InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Afzuigkappen, de soorten en toepassingen

Afzuigkappen, de soorten en toepassingen

Afzuigkappen zijn er in diverse uitvoeringen en kunnen afhankelijk van de mogelijkheden van uw keuken op verschillende manieren geplaatst worden. In dit artikel wat meer achtergrondinformatie over de mogelijkheden van de afzuig- of wasemkap.

Verschillende typen afzuigkappen

Afzuigkappen zijn er in verschillende uitvoeringen en zijn grofweg in te delen in onderbouw-, inbouw- en schouwkappen.

De onderbouwkappen zijn bedoeld om onder de keukenkast gemonteerd te worden en hebben dikwijls een naar voren uitstekend afzuigscherm. Bij de modernere vlakschermkappen, die een stuk dunner zijn dan de traditionele kappen, kan een gedeelte van de kap naar voren getrokken worden. Deze zijn dus een stuk minder diep als ze niet in gebruik zijn en hebben een modernere uitstraling.

Bij de inbouwkappen worden de kappen geheel in een keukenkast of bestaande schouw ingebouwd en kun je er bijna niets van zien. Visueel dus de mooiste oplossing, maar het kost u natuurlijk wel wat kastruimte.

De schouwkappen worden geplaatst als er sprake is van een eilandkeuken of als er geen kastjes boven de kookplaat zitten. Zit de kap boven een vrijstaand keukenblok, dan worden deze ook wel eilandkappen genoemd. Dikwijls worden deze kappen vervaardigd van RVS of een combinatie van glas en RVS.

Functiemogelijkheden van een afzuigkap

De meeste afzuigkappen zijn voorzien van een schakelaar voor het bedienen van de drie snelheden, een schakelaar voor de bediening van het licht (tegenwoordig veel halogeen- en LED-verlichting) en soms een filterindicatie. Die laatste functie geeft aan wanneer de filter vervangen of schoongemaakt dient te worden. Hoewel er nog veel mechanisch bedienbare afzuigkappen verkocht worden is de trend om hiervoor steeds meer gebruik te maken van gebruiksvriendelijke tiptoetsen, die ook beter schoon te maken zijn. Zelfs afstandbediening is bij een aantal kappen mogelijk.

Hoewel er nog veel afzuigkappen werken met stoffen of papieren filters die regelmatig vervangen moeten worden, is de tendens ingezet om de filters van RVS te maken, die gewoon in de vaatwasser mogen. Regelmatig verschonen van de filters heeft natuurlijk invloed op de levensduur van uw afzuigkap.

De afzuigcapaciteit

De afzuigcapaciteit van de afzuigkap is afhankelijk van een aantal factoren. Hoewel er nog veel kappen zijn met maar één motor, komen er steeds meer kappen in de handel met twee motoren. De capaciteit wordt hierdoor opgevoerd, maar dat is niet altijd nodig. Veel hangt af van de grootte van de ruimte waar de afzuigkap in geplaatst wordt. Een kleine keuken heeft die extra capaciteit van de tweede motor dikwijls niet nodig en soms is het zelfs wel ongewenst dat er zoveel lucht wordt afgevoerd. U gaat natuurlijk ook veel warmte uit uw woning weghalen door het afvoeren van de warme lucht uit uw keuken. Verder kan er een zuurstofgebrek ontstaan als u niet voldoende ventileert. Dit laatste is vooral belangrijk als u ook een houtkachel of open haard tegelijkertijd aan heeft.

Heeft u al een mechanische afzuiging op uw afvoerkanaal zitten, dan is het beste om te kiezen voor een motorloze afzuigkap. De externe motor zorgt dan voor het verwijderen van de vochtige lucht of de vieze kookgeurtjes. Vanwege dit centraal geregelde systeem is de afzuigcapaciteit niet afzonderlijk te regelen. Om het centrale afzuigsysteem niet te verstoren is in deze situatie een afzuigkap met motor niet aan te raden.

Heeft u geen mogelijkheid om de lucht af te voeren dan bestaan er afzuigkappen met speciale (meestal) koolstoffilters die de lucht zuiveren en weer terugbrengen in de keuken. De koolstof zorgt ervoor dat nare luchtjes worden geneutraliseerd. Houdt u rekening met het feit dat een speciale set. die de kap geschikt maakt voor recirculatie, de kap meestal duurder maakt.

Geluidsniveau

Zoals hierboven al gemeld zijn er afzuigkappen met geen, een of twee motoren. Over het algemeen geldt dat hoe meer motoren hoe hoger het aantal dB (decibel) dat de kap produceert. Een aanvaardbaar aantal dB ligt om en nabij de 50 decibel.

Zoals u hebt kunnen lezen zijn er nogal wat keuzen die gemaakt kunnen en moeten worden voordat u een afzuigkap aanschaft. Laat u, voordat u tot aanschaf overgaat, goed informeren door uw leverancier of installateur.
Gerelateerde artikelen
Afzuigkappen: soorten en juiste keuze makenAfzuigkappen: soorten en juiste keuze makenTot ver in de twintigste eeuw waren veel keukens niet van afzuigkappen voorzien. Koken gebeurde dikwijls onder een schou…
Alle informatie over afzuigkappen op een rijDe afzuigkap is één van de onmisbare onderdelen in de keuken, maar vaak niet het eerste apparaat waar je aan denkt bij e…
Met een afzuigkap alle keukenluchtjes afvoerenMet een afzuigkap alle keukenluchtjes afvoerenDe afzuigkap is onmisbaar in de keuken omdat hiermee de keukenluchtjes die vrijkomen bij het koken, worden afgevoerd. Na…
Afzuigkap installeren en schoonmakenAfzuigkap installeren en schoonmakenDe meeste huishoudens hebben tegenwoordig een afzuigkap. Het is belangrijk dat u de afzuigkap met enige regelmaat schoon…
Klussen: toiletpot vervangen of plaatsenKlussen: toiletpot vervangen of plaatsenWie een toiletpot wil vervangen of plaatsen kan kiezen uit 2 types, afhankelijk welke afvoer er al geplaatst is. Er is e…
Bronnen en referenties
  • www.kieskeurig.nl afzuigkappen
  • www.vergelijk.nl/info/product_afzuigkap_algemeen/
  • www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/keuken/afzuigkappen/extra/wat-het-is-afzuigkappen/

Reageer op het artikel "Afzuigkappen, de soorten en toepassingen"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 04-10-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!