InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Het IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveer
recensie

Het IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveer

Het IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveer, dat vanaf 2013 door IKEA wordt verkocht, heeft in tegenstelling tot de voorgaande versie geen makkelijk bedienbaar koord meer, maar een terugrolveer. Het vertrouwde koord is verdwenen om de kindveiligheid te bevorderen. Het nieuwe terugrolmechanisme lijkt niet altijd even makkelijk in het gebruik. Het rolgordijn schiet soms spontaan omhoog, en het is lastig om het rolgordijn snel in de gewenste stand te zetten. Desalniettemin blijft het Tupplur rolgordijn een product van goede kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs.

De IKEA

IKEA is een woonwarenhuis met een zeer uitgebreid assortiment. IKEA telt twaalf vestigingen in Nederland en bestaat op 30 november 2014 al 36 jaar in ons land. De winkelketen richt zich op alle doelgroepen, hierdoor heeft iedereen het gevoel welkom te zijn in de winkel. Prettig aspect van IKEA is dat de klant tijdens het winkelen niet door verkopers wordt benaderd, maar zelf alles rustig kan bekijken. De behulpzame medewerkers van IKEA staan altijd klaar om vragen te beantwoorden en te helpen.

Pluspunten IKEA:

  • De winkels zijn overzichtelijk
  • Zeer ruim assortiment met goede artikelen
  • Ruime openingstijden
  • Alle producten worden aangeboden in een voor ieder betaalbaar segment
  • Er heerst geen druk om iets te moeten kopen, als je enkel met een koekenpan bij de kassa staat, is het ook goed
  • De winkel richt zich niet op een bepaalde doelgroep, iedereen is welkom
  • Producten gaan lang mee
  • IKEA heeft echte klassiekers gemaakt zoals de Billy boekenkast
  • Omruilen of terugbrengen van de aankopen is geen probleem
  • Makkelijk en ruim parkeren
  • Restaurant aanwezig, en ook vlakbij de kassa is er de mogelijkheid om snel even wat te eten of te drinken

IKEA heeft een van hun klassiekers, het Tupplur verduisterend rolgordijn, aangepast. Om de kindveiligheid te vergroten is het bekende koord namelijk vervangen door een terugrolveer. Hier volgt een gebruikservaring van alleen de Tupplur-versie:

Gebruikerservaring Tupplur rolgordijn

Het is wel even wennen, een rolgordijn zonder het bekende koord. Een ingebouwde terugrolveer zorgt ervoor dat het rolgordijn vanzelf weer naar boven rolt. Een blokkeersysteem zorg ervoor dat het rolgordijn, wanneer je het naar beneden rolt, vanzelf op de gewenste positie blijft staan. Althans, dat is de bedoeling…

Om het rolgordijn in de gewenste positie te krijgen moet je het naar beneden trekken. Als je een soort van klik hoort en voelt, dan is dat een teken dat het rolgordijn geblokkeerd is en in die positie blijft staan. Maar dit is wel even zoeken, vaak duurt het lang voordat het rolgordijn zichzelf blokkeert. En het komt een enkele keer voor dat het rolgordijn onverwachts vanzelf weer naar boven schiet. Dit komt doordat het rolgordijn op dat moment net niet goed genoeg in de blokkeerstand is gezet. Het is voor te stellen dat dit voor de gebruiker niet altijd even handig is.

Andersom gaat het ook wel eens mis. Je wilt heel graag het gesloten rolgordijn openen en naar boven laten rollen. Daarvoor moet je het rolgordijn eerst even naar beneden trekken, waardoor het rolgordijn deblokkeert, en dan kun je het vanzelf los laten. Maar soms lukt dat niet meteen. Je trekt het rolgordijn een stuk naar beneden, maar het blijft geblokkeerd. Gevolg: het rolgordijn wordt steeds verder naar beneden uitgerold en het rolt zichzelf niet meer op.

Afgezien van deze ongemakken is het product overigens verder prima in orde. De montage verloopt makkelijk. Het product voelt stevig aan, de kwaliteit is goed en de handleiding is prima. De verduisterende werking is dik in orde. Kortom, een eenvoudig op te hangen systeem, dat lang mee lijkt te gaan, voor een lage prijs.

Enkele tips om het Tupplur rolgordijn goed te bedienen

Als je het Tupplur rolgordijn eenmaal een beetje goed aanvoelt dan is het goed te hanteren. Advies is, wanneer het rolgordijn wordt uitgerold, om dan het rolgordijn niet meteen los te laten, maar eerst even te voelen of het rolgordijn zichzelf blokkeert. Als je merkt dat het rolgordijn zichzelf wil blokkeren, dan kun je het loslaten. Wanneer je het rolgordijn wilt laten oprollen kun je het beste het rolgordijn voldoende naar beneden trekken en dan los laten.

Conclusie Tupplur rolgordijn

Wellicht dat een rolgordijn zonder koord veiliger is voor kinderen, en dat ouders een rolgordijn zonder koord om die reden veel prettiger vinden. Het is dus positief dat IKEA dit systeem heeft ontworpen en aanbiedt. Echter het gebruiksgemak zou iets beter kunnen. Een rolgordijn moet normaal gesproken vele malen per dag snel en makkelijk in elke gewenste stand kunnen worden gezet, met dit rolgordijn zonder koord is dat niet echt goed mogelijk. Als je als gebruiker van het Tupplur rolgordijn na zoeken en proberen het rolgordijn eindelijk in een bepaalde stand hebt weten te krijgen heb je niet veel zin meer om alsnog van gedachten te veranderen en het rolgordijn toch weer een stuk naar beneden of omhoog te rollen. Ook is het niet echt wenselijk dat het Tupplur rolgordijn met terugrolveer een enkele keer spontaan omhoog schiet.

Voor de rest blijven alle verduisterende rolgordijnen van IKEA goede degelijk producten die makkelijk op te hangen zijn en lang meegaan. De verduisterende werking is prima, het materiaal is stevig en de prijs-kwaliteit verhouding is goed. Het zou mooi zijn als IKEA naast rolgordijnen met terugrolveer ook weer de vertrouwde en populaire versie met koord aan zou bieden, dan kan elke klant een eigen keus maken.

Prijzen en maten (prijspeil oktober 2017)
Het Tupplur rolgordijn is verkrijgbaar in de maten en prijzen:
  • 60x195cm voor € 9,99
  • 80x195cm voor € 12,95
  • 100x195cm voor € 14,95
  • 120x195cm voor € 17,95
  • 140x195cm voor € 19,95
  • 160x195cm voor € 24,95
  • 180x195cm voor € 34,95
  • 200x195cm voor € 39,95
Aangeboden in de kleuren wit, zwart en grijs
© 2014 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een rolgordijn maken en ophangenZelf een rolgordijn maken en ophangen is een eenvoudige klus. Als je het juiste rolgordijn hebt uitgezocht in de winkel…
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
IKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA is een warenhuis wat zich richt op de verkoop van meubilair en woonartikelen voor een zo laag mogelijk prijs. Daarn…
IKEA webshop: informatie en beoordelingDe IKEA webshop is een van de grootste online aanbieders van interieur artikelen. Wat heeft de IKEA webshop u te bieden?…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30290531/ (Tupplur rolgordijn)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/IKEA

Reageer op het artikel "Het IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveer"

Reacties

S. Kroeze, 01-04-2017 16:24 #20
Na aankoop van een Ikea Tupplur verduisteringsgordijn blijkt bij thuiskomst dat de borgring van de terugloopveer gebroken is en het gordijn dus geen voorspanning meer heeft. Het gordijn rolt na montage niet automatisch weer in. Hoe kan ik dit herstellen? Reactie infoteur, 06-04-2017
Wellicht even contact met IKEA opnemen?

Ruben, 24-02-2017 18:55 #19
Persoonlijk ben ik over ikea wel te spreken maar het tupplur rolgordijn brengt mij (te) vaak in een boze bui omdat ik soms wel tot 12x het rolgordijn naar beneden moet trekken voor deze eindelijk een keertje blijft zitten. Zeker met een peuter in je armen die je in bed moet leggen erg lastig, en dat vooral als ze eindelijk ligt en slaapt en dat nare ding vliegt spontaan weer omhoog en gelijk is ze weer wakker. Mijn persoonlijke mening is dat het oude vertrouwde vele malen beter is dan het veel falende nieuwe systeem. Reactie infoteur, 27-02-2017
Het zou leuk zijn als IKEA ook weer een versie mét koord zou gaan verkopen, bijvoorbeeld een met twee korte losse koorden met op het einde zo’n klein handvat die je ook bij luxaflex ziet. Maar het is begrijpelijk en goed dat IKEA zich gewoon netjes houdt aan nationale en Europese regelgeving omtrent veiligheid en om die reden het vroegere rolgordijn uit de collectie heeft genomen. Een alternatief voor het rolgordijn zonder koord is teruggaan naar het ouderwetse gordijn: vliegt niet omhoog, kan makkelijk open en dicht worden gedaan, en ook bij IKEA verkrijgbaar!

Andrew, 01-01-2017 09:02 #18
Inkorten niet meer dan 20cm, dus 200 mmm. In de handleiding staat aangegeven dat inkorten niet meer dan 20 cm mag zijn. Dit heeft als gevolg dat dit systeem voor smaller dan 40 cm niet gebruikt kan worden. De maat die ingekort moet worden dan ook maximaal 20 cm groter kopen. Let hierbij op het bevestigingsmateriaal aan de buitenzijden, deze nemen ook extra ruimte in beslag.

David, 31-08-2016 15:26 #17
Heeft er iemand een idee hoe je deze tupplur gordijnen langer kan maken? Heeft iemand dit al gedaan. Onze ramen zijn 2m60 en de gordijnen gaan maar tot 1m95.
Tips zijn welkom…Alvast bedankt.

H. J. Vos, 17-08-2016 13:44 #16
Is het bij deze soort rolgordijnen ook in tegengestelde richting ( dus van beneden naar boven sluiten) mogelijk? Reactie infoteur, 22-08-2016
Nee, daar zijn ze niet voor bedoeld.

Hilde, 20-07-2016 21:24 #15
Beste Diederik de Geus,

Vandaag 4 van deze rolgordijntjes opgehangen bij mijn ouders en een werkte prima de rest niet zo. Maar het lijkt logisch om de veren op spanninge te kunnen zetten zodat ze beter werken. Hartelijk dank weet zeker dat dit gaat lukken.

Hilde

Post, 12-02-2016 21:58 #14
Ik heb ook een klacht over het tuppler rolgordijn, na montage en het helemaal uitgetrokken te hebben ging het helemaal niet omhoog, dus ik vond het rolgordijn geen goede aankoop en heb het dus teruggebracht naar ikea en een klacht neergelegd.

Anne, 18-01-2016 20:15 #13
Hoi hoi,
Diederik de Geus geniaal! Eerst even 5 x bedacht hoezo dat wel zou werken… toch maar geprobeerd en super! Dankjewel wel hij werkt topper!

Gr anne

Bronswijk, 12-01-2016 23:48 #12
Hallo Ikea,
Wij hebben vanmiddag een verduisterend rolgordijn gekocht van het zeer bekende merk tuppler. En nu rolt dit gordijn niet meer op. We krijgen het rolgordijn wel naar beneden, maar één keer beneden rolt het gordijn niet meer terug.
Jammer van dit product.
Mvg Bert Bronswijk
Noordscheschut

Lianne, 27-10-2015 20:18 #11
Ik had al eerder de tupplur rolgordijnen en was hier erg tevreden over, dit met een touwtje dus.
Nu voor m'n hele nieuwe huis, weer de tupplur gekocht. Ze verduisteren goed, maar ik heb dezelfde problemen als anderen hier. Ze rollen ook niet helemaal op, en ik kan niet vinden hoe ik dit anders moet afstellen. In de slaapkamer neem ik vaak niet eens meer de moeite om ze open en dicht te doen, wat een ergernis.
Moet ook elke keer het bekende Ikea trapje pakken om ze weer te pakken te krijgen als ze opeens toch terug schieten. Ik ben nl niet lang en heb hoge ramen.

Diederik de Geus, 15-07-2015 21:01 #10
OPLOSSING! >>

Ikea moet dit bij het product leveren maar hier is de oplossing:
' het volgende, rol het gordijn op plaats het in de houders zo als het hoort trek het gordijn naar beneden en haal vervolgens her gordijn weer uit de houder( deze methode is alleen maar maar mogelijk indien je er een blokkering op hebt zitten door eerst het gordijn een stukje naar benedee te trekken en dan gaat het door de veerspanning omhoog) rol het weer op en hang het weer terug, probeer nu of de veerspanning goed is indoin dit niet het geval is nog een keer herhalen of anders een paar slagen doek van de rol halen. Zonder blokkering steek het platte gedeelte in de houder nadat je het gordijn opgerolt hebt draai nu de rol met doek en al zo ver dat je een licht tegen druk voelt hang nu ook de as zijde op zijn plek en probeer het gordijn.'

Werkt vervolgens prima, ik dacht ook dat dit de miskoop van de maand was voor mij, maar hiermee lukt het nu wel! Hij rolt op als een sneltrein. Alleen de gewenste afstand voor het nar beneden rollen is nog wat lastig. Maar hij rolt gelukkig wel!

Mandy, 13-06-2015 15:08 #9
Lieve allemaal bij wie het niet werkt, lees de geschreven Nederlandse handleiding even, het niet geheel terug rollen heeft te maken met een van de twee houders aan de zijkant, deze kun je stellen namelijk en zo los je heel simpel het probleem op. Beter lezen dus!

Simon, 07-06-2015 14:58 #8
Vandaag zo'n rolgordijn opgehangen. Jammergenoeg hadden we niet eerst dit forum gelezen, want ook bij ons rolt hij niet op. Soms wel een stukje, maar een centimeter of 40 blijft altijd afgerold. Spijt van de aankoop en ik hoop dat dit een waarschuwing voor anderen is. Koop deze niet!

Frank, 31-05-2015 12:17 #7
Koop dit product niet. Het naar beneden en boven rollen werkt niet. Ze hadden het vorige systeem ook makkelijker kindveiliger kunnen maken. Gewoon het touwtje door knippen op de helft. Dan kan er niets gebeuren.

Dorine, 28-05-2015 12:35 #6
Wat jammer dit allemaal te lezen, ik dacht dat het aan mijn manier van ophangen lag dat hij niet uit zichzelf terug rolt! Helaas is het gordijn dus niet goed. Heel jammer Ikea! Hoop dat jullie hier wel wat aan gaan doen voor de volgende die dit product kopen!

L. Boshuizen, 17-04-2015 20:23 #5
Wat een troep, rolgordijn is niet in de gewenste positie te brengen en hem daarna weer omhoog te rollen.
Moet iedere keer op een trap gaan staan om rolgordijn weer omhoog te doen?
Wat is er mis met een rolgordijn met koord IKEA?

Bruno, 09-04-2015 22:41 #4
De terugrolveer is van inferieure kwaliteit. Deze deed het van begin af aan al niet. Het is gewoon regelrechte troep. Jammer Ikea! Dit zou niet verkocht mogen worden.

Blauwevinvis (infoteur), 23-02-2015 09:22 #3
Idee: misschien kan IKEA een systeem maken en aanbieden waarmee mensen die dit rolgordijn hebben gekocht en niet tevreden zijn alsnog de terugrolveer eruit kunnen halen en een systeem met koord in de buis kunnen bevestigen. Dan is iedereen weer blij en hoeft niet het hele rolgordijn te worden vervangen :)

Pluk, 18-02-2015 20:19 #2
Net 11 stuks tupplur rolgordijnen gekocht, ingekort en opgehangen. 2 dagen werk. En nu balen, want nog niet eentje werkt goed. Ze rollen niet op, flippen over, of rollen scheef op. Wat nu? @IkeaNederland
Het kan wel zijn dat het kindvriendelijk is dat er geen koord aan zit, maar ik kom niet aan het ringetje dat eraan zit. Moet er dus zelf een koordje aan maken, kan toch niet elke keer op een stoel gaan staan om dit te bedienen?! De pluspunten zijn mooi, maar vallen totaal in het niet tegen het nadeel dat ze niet werken. Dit is echt geen goed product!

Tupplur-Is-Troep, 09-01-2015 17:27 #1
Het is gewoon een slecht product. Bij sommige mensen wil het gordijn niet meer omhoog, bij anderen blijft het niet op de gewenste hoogte hangen en weer bij anderen wil het gordijn op geen enkele stand blijven hangen. Internet zit vol met dit soort klachten over Tupplur. Het is dan ook verbazingwekkend dat jullie conclusie het volgende is: "Het rolgordijn schiet soms spontaan omhoog, en het is lastig om het rolgordijn snel in de gewenste stand te zetten. Desalniettemin blijft het Tupplur rolgordijn een product van zeer goede kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs." Wanneer het product niet werkt, dan is het simpelweg een slecht product. Een rolgordijn met een goede verduisterende werking die niet uitgerold blijft het nihil waarde.

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 05-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 20
Recensies…
Schrijf mee!