InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Het gazon onderhouden met producten van Gardena

Het gazon onderhouden met producten van Gardena

Het gazon onderhouden met producten van Gardena De meeste tuinen hebben wel een gazon. Het kost soms veel moeite om dit mooi groen, kort en zonder onkruid te houden. Met enige kennis en vooral met de hulp van Gardena producten wordt het eenvoudiger. Belangrijk is om te kiezen voor het juiste graszaad. Niet iedereen heeft hetzelfde doel voor het doel met het gazon. Sommigen kiezen voor sier en anderen willen een speelveld. Gardena heeft verschillende producten die ons helpen kiezen en die het onderhoud gemakkelijk maken.

Een mooi gazon

Als we langs huizen lopen die een mooi en strak gazon hebben dan kijken veel mensen met enige jaloezie. Hoe krijgen ze het voor elkaar om het gazon kort gemaaid en zonder onkruid fris en groen te hebben. Je zult vooral moeten beginnen met het juiste graszaad te kiezen en dit zorgvuldig te zaaien. Daarna regelmatig beluchten en bemesten zijn een eerste noodzaak. Daarnaast is het maaien en verticuteren erg belangrijk. Met een beetje extra aandacht kunnen we eigenlijk allemaal een prachtig gazon hebben of de tuin nu groot is of klein. Het is wel verschillend of men een gezin heeft met kinderen die veel op het gras spelen of dat er minder op gelopen zal worden. Hier dient men rekening mee te houden bij de keuze van het graszaad.

Wanneer zaaien?

Zaaien gaan we pas doen als de bodemtemparatuur ongeveer 14 graden is. Dat is de juiste temperatuur waarop het graszaad kan ontkiemen en de jonge planten gaan groeien. Het zaaien dient gelijkmatig te gebeuren en daarna moet het nog goed worden ingerold. Dan kan men het beste drie tot vier weken wachten tot er de eerste keer gemaaid moet worden. De stengels zullen dan ongeveer acht centimeter hoog zijn en we kunnen maaien tot op vijf centimeter. Pas na een derde of vierde keer maaien mogen de stengels drie centimeter hoog zijn.

Het beluchten

Beluchting is de ventilatie van de grond. Als er te weinig lucht is dan wordt de grond te compact waardoor de groei van het gras onvoldoende is. Daarom stansen we gaten in het gazon en deze gaten worden met grof zand opgevuld. Het oppervlaktewater kan dan beter weg stromen en de wortels krijgen lucht.

Kalk

Gazons hebben een licht zure grond nodig met een PH waarde tussen de 5,5 en 6,5. Zandgrond heeft meer kalk nodig dan kleigrond. Normaal is vijftig tot zestig gram kalk per vierkante meter per jaar voldoende. Afhankelijk van de PH waarde van de grond kan men zelf nauwkeurig berekenen wat men aan kalk nodig heeft.

Het bemesten

Het is noodzakelijk om het gras twee maal per jaar te bemesten. Eenmaal in het voorjaar en wel in februari of maart en daarna weer in augustus of september. Vooral de nazomermest bevordert de wortelontwikkeling. Het beste is om organische meststoffen te kiezen of gazonmestmengsels die langdurig werken. Het is belangrijk om de juiste dosering te gebruiken om overbemesting te voorkomen.

Maaien

Het maaien van het gazon is een klus die eigenlijk wekelijks dient te gebeuren. Vooral in het voorjaar als het gras hard groeit is het van groot belang om het lekker kort te houden. Ligt het gazon in de schaduw dan mogen de grassprieten wat langer blijven. Gardena heeft hiervoor diverse soorten maaiers. Er zijn cirkelmaaiers en kooimesmaaiers om bijzonder fijn te kunnen maaien. Gardena grasmaaiers hebben een speciaal geslepen maaiblad voor bijzonder krachtig, scherp en nauwkeurig maaien.

Producten van Gardena

  • gazonmaaiers
  • gazontrimmers
  • grasscharen
  • verticuleermachine
  • strooiwagens

Gazonmaaiers

Er zijn verschillende modellen verkrijgbaar met verschillende maaibreedtes en vermogen.We kennen grasmaaiers die werken op elektriciteit of benzine. Er zijn ook grasmaaiers met een oplaadbare accu. Kooimesmaaiers kunnen met de hand op eigen kracht worden voortgeduwd. Zij zijn geschikt voor het kleine grasveld.

Gazontrimmers

Trimmen en kanten snijden is misschien geen leuk werk maar het is wel bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Turbo-trimmers zijn uitgerust met high-tech kunststof snijmessen of een roterende nylon snijdraad om snel en krachtig de kanten te kunnen bewerken. Er zijn bij Gardena verschillende modellen verkrijgbaar en ook het bijbehorende snijdraad is verkrijgbaar.

Grasscharen

Er zijn Gardena accu grasscharen te krijgen waarmee men niet alleen de graskanten kan knippen maar ook struiken en buxus kan snoeien. Verwisselbare messen maken de accuscharen veelzijdig. Door een telescoop draaisteel te gebruiken kun je rechtop blijven staan tijdens de werkzaamheden. Ook zijn er mechanische grasscharen te koop in diverse modellen.

Verticuteermachine

Enige malen per jaar dient er geverticuteerd te worden. Mos en vervilting dienen verwijderd te worden uit het gazon. Hiervoor gebruik je de verticuteermachine. Messen van gegalvaniseerd staal snijden in de grasmat en halen het mos en onkruid weg. Ook is een elektrische ontmosser verkrijgbaar met geharde veren van roestvrij staal.

Strooiwagens

Strooiwagens zijn handig in het gebruik. Men kan het gazon van de juiste voedingsstoffen voorzien met een minimale inspanning. Er zijn strooiwagens met een inhoud van tien, veertien en twintig liter. Een elastische strooiwals zorgt voor de juiste dosering van de meststoffen. Héél handig is de strooiwagen ook te gebruiken om in de winter de oprit en het tuinpad van zout te voorzien. Je hebt altijd de goede dosering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer graszaad zaaien?Wanneer graszaad zaaien?Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting…
Groen gazon zonder mosGroen gazon zonder mosIedereen wil natuurlijk graag een groen gazon. Soms is je gras echter zo verwaarloosd, dat je het gevoel krijgt dat je j…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Het gazon kalkenOm een mooi groen gazon te krijgen moet je daar de nodige tijd en aandacht aan besteden. Het is januari/februari, het gr…
Je gras verticuterenJe gras verticuterenOm lang van een mooie gladde en groene gazon te kunnen genieten, zal je af en toe eens moeten verticuteren. Door te vert…
Bronnen en referenties
  • Gardena website

Reageer op het artikel "Het gazon onderhouden met producten van Gardena"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Gardena tuinproducten
Schrijf mee!