InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Het besproeien van de tuin met producten van Gardena

Het besproeien van de tuin met producten van Gardena

Het besproeien van de tuin met producten van Gardena Zodra het voorjaar begint en het gras gaat groeien in de tuin dan is het van belang dat het gazon en de planten en struiken regelmatig water krijgen. Als er veel regen valt dan is de grond vochtig genoeg maar zodra de droogte komt dan moeten we zelf hulp bieden. Gelukkig heeft Gardena veel producten ontwikkeld die we kunnen gebruiken voor een optimaal resultaat. Of we nu een grote of een kleine tuin hebben er zal water nodig zijn om de tuin in optimale conditie te houden.

Waar denken we aan bij het besproeien en bewateren van de tuin

Als we de tuin willen besproeien dan hebben we water nodig en dit water moeten we:
  • ophalen
  • regelen
  • vervoeren
  • toevoeren

Hiervoor heeft Gardena een uitstekend assortiment producten ontwikkeld die we kunnen gebruiken om onze tuin van water te voorzien.

Water geven aan de planten en het gazon

We hebben nodig:
  • tuinslang
  • slangkoppelingen
  • slangenwagen/-houder
  • tuinsproeiers besproeiings pompen
  • besproeiings besturingen
  • pipe line
  • sprinklersysteem

Tuinslang

Voor de juiste tuinslang kun je kiezen uit premium, comfort en classic. Er is een slang met Skin Tech Coating. Deze glijdt gemakkelijker door de tuin zonder knik of vervelend draaien. Tuinslangen zijn te koop in verschillende kwaliteit en lengte. koppelen van meerdere slangen is mogelijk en vaak ook noodzakelijk als we een grote tuin moeten besproeien.

Slangkoppelingen

Je moet erop kunnen vertrouwen dat kraanstuk en slangstuk alsmede waterstop snel, gemakkelijk, betrouwbaar en waterdicht geplaatst kunnen worden. Daarom is het verstandig om alle onderdelen van één en hetzelfde merk te kopen en te letten op de juiste aansluitmogelijkheden.

Slangenwagen/-houder

Om de tuinslang weer goed op te kunnen bergen na het gebruik is het van belang om een goed opbergsysteem te kiezen. Dit kan door het bevestigen aan de muur maar een slangenwagen biedt ook uitkomst. Zo is er de easyroll slangenwagen waarbij men zonder vuile handen te krijgen de slang kan opbergen.

Tuinsproeiers

Voor het water geven aan de bloemen hebben we een zachte straal nodig maar voor terras of tuinpad moeten we juist een harde straal gebruiken.In de tuinkas hebben we een neveldouche nodig. Daarom zijn er verschillende soorten spuitpistolen zowel in premium als in classic modellen.

Besproeiingspompen

Er is een grote keuze aan besproeiingspompen waarmee je het besproeiingssysteem kunt optimaliseren. Je kunt gebruik maken van een dompel-drukopvoerpomp of een besproeiingspomp om regen te halen uit regentonnen of regenwaterreservoirs.

Er zijn veel verschillende mogelijkheden in besproeiingspompen zoals:
  • elektrische tuinpompen
  • drukdompelpompen
  • elektronische drukpompen
  • tuinpompen op benzine
  • druktankeenheden.

Daarbij zijn heel veel verschillende accessoires te verkrijgen zoals:

Besproeiings besturingen

Een watertimer is een apparaat waarmee je zelf de duur, de frequentie en het aantal dagen aangeeft waarop er gesproeid moet worden. Samen met een regensensor krijgt de tuin altijd de juiste hoeveelheid water. Besproeiings-computer of watertimer kan gebruikt worden zowel voor mobiele sproeiers als voor een sprinklerinstallatie. Tijdens afwezigheid en vakantie voorkom je hiermee het uitdrogen van de tuin.

Pipeline

Een pipeline kan in de grond aangelegd worden daar waar de planten water nodig hebben en waarbij de slang wordt aangesloten op een waterstopcontact. Een automatisch ontwateringsventiel in het leidingssysteem zorgt voor bescherming tegen de vorst. Er is een pipeline startset te koop en dit kan later worden uitgebreid.

Sprinklersysteem

Een sprinklersysteem wordt permanent ondergronds aangelegd voor het besproeien van het gazon. De sproeiers steken hun kopje op als het tijd is om te gaan sproeien en daarna verdwijnen ze weer onder de grond. Hiervoor wordt een tijdklok aangebracht. We moeten er echter wel rekening mee houden dat onder de grond ook diertjes kunnen zitten. Deze kunnen schade toebrengen aan het systeem en dan kan de waterrekening wel eens erg hoog uitvallen. Ook moet de tijdklok regelmatig gecontroleerd worden want de batterijen kunnen leeg raken.

Micro drip systeem

Dit systeem is een zuinige methode om de planten water te geven door middel van een druppelaar. Met de quick & easy verbindingstechniek kan met wijzigingen aanbrengen in de leidingen als men planten toevoegt of op andere plaatsen wil zetten.

Vakantiebewatering van Gardena

Bij Gardena kun je een vakantiebewateringsset kopen waarmee 36 potplanten water krijgen tijdens je afwezigheid. Het water wordt door een in het bewateringsset opgenomen pomp aangevoerd vanuit een reservoir. Men kan één of meerdere druppelaars aan de plant geven afhankelijk van de behoefte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Watersproeisystemen en beregeningsinstallaties voor de tuinWatersproeisystemen en beregeningsinstallaties voor de tuinDe markt voor watersproeisystemen en beregeningsinstallaties wordt steeds inventiever. Met allerlei extra accessoires zi…
Sproeisysteem: kopen en aanleggen van een sproei-installatieSproeisysteem: kopen en aanleggen van een sproei-installatieHet aanleggen van een sproeisysteem voor de tuin hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende manieren waardoor u…
Struiken en bomen snoeien met hulp van Gardena gereedschapStruiken en bomen snoeien met hulp van Gardena gereedschapAls we een mooie tuin hebben dan is vooral het snoeien een regelmatig terugkerende bezigheid. We moeten oude en dorre ta…
Flexibele tuinslang, voor- en nadelenFlexibele tuinslang, voor- en nadelenFlexibele tuinslangen zoals Magic Maxx zijn voorbeelden van tuinslangen die een opvallende verbetering zijn ten opzichte…
Afwatering in de tuin: weg met modder en plassenAfwatering in de tuin: weg met modder en plassenPlassen regenwater op je terras. Bemodderde puien. Een hindernisbaan van water voor je garage. Waterballet bij de buiten…
Bronnen en referenties
  • Gardena website.

Reageer op het artikel "Het besproeien van de tuin met producten van Gardena"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 21-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Gardena tuinproducten
Schrijf mee!