InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Kerstbomen: welke kiezen en hoe onderhouden?

Kerstbomen: welke kiezen en hoe onderhouden?

Kerstbomen: welke kiezen en hoe onderhouden? Kerst is niet compleet zonder zo'n mooie kerstboom in huis. Liefst een echte, die nog ruikt naar woud en hars. Maar hoe kies je een goede kerstboom uit het rijke assortiment? Kies je een grote of een kleine? Een blauwe of een groene den? En eens hij in huis staat, hoe onderhoud je hem dan zodanig dat je er een paar weken plezier van hebt? Do and don't voor kerstbomen. Toegegeven, een echte kerstboom is duurder dan een namaak. U moet immers ieder jaar met kerst een nieuwe kopen, tenzij u er eentje met kluit koopt en hem na de feesten in de tuin plant. En ja, een echte kerstboom verliest zijn naalden. Maar als u hem goed onderhoudt, valt dat heus wel mee. En zeg nu zelf, die namaakkerstboom kan toch echt niet op tegen een echte met zijn specifieke geur! Kunst is om natuurlijk wel de goede kerstboom mee naar huis te nemen. Ziet u even door de bomen het bos niet meer, lees dan even deze tips door.

Tips bij aankoop

  • Wil u de boom lang in de huiskamer laten staan, kies dan voor kwaliteit. Dus toch beter een duurder exemplaar.
  • Koopt u een boom die uit de vrieskou komt, dan moet u hem eerst een dagje op temperatuur laten komen in de garage.
  • Wacht niet tot net voor Kerstmis om een boom te gaan kopen, want dan zijn alle mooie exemplaren al weg. Koop hem ook niet te veel op voorhand, want dan ziet hij er niet meer uit voor Kerstmis. Zo rond 10 december is ideaal.
  • Denk op voorhand na waar u de boom gaat zetten en hoe groot hij maximaal mag zijn. Het heeft geen zin een boom van twee meter te kopen als u op een piepklein appartementje woont. Een kastkerstboompje zal u dan meer plezier verschaffen.
  • Een boom die bij de kweker al in de pot staat, heeft minder kans op bevroren wortels en zal langer groen blijven. Bovendien kan u hem nadien nog in de tuin planten en met wat geluk groeit hij daar mooi verder. Een zelfgeplante kerstboom in de tuin kan u best twee jaar laten staan alvorens u hem terug uitgraaft en terug als kerstboom voor binnen gebruikt.
  • Schud ook eens met de boom die u wil kopen. Een boom waar de naalden nu al uitvallen, zal snel kaal zijn.
  • Kerstbomen met kluit zijn veel minder brandbaar dan die zonder kluit, omdat ze beter vocht kunnen opnemen.

Spar of dennenboom?

Iedereen kent de klassieker "Oh dennenboom". En toch is onze kerstboom geen den maar een spar. Hoewel de spar toch van het geslacht van de dennenfamilie is. De naalden van de spar liggen afzonderlijk, terwijl die van de den bij elkaar. De naalden van de den zijn bovendien lang en zacht, die van de spar zijn kort en hard. De naalden van de spar blijven wel altijd groen en vallen minder uit.

Soorten bomen: voor-en nadelen

  • De picea abies, fijnspar of groene spar is de klassieke spar, met vrij kleine naalden die stevig kunnen prikken. Aangezien deze bomen meestal zonder wortel of met blote wortel worden verkocht, zullen de naalden vrij snel uitvallen. De ideale boom dus voor iemand die zijn boom maar één of twee weken laat staan en die een goedkoop exemplaar wenst in huis te halen. Verder wordt deze boom ook veel aangekocht door stadsdiensten om de straten mee op te fleuren tijdens de kerstperiode.
  • De picea Will's Zwerg of dwergspar is meer een sierspar. Hij is ideaal om in de tuin te planten en buiten te versieren. Deze boom heeft als nadeel zijn fijne, prikkelende naalden en zijn kleine gestalte.
  • De picea omorika of Servische spar is van dezelfde categorie als de picea abies. Vrij goedkoop dus en ideaal voor wie zijn kerstboom niet al te lang laat staan. Hij is nogal breed onderaan en smal bovenaan, wat hem een misschien onaantrekkelijke vorm geeft. Hij heeft afhangende takken met naalden die onderaan zilverwit zijn en bovenaan groen. De naalden blijven iets langer hangen dan die van de picea abies. Dankzij zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding is hij een vrij populaire kerstboom.
  • De picea pungens Glauca of blauwspar heeft zijn naam te danken aan zijn blauwgrijze naalden. Deze vrij slanke spar houdt het tamelijk goed uit in de droge binnenlucht. De naalden kunnen flink prikken, wat de boom minder geschikt maakt voor gezinnen met kinderen.
  • De picea pungens glauca conica groeit in de vorm van een smalle piramide: iets breder onderaan en smal vanboven. Hij heeft zeer kleine naaldjes. Een handige boom voor mensen met weinig plaats in huis. Het nadeel is dat deze boom nogal gevoelig is voor spint.
  • De picea pungens hoopsii is eveneens een blauwspar, met nog blauwere naalden de het glauca-exemplaar. De vorm is tamelijk onregelmatig, wat het moeilijk maakt hem te versieren. De boom groeit erg traag, vandaar dat hij veel duurder is dan de Glauca.
  • De Abies concolor of witte spar heeft een voordeel: hij prikt niet. Hij groeit smal naar boven toe.
  • De Abies Nordmanniana is het summum van de kerstbomen. Hij verliest zijn donkergroene, niet prikkende naalden niet snel. De takken zijn erg stevig, dus u kan hem goed vol hangen. Het is een vrij dure boom, omdat hij erg traag groeit.
  • De Abies koreana heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als de abies nordmanniana. Hij heeft kleine grijs-groene naalden, die nog minder prikken dan de Nordmanniana of de concolor. De boom is lang en smal.

Uw kerstboom binnenshuis goed onderhouden

Vloer- en klassieke verwarming

Vloerverwarming is heel slecht voor de levensduur van een kerstboom. Tracht de boom dus op een plek te zetten, ver weg van de vloerverwarming. Geen andere plek dan op de vloerverwarming? Zet dan een schaaltje met water onder de boom, zodanig dat hij steeds vochtig staat. Trouwens, bomen staan helemaal niet graag in een overhitte plaats. Tracht uw boom dus zoveel mogelijk op een koelere plek te zetten. Dicht bij een raam bijvoorbeeld, in de traphal of in de veranda.

Water geven

De boom moet iedere dag een half glas water krijgen. Ook bomen zonder wortel geeft u best iedere dag een half glas water.

Nog een klein kerstboomweetje als toetje. Wist u dat een kerstboom er minstens zeven jaar over doet om groot te worden? Ondertussen wordt hij verplant om meer plaats te hebben om te groeien en wordt hij regelmatig bijgeknipt om een mooie vorm te krijgen. Dat verklaart meteen voor een stukje de soms hoge prijs van de kerstboom.

Sommige mensen krijgen gezondheidsproblemen wanneer ze een kerstboom in huis halen. Voor hen is het misschien beter om de kerstboom in de tuin of in de voortuin te zetten. Tegenwoordig bestaat er heel wat verlichting voor buiten waarmee je ook buitenbomen mooi kan aankleden.
Gerelateerde artikelen
Kerstboom kiezenVoor de kerst gaat u er op uit om een kertboom te kopen die blikvanger gaat worden in uw interieur. Er zijn in Nederland…
Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?Kerstbomen zijn in te delen in vier soorten. Dit vereenvoudigt het kopen van een kerstboom aanzienlijk wanneer je weet w…
Waarom is de Nordmann-spar zo populair als kerstboom?Waarom is de Nordmann-spar zo populair als kerstboom?Jaarlijks wordt er in de maand december het huis versierd. Een onderdeel van de versiering is in Nederland een traditie…
De Nordmann, de beste kerstboom die er isDe Nordmann, de beste kerstboom die er isVind je het ook zo geweldig om een echte kerstboom met kerst in huis te hebben. Maar baal je ook zo van de naalden die v…
Hoe kies ik de perfecte kerstboomAlle kerstbomen zijn natuurlijk mooi. Neemt niet weg dat bij de ene boom standaard de stofzuiger staat opgesteld terwijl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • GVA 4, 5 en 6 december 2010
  • Nieuwsblad 4 december 2010
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Kerstbomen: welke kiezen en hoe onderhouden?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Kerst
Schrijf mee!