InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Pannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jaren

Pannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jaren

Pannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jaren Wanneer je een nieuw pannenset wilt gaan aanschaffen dan zie je verschillende mogelijkheden. Je hebt rekening te houden met de warmtebron waarop je gaat koken en de pannen moeten handig zijn in het gebruik. Sola heeft pannen die geschikt zijn zowel voor gas, elektrisch, keramisch en halogeen maar ook voor inductiekookplaten. Tevens hebben zij een bijzonder mooi design en zijn de basissets gemakkelijk uit te breiden.

Het bedrijf Sola

Sola is een echt Nederlands familiebedrijf waar thans de vijfde generatie van de familie de leiding heeft. Sedert 1868 was de familie Gerritsen al bezig met goud- en zilverwerken. In 1922 werd de Sola fabriek opgericht in Zeist door Johannes Gerritsen. De productie en de levering gebeuren nog steeds vanuit de hoofdvestiging in Zeist. Veel hotels en restaurants, cruisemaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen gebruiken de producten van Sola. Het bedrijf is niet alleen bekend van de pannensets maar vooral ook van haar prachtige bestek. Zowel zilveren als zwaar verzilverd bestek is te koop. Sola noemt zich met 140 jaar ervaring marktleider in bestek en tafelgerei. Om lekker te kunnen koken zijn de pannen echter de basis.

Pannen

Sola heeft diverse pannensets te koop die allen vierdelig zijn en vervaardigd uit 18/10 edelstaal. Dat wil zeggen dat er 18 % chroom is verwerkt en 10% nikkel. Het chroom zorgt voor corrosie resistentie en het nikkel zorgt voor de glans. De samenstelling van chroom/nikkel staal dient binnen de toleranties van de Europese standaard te vallen. Er is bij Sola een pannenset te koop die een Tri-ply bodem heeft. Deze pan is geschikt voor alle warmtebronnen maar specifiek voor inductie heel handig. De bodem bestaat uit een laag edelstaal 18/10, vervolgens een laag aluminium en dan weer een laag edelstaal 18/10. Deze lagen lopen vloeiend over van de bodem van de pan naar de zijkanten tot aan de rand van de pan. Deze pan warmt dan ook zeer snel op en heeft een perfecte warmteverdeling. Alle pannen zijn geschikt voor iedere warmtebron. Ook kunnen de pannen in de vaatwasser, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat de kunststof grepen na verloop van tijd kunnen verkleuren. De pannen die roestvrij edelstalen grepen hebben zijn hittebestendig en ovenvast. De kunststof grepen zijn hittebestendig tot 160 graden. Naast pannensets zijn er ook losse pannen te koop voor verschillende doeleinden zoals:
  • Crêpepan
  • grillpan
  • GK braadpan
  • Hapjespan
  • Koekenpan
  • Kookpannen in diverse maten
  • Paellapan
  • vispan

Set van Sola

Naast pannen is het ook mogelijk om complete sets te bestellen van zowel pannen als ook bestek. Men heeft dan een mooi geheel waarbij er een keuze gemaakt kan worden uit diverse designs.

Welke warmtebron gebruik je

Gas

Als je op gas kookt is het van belang dat de gasvlam niet groter is dan de pan. Dit geeft verlies van energie en de kunststofgrepen kunnen beschadigen.

Elektrisch, keramisch en halogeen

Bij het elektrisch koken is het belangrijk dat de pan niet leeg op de plaat wordt gezet om kromtrekken te voorkomen.Ook mag de lege pan niet op de warme plaat worden gezet. Meestal is er een lampje wat aangeeft of de plaat nog warm is. Het is noodzakelijk om de hele bodem van de pan te bedekken. Ook dient men er rekening mee te houden dat de pan niet te plotseling wordt afgekoeld. Dus niet meteen in koud water als de pan nog gloeiend heet is.

Inductie

Bij inductie mag de pan natuurlijk ook niet droogkoken. Het systeem van inductie bestaat hieruit dat een elektromagneet reageert op het magnetisch materiaal in de bodem van de pan. De pan wordt onmiddellijk heet.

Hoe onderhoud je een Sola pan

  • Wanner je de pan voor de eerste keer gebruikt deze eerst met heet water en afwasmiddel schoonmaken.
  • Nooit met een scherp voorwerp in de pan krassen en ook geen staalspons gebruiken.
  • Bij het koken van melk of soep de pan eerst met koud water omspoelen.
  • Altijd ovenwanten gebruiken omdat de grepen erg heet kunnen worden.
  • Bij het bakken zorgen voor voldoende olie of boter zodat de bodem bedekt is.
  • Pan niet op het aanrecht zetten maar altijd op een onderzetter.

Waar koop je Sola pannen

Sola heeft een eigen webwinkel waar je de producten kunt bestellen. Zie hiervoor: Sola webwinkel. Maar Sola pannen zijn ook te koop in warenhuizen en speciaalzaken. Tevens zijn er diverse vestigingen in het land waar alle producten van Sola te koop zijn. Hier vinden we ook handige attributen die gebruikt kunnen worden bij het koken zoals een grote keuze aan messen. Maar ook opbergdozen, isoleerkannen en weegschalen zijn hier te koop. Ook via internet kan men deze artikelen van sola kopen. Het bedrijf geeft een levenslange garantie op de pannen. De kunststofgrepen vallen hier wel buiten maar deze kan men laten vervangen.
Gerelateerde artikelen
Pannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffenPannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffenBij twee bij elkaar horende pannen is er al sprake van een pannenset. Maar uiteraard kan een keukenprins of keukenprinse…
Pannenset kiezen let op functie en warmtebronPannenset kiezen let op functie en warmtebronMet het huidige aanbod van verschillende pannen door allerlei firma’s is het kiezen van een set pannen geen kwestie van…
Kookt een elektrische of een inductiekookplaat beter?Kookt een elektrische of een inductiekookplaat beter?Waar vroeger bijna iedereen op gas kookte, is er tegenwoordig een grote verscheidenheid aan verschillende kookplaten bes…
Kookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischKookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischEen kookplaat aanschaffen: kies je voor een losstaande of voor inbouw? En dan het soort kookplaat: er is ruime keus uit…
Kookplaten: keramisch, inductie en halogeenTegenwoordig bestaan er vele verschillende kookplaten, zoals keramisch, halogeen en inductie. Veel mensen weten niet goe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pannen en andere artikelen van Sola gebruik je vele jaren"

Reactie

Andeweg, 23-03-2017 11:54 #1
Ik heb 2 pannen van sola waarvan de handgrepen gaan brokkelen. Ze zijn van zwart kunststof en zitten met een schroef aan de pannen vast. Zijn de handgrepen los te verkrijgen? Bij de klantenservice verwezen ze mij naar de fabriek in Zeist, alleen is het nummer dat ik op kreeg niet meer in gebruik. Kan iemand mij verder helpen? Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Andeweg,

Ik herken uw probleem want dit is bij mij ook gebeurd. Ik heb, maar dat is al weer lang geleden, bij Sola wel nieuwe handgrepen kunnen kopen.
Het bedrijf is inderdaad gevestigd in Zeist en het telefoonnummer is: : +31 30 692 3364

Ik wens u veel succes,
met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!