InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Subsidie zonnepanelen

Subsidie zonnepanelen

Subsidie zonnepanelen De overheid stelt subsidie beschikbaar voor het plaatsen van zonnepanelen. Daarmee willen ze stimuleren dat burgers deze op hun dak gaan plaatsen. Er is veel vraag naar de subsidieregel. In 2009 waren er bijna twee keer zoveel aanvragen als er geld beschikbaar was. Na het plaatsen van de panelen kunt u 15 jaar lang subsidie ontvangen over de stroom die opgewekt wordt. Via de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE) is het mogelijk om subsidie te krijgen als u zonnepanelen op uw dak laat zetten. Iedereen die van deze regeling gebruik maakt krijgt de komende vijftien jaar subsidie over elke geproduceerde kWh. De regeling is bedoeld om te stimuleren dat meer mensen zonnepanelen gaan nemen. Daarmee hoopt de overheid de uitstoot van Co2 tegen te gaan om zo te voldoen aan de eisen van het Kyoto-protocol.

Subsidie zonnepanelen

Wanneer je voor de subsidie in aanmerking wilt komen moet je zorgen dat je zonnepanelen hebt die groter zijn dan 600 Watt-piek. Voor particulieren is het maximum 15.000 Watt-piek. Dat is om te voorkomen dat bepaalde particulieren alleen te veel subsidie zouden krijgen. Ook mogen de zonnepanelen niet voor 1 april 2009 geïnstalleerd zijn. Anders zouden huiseigenaren die al zonnepanelen hebben ook geld krijgen, terwijl de subsidie juist bedoeld is om nieuwe mensen zover te krijgen om zonnepanelen te nemen. De panelen hoeven overigens niet perse op het dak gezet te worden, maar mogen ook bijvoorbeeld in de tuin worden geplaatst.

Meten productie

Om te bepalen hoeveel energie uw zonnepanelen opwekken heeft u de brutoproductiemeter nodig. Het installeren van deze meter kost ongeveer 90 euro. Daarna moet u zich aanmelden bij Certiq. Dit is een bedrijf dat verwerkt hoeveel stroom u heeft opgewekt en die zorg draagt voor de afrekening. Ze geven dit door aan SenterNovem die uiteindelijk zorgt dat u uw geld krijgt. SenterNovem valt weer onder het Ministerie van Economische Zaken dat politiek verantwoordelijk is voor een goede uitvoering van de regeling.

Verhuizen

Wanneer u verhuist kunnen de zonnepanelen achterblijven en door de nieuwe eigenaar gebruikt worden. Als de subsidielooptijd van 15 jaar nog niet verlopen is kan hij er gewoon gebruik van maken. Het kan dus zeer goed zo zijn dat het plaatsen van zonnepanelen niet alleen financieel voordelig is vanwege de subsidie, maar ook omdat het uw huis in waarde doet toenemen. Maak hier wel goede afspraken met de nieuwe eigenaar over.

Vertraging aanvragen subsidie

Ook moet er voor zorgen dat u er op tijd bij bent met aanvragen van subsidie. In 2009 waren er meer dan twee keer zoveel aanvragen dan subsidie beschikbaar was. Voor bedrijven was dat zelfs 44 keer zoveel. Daarom had SenterNovem ook problemen met het op tijd verwerken van alle aanvragen. Daarom kregen veel huishoudens hun betaling te laat. Er wordt gedacht dat daardoor ook de interesse in de subsidie zou afnemen, zeker onder bedrijven omdat de vertraging daar het grootst was. De aanvragen moesten elk jaar voor 1 april binnen zijn. Daarna stond er een termijn van 13 weken voor het verwerken van de aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst v…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Subsidie zonnepanelen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!