland zonder afzuigkap kan niet. Alle etensluchtjes zullen anders in de keuken én in de aangrenzende woonkamer blijven hangen. Door de opvallende plaats van de afzuigkap, wordt er bij het uitzoeken van het juiste exemplaar veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de afzuigkap. Helemaal niet gek, eigenlijk zelfs heel logisch, want het vormt een enorme blikvanger in de ruimte. Naast de vormgeving is de functionaliteit van de afzuigkap natuurlijk ook heel belangrijk. Zorg voor een grote en krachtige afzuigkap die alle kookluchtjes uit de ruimte kan wegzuigen.

Kookeiland met meerdere functies

Een kookeiland kan zijn wat de naam al aangeeft: gewoon een plek om te koken, dus met een kooktoestel, en verder niets.
Maar er kunnen, afhankelijk van de behoefte en de beschikbare ruimte, ook meerdere functies aan toegevoegd worden.
Zoals gezegd wordt de toevoeging van een bargedeelte vaak toegepast. Er kunnen ook kastjes onder de kookplaat gemaakt worden. Zelfs een exclusieve wijnkast kan daar een plekje vinden.

Standaard kookeiland of maatwerk?

Veel keukenspeciaalzaken hebben verschillende standaardmodellen in hun assortiment. Meestal is er dan een keuze in verschillende maten en stijlen. Als dit niet in de behoefte voorziet, dan kan maatwerk een optie zijn. Bij een kookeiland op maat, wordt gekeken naar de specifieke wensen van de klant. De beschikbare ruimte én de gebruikswensen worden gekoppeld en omgevormd naar een uniek ontwerp. Modern, klassiek of design: het is zo allemaal mogelijk. Een kookeiland heeft een minimale breedte van ongeveer 180 cm. Zo blijft er namelijk, naast de kookplaat, ook nog voldoende werkruimte over.

Te weinig ruimte voor een kookeiland

Wie graag zijn keuken wil uitbreiden met een kookeiland, maar daar eigenlijk onvoldoende ruimte voor heeft, kan ook denken aan het uitbreiden van de woning. De regels voor het vergunningsvrij aanbouwen aan de achterzijde van de woning zijn vrij gunstig. Via het omgevingsloket is gemakkelijk en snel te ontdekken of hier een vergunning voor moet worden aangevraagd. Met de huidige problemen op de huizenmarkt, is verhuizen misschien niet verstandig en het uitbreiden van de eigen woning veel gunstiger.
Gerelateerde artikelen
Welke keukenindeling is het beste?In de keuken wordt dagelijks gewerkt en moet daarom slim en efficiënt ingedeeld zijn. Dit kan op verschillende manieren,…
Alle informatie over afzuigkappen op een rijDe afzuigkap is één van de onmisbare onderdelen in de keuken, maar vaak niet het eerste apparaat waar je aan denkt bij e…
Kookeiland: voor- en nadelen, grootte, ideeën, ontwerp tips!Een kookeiland geeft een keuken een luxe en ruime uitstraling. Vooral bij een open keuken biedt een kookeiland iets extr…
Afzuigkap installeren en schoonmakenAfzuigkap installeren en schoonmakenDe meeste huishoudens hebben tegenwoordig een afzuigkap. Het is belangrijk dat u de afzuigkap met enige regelmaat schoon…
Met een afzuigkap alle keukenluchtjes afvoerenMet een afzuigkap alle keukenluchtjes afvoerenDe afzuigkap is onmisbaar in de keuken omdat hiermee de keukenluchtjes die vrijkomen bij het koken, worden afgevoerd. Na…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kookeiland voor een gezellige kookplek"

Infoteur: Martina
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!