InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Het handige IKEA Helmer ladeblok op wielen, ervaring
recensie

Het handige IKEA Helmer ladeblok op wielen, ervaring

Het handige IKEA Helmer ladeblok op wielen, ervaring Het Helmer ladeblok van IKEA is een echte blikvanger. Het metalen ladeblok, dat maar liefst zes laden bevat, heeft al vele jaren de zeer aantrekkelijke prijs van € 29,95. Je bent wel even wat tijd kwijt om het ladeblok te monteren, alle zes de laden moeten namelijk zelf in elkaar gezet worden, maar met genoeg geduld of hulp van anderen is deze klus goed te doen. Het ladeblok wordt in Nederland geleverd in de kleuren wit, zwart, paars en stijlvol blauw. De kastjes zijn voorzien van handige wielen.

Het Helmer ladeblok, een echte blikvanger

Door de metalen uitvoering en de stalen handvatten heeft het Helmer ladeblok een verfrissend karakteristieke uitstraling. Het ladeblok, dat in de kleuren wit, zwart, paars en blauw verkocht wordt, doet denken aan ‘fabrieksachtige’ ladekasten die vaak in werkplekken van kunstschilders of ontwerpers aangetroffen worden. Toch heeft de Helmer ook een huiselijke uitstraling, dit komt doordat het ladeblok niet al te groot is en daardoor goed met ander meubilair gecombineerd kan worden. Zelfs in de meest rommelige werkplekken zal dit ladeblok orde in de chaos weten te scheppen, mede omdat in de laden toch nog meer past dan je verwacht. Voor de prijs hoef je dit ladeblok niet te laten staan, het heeft al vele jaren de prijs van € 29,95 (naar schatting al zeker vanaf 2008). De Helmer werd vroeger ook in de kleuren geel, rood, groen en grijs geleverd.

Voor welke ruimtes is het ladeblok geschikt?

Het ladeblok is vooral geschikt voor het kantoor aan huis, de computerkamer of de studentenkamer. Maar ook bij een werkhoek in de woonkamer of hobbykamer komt het ladeblok goed tot zijn recht. Daarnaast kan de Helmer gebruikt worden in professionele ateliers en werkruimtes. Voor de professionele luxe kantoorruimte is het ladeblok minder geschikt, dan kan beter voor een duurder ladeblok worden gekozen.

Montage

In een van de IKEA magazijn stellingen zul je het Helmer ladeblok kunnen vinden / Bron: Icondigital, PixabayIn een van de IKEA magazijn stellingen zul je het Helmer ladeblok kunnen vinden / Bron: Icondigital, Pixabay
Tijdens de montage wordt duidelijk waarom de Helmer tegen de zeer lage prijs verkocht kan worden. Het karwei kost aardig wat tijd, zeker een tot anderhalf uur. Er moeten namelijk, uit zes metalen platen, zes laden worden gevouwen en vastgeklemd. De constructie van de laden en de kast wordt verstevigd door een aantal metalen hoekjes, deze moeten worden omgebogen. Het ombuigen kost even wat geduld en tijd, maar het kost geen kracht en het is ook niet zwaar. De meegeleverde handleiding is zeer duidelijk en de montage verloopt verder vlekkeloos. Kortom, de montage is een leuke klus om met het hele gezin te doen, of alleen met je favoriete muziek. Het feest is compleet als uiteindelijk ook de wieltjes eronder worden geplaatst. De Helmer gaat lang mee, of beter gezegd, gaat eigenlijk nooit stuk.

Gebruikservaring

Het ladeblok meet 28 cm breed, 41 cm diep en een kleine 69 cm hoog (inclusief wielen). Exclusief wielen meet het ladeblok een kleine 66 cm hoog. De laden hebben geen wielgeleiders, dat kan ook niet voor deze lage prijs. Toch lopen de laden redelijk soepel in de geleiders, het openen en sluiten gaat makkelijk. Aangezien de Helmer een smalle kast is en de laatjes nog smaller zijn, is het ladeblok vooral geschikt voor kleinere spullen, te denken valt aan kabels, penselen, kunstschildersverf, papier, pennen of foto’s. De binnenste afmetingen van de laden zijn een ruime 23 cm breed, 38 cm diep, en een kleine 9 cm hoog. Een A4tje van 21 cm breed laat dus nog ruimte over voor zeker 2 cm, een smalle dossiermap of plastic hoesje met A4tjes passen er nog in, desnoods iets gebogen. Op de laden kun je met een stukje karton omschrijven wat er in de lade aanwezig is.

Dankzij de praktische wielen is het ladeblok goed te verrijden, dit is makkelijk tijdens schoonmaakwerkzaamheden. Hoewel de kleine wielen misschien anders doen vermoeden zijn ze behoorlijk stevig. Na vele jaren gebruik doen ze het nog steeds prima. Dit geldt ook voor de metalen handvatten op de laden, deze zitten na vele jaren nog steeds stevig vast en hoeven niet extra aangeschroefd te worden. Ook de verflaag is van goede kwaliteit, maar hier moet toch een kanttekening geplaatst worden. Op een wat ouder Helmer ladeblok (uit circa 2008) is namelijk geconstateerd dat er verfdeeltjes in de vorm van fijnstof los kunnen komen op de plekken waar de laatjes in de geleiders bewegen en dus schuren. Dit stof kan, wanneer je de laatjes aan de zijkant vast zou pakken, op je vingers terechtkomen, het gaat om zeer geringe hoeveelheden. Of de huidige ladeblokken hier ook last van hebben zul je zelf moeten ontdekken.

Conclusie

Het zijn producten als het Helmer ladeblok die het voor klanten aantrekkelijk maakt om bij IKEA te gaan winkelen. Het Helmer ladeblok past prima binnen het concept van IKEA om zo goed mogelijke producten tegen een zo laag mogelijke prijs te verkopen. De Helmer zal, wanneer die in elkaar is gezet, voor alle gebruikers een trouwe "helper" in kantoor of hobbykamer zijn. Voor het opbergen van kabels, papier, pennen, penselen, kunstverf of licht gereedschap is dit ladeblok ideaal. Voor de prijs van € 29,95 hoef je het zeker niet te laten.

Pluspunten
  • Het ladeblok is stevig
  • Goede duidelijke handleiding
  • Zeer aantrekkelijke prijs van € 29,95
  • Een echte blikvanger
  • Door de vele laden kun je veel categorieën indelen en opbergen
  • Verrijdbaar door wielen
  • Laden laten zich makkelijk openen en sluiten

Minpunten

  • Voor de haastige mensen onder ons kan de lange montagetijd een minpunt zijn
  • Er komt mogelijk verf vrij in de vorm van fijnstof op de plekken waar de laatjes langs de geleiders bewegen (geringe hoeveelheden, vastgesteld op een ouder Helmer ladeblok exemplaar uit 2008)

Verkrijgbaarheid

Verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart, blauw en paars
Prijs € 29,95 (prijs gepeild mei 2019)
© 2014 - 2019 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
IKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukens zijn de meest verkochte keukens van Nederland en België. Met de IKEA Keukenplanner is het mogelijk om zelfs…
Ikea-effect; het inschatten van waardeMarktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websi…
IKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en infoIKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en info"Pappa?" Ik zeg, "Ja, lieverd?" "Ik wil een stapelbed." Met deze gevleugelde woorden beginnen de beruchte belevenissen m…
Ikea laminaat: kleuren en prijzenIkea laminaat: kleuren en prijzenDe laminaatvloeren van Ikea staan bekend vanwege de degelijkheid en de eenvoudige wijze waarop het laminaat zelf kan wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mastrminda, Pixabay
  • https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20341970/?query=HELMER+Ladeblok+op+wielen
  • Afbeelding bron 1: Icondigital, Pixabay

Reageer op het artikel "Het handige IKEA Helmer ladeblok op wielen, ervaring"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 29-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Recensies…
Schrijf mee!