InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulp

De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulp

De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulp Wie eenmaal een foodprocessor in huis heeft zal merken dat dit apparaat erg handig zijn en veel werk uit je handen nemen. Omdat de onderdelen in de vaatwasser mogen is het reinigen geen probleem. Je kunt kneden, snijden, raspen en mixen zonder moe te worden. De magimix foodprocessor is een onmisbaar apparaat geworden. Het maken van een sausje of soepje is in een ommezien gebeurd. Restjes worden niet meer weggegooid want we kunnen snel een beetje kaas raspen of wat groenten snijden en verwerken tot een mooie salade.

Wat is een foodprocessor of keukenmachine?

Een foodprocessor of keukenmachine is een apparaat met vele mogelijkheden. Het is echt een hulpje in huis tijdens het koken. Vooral wanneer men voor meerdere personen moet koken dan loont het zich om dit apparaat te gebruiken bij de voorbereiding van de maaltijd. Maar ook voor het verwerken van restjes zoals raspen van het laatste stukje kaas of het snel maken van een soepje is het apparaat gemakkelijk. Als voorbeeld kunnen we de magimix nemen die al een traditie van veertig jaar heeft op het gebied van keukenmachines. De magimix foodprocessor is er in diverse uitvoeringen. Magimix geeft twaalf jaar garantie op haar keukenmachine. Wat kunnen we er mee doen?
  • Groenten snijden en raspen.
  • Fruit fijn maken en milkshakes maken
  • Kaas raspen
  • Deeg maken, slagroom kloppen, eiwit stijf kloppen
  • Mixen van ingrediënten voor saus of soep
  • Noten fijn malen (niet bij alle machines, alléén bij stevige kom)
  • Vlees tot gehakt malen
  • Sommige apparaten hebben ook een aparte citruspers

Magimix is een hulp bij het koken

De onderdelen van de Magimix kunnen worden gereinigd in de vaatwasser. Vrijwel alle keukenmachines van Magimix worden geleverd inclusief een stalen mes, een gistdeegmes, diverse rasp- en snijschijven van het beroemde merk Sabatier, een eiwitklopper, een spatel, een receptenboek en een aparte opbergdoos voor de accessoires. De bijgeleverde kom is er in twee maten, een grote en een kleine kom. Zodoende kan men diverse bewerkingen vlak na elkaar uitvoeren. De nieuwste modellen beschikken over een extra brede toevoergoot zodat men ook grotere stukken fruit bijv. kan gebruiken. Naast Magimix zijn er nog meerdere grote merken keukenmachines zoals:

De Kitchenaid food processor

Kitchenaid heeft foodprocessors die alleen geschikt zijn voor het maken van deeg en het pureren. Voor snijden en raspen dient men aparte onderdelen los bij te kopen die wel gemakkelijk te bevestigen zijn. Zo kan men apart aanschaffen:
  • set voor pastamachine
  • citruspers
  • hakmes
  • cylinderrasp
  • soepgroentenschijf
  • fritesschijf

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een foodprocessor

Er zijn diverse merken keukenmachines in de handel o.a. van Philips, Tefal, Braun, Kenwood, Moulinex. Zij hebben verschillende functies en inhoud. De prijzen liggen dan ook ver uit elkaar. Er zijn al keukenmachines te koop van rond de twee honderd euro. Maar voor een allround foodprocessor met stevige mengkommen en zware moto betaal je tussen de vier en zeshonderd euro. Vóór de aanschaf is het daarom echt noodzakelijk om goed bij jezelf na te gaan waarvoor je het apparaat wilt gaan gebruiken. Wil men bijv. vlees kunnen snijden dan is een stevige motor nodig. Ook wanneer je vaak gebak zelf wilt maken met noten dan moet de mengkom hiertegen bestand zijn. Braun heeft een keukenmachine die 600 Watt gebruikt en waarbij men twee liter vloeistof kan verwerken. Verwerk je vaak grote hoeveelheden dan is dit te weinig, maar bij kleine hoeveelheden juist weer prettig. Ook is het belangrijk om na te gaan waar je het apparaat in de keuken wilt plaatsen. Sommige apparaten zijn zwaarder en dus wat lastiger te verplaatsen. Wil je dagelijks gebruik ervan maken dan is een plaatsje op het aanrecht het gemakkelijkst. Maak vooraf voor jezelf een lijstje met de functies die je noodzakelijk vindt en de onderdelen die belangrijk zijn.

Recept voor Kalkoenpaté als voorbeeld

Benodigdheden

  • 1 ui in grote stukken gesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 100 gram roomboter
  • 350 gram kalkoenfilet in grote stukken gesneden
  • 150 gram kippenlever
  • 100 gram ontbijtspek
  • 1 eetlepel peterselie
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 2 eetlepels droge sherry
  • 2 eetlepels kippenbouillon
  • zout, peper, 3 laurierbladen

Bereiding

Hak de ui en knoflook fijn in de mengkom met het stalen mes gedurende 25 seconden. 25 gram van de boter smelten in de pan en de ui en knoflook hierin fruiten. Kalkoenfilet, kippenlever, ontbijtspek en peterselie in de mengkom doen en de motor even laten draaien tot alles goed fijngesneden is en gemengd. Daarna mengen met het knoflook-ui mengsel en tomatenpuree, sherry en kippenbouillon zout en peper toevoegen. Nog eenmaal snel mengen. Daarna het mengsel in een patévorm doen die ingevet is met boter en de laurierbladen erop leggen. Afdekken met deksel of aluminiumfolie. Gedurende 90 minuten bakken in een oven van 175 graden Celsius waarbij je de patépot plaatst in een bak met water. Na het bakken laten afkoelen. Lekker met stokbrood.

Zelf kruidenboter maken

Het zelf maken van kruidenboter is erg gemakkelijk en omdat je zelf de smaak kunt bepalen ook lekkerder.

Benodigdheden

  • 2 teentjes knoflook
  • 4 takjes peterselie of Franse kruiden zoals herbes de Provence
  • naar behoefte 1/2 sjalotje
  • 200 gram roomboter
  • paar druppels citroensap
  • zout en peper naar smaak

Bereiding

Doe de knoflook en de kruiden met het sjalotje in de mengkom met stalen mes en maak deze eerst fijn. Voeg daarna de overige ingrediënten toe en laat de machine even draaien tot het een fijne massa geworden is. Hier kan men eindeloos mee variëren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een foodprocessor kopenEen foodprocessor kopenIn de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was er in nagenoeg ieder huishouden wel een keukenmachine of foodproc…
Keukenmachines overzichtKeukenmachines overzichtHeeft u ook van die keukenmachines die u nooit gebruikt? Zeker weten dat ze op een onmogelijke plek in het keukenkastje…
Kitchenaid heeft uitgebreide apparatuur op culinair gebiedKitchenaid heeft uitgebreide apparatuur op culinair gebiedKitchenaid is bij ons bekend door haar kwalitatief hoge en goede producten op het gebied van keukenapparatuur. Het bedri…
Welke sapcentrifuge kopenWelke sapcentrifuge kopenBen je op zoek naar een nieuwe sapcentrifuge? Kijk dan hier waar je op moet letten bij de aanschaf ervan!
Roomboter maken recept. Roomboter klarenRoomboter maken recept. Roomboter klarenRoomboter maken is eigenlijk heel gemakkelijk. Het enige wat je nodig hebt is slagroom, een schone pot, en een beetje ge…
Bronnen en referenties
  • Receptenboek Magimix.

Reageer op het artikel "De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulp"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-06-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Keukenapparatuur
Schrijf mee!