InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Gardena heeft gereedschap voor verwijderen onkruid

Gardena heeft gereedschap voor verwijderen onkruid

Gardena heeft gereedschap voor verwijderen onkruid Zodra het mooi weer gaat worden dan zullen we behoorlijk veel in de tuin moeten werken om een mooie onkruidvrije tuin te hebben. Er zijn veel verschillende manieren om onkruid te verwijderen. Gelukkig zijn er veel praktische hulpmiddelen die het werken wat gemakkelijker maken. Gardena heeft op dit gebied veel producten ontwikkeld. Het is beslist een goed idee om eens te kijken welke producten van Gardena het werk eenvoudiger maken.

Starten in het voorjaar

In het voorjaar beginnen we met de grond weer los te maken en onkruid te verwijderen. Daarna wordt er geplant en soms zijn er verschillende planten die een ander plaatsje krijgen. We gaan ook zaaien en planten wat eenjarige bloemetjes. Zijn de bloemen uitgebloeid dan moeten deze weer verwijderd worden. Maar belangrijk werk wat regelmatig moet worden gedaan is het onkruid wieden.

Onkruid verdelgen

Onkruid kan verwijderd worden met chemische middelen maar de meeste mensen zullen daar toch niet voor kiezen. Onkruid kan ook op een vriendelijke manier worden verwijderd, zelfs als het om achterstallig onderhoud gaat. Van belang is om te weten wat voor soort onkruid er in de tuin groeit. Zo zullen paardenbloemen en brandnetels alleen groeien in grond die veel stikstof bevat en rijk is aan voedingsstoffen. Boterbloemen daarentegen houden van vochtige grond. We kunnen een onderscheid maken tussen:
  • Zaadonkruiden
  • Onkruiden met wortelstok

Zaadonkruiden

Zaadonkruiden zijn er gedurende de hele zomer. Ze produceren zoveel zaden dat ze steeds overleven. Ook al gaan we spitten dan komen ze toch weer opnieuw. Door de zaadonkruiden tijdens de bloei af te knippen wordt een sterke groei gestimuleerd. Daarom is het beter om in het voorjaar iets langer te wachten met zaaien en planten want dan kun je eerst al veel onkruid verwijderen wat op dat moment begint te ontkiemen. Gebruik hiervoor de tuinkrabber Voorbeelden van zaadonkruiden zijn het herderstasje, muur, witte ganzenvoet en smalle weegbree.

Onkruiden met wortelstok

Onkruiden met wortelstok zijn echte boosdoeners en erg lastig. Ze verspreiden zich onder de grond via hun wortels. Als je tijdens het wieden een klein deeltje van de wortel laat zitten dan verschijnt het onkruid al weer snel. Wortelonkruid mag niet op de composthoop worden gegooid omdat het dan verder kan wortelen. Voorbeelden zijn grassen, paardenbloemen en kweekgras.

Mulchen en schroeien

Het belangrijkste middel om dit onkruid te verwijderen is uittrekken, mulchen of schroeien. Het principe waar geen licht is zal geen groei zijn is hier erg belangrijk. Daarom is het mulchen een hele goede manier om het onkruid weg te krijgen omdat als de grond bedekt is dan kan onkruid niet groeien. In veel tuinen zie je dan ook dat men om de planten een laag boomschors heeft aangebracht. Schroeien is ook een handige manier, vooral op plaatsen waar je niet kunt schoffelen. Het schroeien moeten we wel overlaten aan ervaren tuiniers. De hitte duurt maar enkele seconden maar het kan het bodemorganisme beschadigen. Onkruid is niet altijd slecht. De wortels geven lucht aan de grond en ze halen voedingsstoffen naar boven. Tevens zijn zij een belangrijke voedingsbron voor insecten en vogels.

Grond bewerken met gereedschap van Gardena

Gardena heeft een combisysteem met alles wat je nodig hebt voor het bewerken van de grond zowel in sier- als in moestuinen. Je koopt één steel en daarbij los het benodigde gereedschap. Verschillende stelen kun je combineren met diverse handgereedschappen. Er zijn stelen van aluminium maar er zijn ook houten stelen te koop. Zo is er één steel die gebruikt kan worden voor:
  • hark
  • schoffel
  • bezem
  • sneeuwschuif

Kleingereedschap

Het combisysteem voor kleingereedschap is handig voor het werken in bloempotten. Door de eenvoudige bevestiging met een schroef kun je veilig en comfortabel werken. Om roestvorming te voorkomen zijn de kleingereedschappen gemaakt van hoogwaardig staal en ze hebben een duroplast ommanteling. Verlengstukken zijn verkrijgbaar.

Handige producten

Er zijn veel handige producten op de markt om de tuin te onderhouden. Zo kennen we:
  • aanaarder
  • krabber
  • sterfrees
  • sterfrees met wiedmes
  • bladhark
  • tuinhark

Tuinfrezer

Wanneer je start met het werk in de tuin dan hoef je tegenwoordig niet meer te spitten met de schop maar je kunt gebruik maken van de tuinfrezer . Deze zijn er in verschillende soorten. Om planten te beschermen tegen ongedierte zal er soms toch gesproeid moeten worden met verdelgingsmiddelen. Hiervoor zijn plantenspuiten te koop maar ook rugspuiten. Men kan deze gebruiken om te sproeien met gewasbeschermingsmiddelen.

Tevens zijn er kleine handige attributen te verkrijgen zoals een
  • bollenplanter
  • pootijzer
  • handharkje
  • handschepje
  • onkruidsteker

Tuinhandschoenen

Goede tuinhandschoenen zijn onsmisbaar en vaak wordt daar niet zoveel aandacht aan besteed. Maar we gebruiken tuinhandschoenen niet alleen om de handen beschermen niet alleen tegen vuil maar ook om wondjes en infecties te voorkomen. Er is een tuinmobiel verkrijgbaar waarin je afval kunt verzamelen en mee kunt trekken door de tuin. Een tuingrijper voorkomt dat je moet bukken.

Alle producten van Gardena hebben een garantie van 25 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de functie van tuingereedschap?Wat is de functie van tuingereedschap?Het onderhoud van de tuin gaat een stuk gemakkelijker met behulp van goed tuingereedschap. Goed gereedschap gaat lang me…
Onkruid en de bestrijding daarvanOnkruid en de bestrijding daarvanOnkruid is voor veel mensen een vervelend iets. Als je een tuin hebt wil je die graag mooi houden. Vanaf het voorjaar to…
Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelgerOnkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelgerOnkruid in de tuin, of tussen de tegels van het terras ziet er ontsierend uit en is vaak moeilijk te verwijderen. Bij he…
Tips: Ecologisch onkruid verdelgen in de tuinOnkruid is voor veel tuinierders een doorn in het oog. Ze bederven menig zorgvuldig aangelegde bloembedden, voortuinen,…
Onkruid verwijderen kan met producten van EcostyleOnkruid verwijderen kan met producten van EcostyleIn de zomermaanden ben je vaak veel tijd kwijt aan het bestrijden van onkruid in de tuin. Meestal begin je met de oprit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gardena heeft gereedschap voor verwijderen onkruid"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Gardena tuinproducten
Schrijf mee!