InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?

Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?

Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees? De Vegetarische slager. Dat klinkt toch duidelijk alsof er iets niet klopt. Gaat het hier om een grap? Nee, het gaat om een serieus initiatief van Niko Koffeman, Jaap Korteweg, Rob van Haren en Marco Westmaas. Volgens dit viertal wordt het de hoogste tijd om nu eindelijk te zorgen voor een doorbraak in de verkoop en consumptie van vleesvervangers. Onder de ludieke naam De Vegetarische Slager is een nieuw vegetarisch product ontwikkeld met een verrassende, bijna echte, vleeservaring.

Vegetarisch vlees primeur voor KunsthalKOOKT

Tijdens het jaarlijks terugkerende KunsthalKOOKT in de Kunsthal te Rotterdam was het in 2010 voor het eerst door het grote publiek te proeven: vegetarisch vlees. Vegetarisch vlees met een verrassende echte vleessmaak én verrassend echte vleeservaring. Daarmee is het dus haast niet van echt vlees te onderscheiden. Het ging hier om een voorproefje voor de bezoekers van KunsthalKOOKT. De rest van Nederland moest voor deze bijzondere smaakbeleving nog wachten tot oktober dat jaar. Pas dan zouden deze nieuwe vegetarische vleesproducten op de markt komen.

Wat is de Vegetarische Slager?

Een vegetarische slager? Met vegetarisch vlees? Het is zeer gedurfd om je vegetarische product in naamgeving te koppelen aan dat wat het juist niet moet zijn. Maar tegelijkertijd is het ook bekend dat de vleeseter gehecht is aan het stukje vlees op zijn bord. Dit blijkt zo diep geworteld, dat de stap naar een ander product meestal heel groot is. Door een vegetarisch alternatief aan te bieden, dat qua smaak én qua uiterlijk heel dicht bij vlees komt, proberen de initiatiefnemers een doorbraak te veroorzaken in de verkoop en consumptie van het vlees vervangende product.

Initiatiefnemers van de Vegetarische Slager

De initiatiefnemers noemen de Vegetarische Slager een slagerij met een missie. Deze missie luidt: Nederland aan de vleesvervanger helpen. Achter de Vegetarische Slager gaan vier mensen schuil:
  • Niko Koffeman, dierenactivist en (sinds 2007) senator voor de Partij voor de Dieren
  • Jaap Korteweg, biologisch akkerbouwer, getrouwd met Marianne Thieme (oprichter Partij voor de Dieren)
  • Rob van Haren, hoogleraar productinnovatie en kennistransfer agri-business aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van Kiemkracht (houdt zich bezig met vernieuwing in de landbouw)
  • Marco Westmaas, kok en eigenaar van restaurant Elzenduin

Producten van de Vegetarische Slager

De producten die door de vegetarische slagerij aangeboden zullen gaan worden zijn zo veel mogelijk biologisch én Fairtrade. Ze zijn ontwikkeld door Marco Westmaas, de topkok van het gezelschap. Het product, dat 100% plantaardig is, heeft de naam "Beeter" gekregen. Ook dit vegetarische product is gemaakt van soja. Het grote verschil met bestaande vleesvervangers op basis van soja is, dat het nu lange vezels heeft. Deze vezels lijken op het spierweefsel van vlees. Vandaar dat dit nieuwe product zo sterk lijkt op vlees! Het eten van dit nieuwe product heeft veel meer weg van het eten van echt vlees, vanwege de nieuwe vezelstructuur.

Waar koop je het vlees van de Vegetarische Slager?

De ontwikkelde vlees vervangende producten van de Vegetarische Slager zullen vanaf 4 oktober (2010) op de markt komen. Ze zijn dan verkrijgbaar via de Vegetarische Slagerij aan het Spui 167 in Den Haag. Hier komt een slagerij en delicatessenwinkel met uitsluitend vegetarische producten. De vleesvervangers zijn ook verkrijgbaar via internet (vanaf eind september). Bovendien is het de bedoeling dat ook verpakt vegetarisch vlees verkocht gaat worden via supermarkten. Het plan is om zelfs bij de reguliere slagerijen het vegetarische vlees vervangende product te gaan verkopen. Wie meer wil weten over dit nieuwe en unieke concept kan terecht op www.devegetarischeslager.nl.

Parlementair jaar 2010 afgesloten met vegetarische barbecue

De gebruikelijke barbecue voordat het zomerreces begint was in 2010, het jaar van de introductie, uitgebreid met een barbecue aangeboden door Stichting Kiemkracht. Geheel in stijl werd het een vegetarische barbecue met producten van de Vegetarische slager. Op het Plein in Den Haag werd een alternatieve barbecue gehouden, zonder vlees. De genodigden genoten van de aangeboden producten zonder vlees.

Overige aanbieders van vlees vervangende producten

Vegetarische producten zijn natuurlijk al veel langer op de markt. Bij de meeste vleesvervangers is het basisproduct soja. Maar ook een product als Quorn kom je steeds vaker tegen in de schappen van de supermarkt. Quorn is gemaakt van schimmeleiwit. Ook kikkererwten en seitan (tarwegluten) worden veel als basis voor vleesvervangers gebruikt.

Bekende merken van vleesvervangers

  • Be Good Foot
  • Goodbite
  • Healthy Planet
  • Maaslander
  • Planet Green
  • Quorn
  • Sofine
  • Tivall
  • Vetara
  • Vivera
Deze merken gaan overigens vaak nog veel verder dan het aanbieden van vleesvervangers alleen. Ook producten als broodbeleg, soep en bouillon en zelfs kant- en klare maaltijden behoren dan tot het assortiment.
Gerelateerde artikelen
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Tivall: vegetarisch eten is lekker en gezond!Tivall: vegetarisch eten is lekker en gezond!De belangrijkste redenen om geen of minder vlees te eten zijn de gezondheid, dierenleed besparen en variatie in het eetp…
Een dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparenEen dag in de week geen vlees eten: het klimaat sparenMarianne Thieme van de Partij van de Dieren heeft restaurants opgeroepen om één avond in de week geen vlees aan de gaste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alunz, Pixabay
  • https://www.devegetarischeslager.nl/

Reageer op het artikel "Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?"

Reacties

Liz van Deursen, 09-10-2010 09:59 #2
Wat een goed initiatief! Woon zelf in Tilburg maar de eerst volgende keer dat ik in Den Haag ben, ga ik zeker naar Spui 167. Ben ervan overtuigd dat de vegetarische slagerij het goed gaat doen. Succes!

M. van der Ent, 27-09-2010 19:40 #1
Ik haal wel eens een vega burger bij de Albert Hein, maar ik zou wel eens een ander stukje vleesvervanger willen proberen. Dus ik ben blij als het in de schappen van de Albert Hein komt. Of kan ik het ook al online bestellen? en hoe doe ik dat dan?

Infoteur: Martina
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!