InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Levenslange inruilgarantie bij Ikea

Levenslange inruilgarantie bij Ikea

Levenslange inruilgarantie bij Ikea Klanten van Ikea krijgen voortaan in diverse Europese landen een levenslange inruilgarantie. Ze kunnen hun aankopen in de toekomst zonder enige tijdslimiet inruilen, zelfs gebruikte artikelen. Vertoon van de kassabon volstaat daarvoor.

Elk land beslist zelf over moment van invoering

Het Zweedse meubelhuis voert die inruilservice nog niet meteen wereldwijd in, maar wel alvast in Duitsland, Engeland en Spanje. En in Denemarken en Noorwegen bestond zon ongelimiteerde inruilgarantie al enige jaren. Elk land mag zelf beslissen over het moment van invoering. Het bedrijf wil met die service haar coulancebeleid uitbreiden.

Nieuwe inruilgarantie ook ingegeven door online verkopen

Maar ook de toenemende onlineverkopen zijn een reden voor het nieuwe inruilbeleid van Ikea. Volgens een woordvoerder van Ikea, neemt retourzending van bestellingen via internet aan belang toe. De retourquote ligt ongeveer op zes procent, zowel in de filialen als bij de onlineverkopen. Men verwacht van het nieuwe beleid overigens geen al te grote toestroom van nieuwe klanten.

Voorheen maar 3 maanden tijd voor inruilen

Tot dusver konden goederen in de originele verpakking bij Ikea slechts tot drie maanden na aankoop op vertoon van de originele bon worden ingeruild. Maar het ongelimiteerde recht van teruggave voert de Zweedse meubelzaak niet overal in. Elk land kan op basis van de lokale omstandigheden daarover beslissen.

Planten en maatwerkartikelen uitgesloten

Het nieuwe teruggaverecht deed in de genoemde landen zijn intrede bij lancering van de nieuwe catalogus, die daar vanaf september 2014 te verkrijgen was. Uitgesloten van de nieuwe regel zijn volgens informatie in de catalogus onder meer planten en producten die voor de klant op maat werden gemaakt.

Hele assortiment Ikea op internet

Ikea geldt als 's werelds grootste meubelhandelaar en het bedrijf behaalde in het fiscale jaar 2013 een winst van 3,3 miljard euro bij een omzet van 28,5 miljard euro. Begin 2014 werd door een woordvoerder van Ikea Duitsland aangekondigd dat het meubelhuis binnen één tot twee jaar het complete assortiment op het internet wil aanbieden.

Wat zit er achter de levenslange inruilgarantie?

Wie niet tevreden is over zijn aankopen, heeft dus voortaan bij de Zweedse meubelketen een levenslang recht op teruggave van zijn artikelen. Dat is een onverplicht en vrijwillig gebaar, want een wettelijk recht op teruggave van miskopen heeft de consument niet in de winkel.

Wat belooft Ikea?

Bij de presentatie van haar nieuwe catalogus in september 2014, ruimde Ikea voor de klanten in een aantal Europese landen een levenslange inruilgarantie in. De klant hoeft alleen de rekening of kassabon over te leggen en krijgt dan volgens het bedrijf de aankoopprijs terug. Volgens Ikea geldt deze inruilgarantie officieel voor alle sinds 25 augustus 2014 gekochte goederen, ook dié goederen die bijvoorbeeld al zijn opgebouwd en/of gebruikt. Uitgesloten zijn op maat gemaakte artikelen (denk aan werkbladen, stoffen etcetera) en planten.

Hoe beoordelen consumentenorganisaties de maatregel?

Consumentenorganisaties zijn vooralsnog terughoudend over de maatregel van de Zweedse meubelgigant. De tijd zal moeten uitwijzen hoe het bedrijf daadwerkelijk omgaat met zijn belofte. Omdat inruil alleen mogelijk is tegen overlegging van de factuur of kassabon, moet de consument vooral zorgvuldig omgaan met documenten die zijn bedrukt op thermisch papier. Zonnestralen, plasticfolie of tannines van leer kunnen de afdruk vervagen. Het is daarom nuttig om het document altijd te kopiëren.

Inruil niet gebruikelijk in de meubelbranche

Er geldt zoals hiervoor al is gezegd in winkels geen standaardrecht om miskopen terug te geven. Het is altijd een vrijwillige actie van de dealer als hij daarmee instemt. En met name in de meubelbranche is inruil niet gebruikelijk. Maar winkeliers tonen zich vaak coulant en nemen de goederen doorgaans toch terug of bieden een omruilmogelijkheid. Maar zelfs dán kan het een probleem worden als de goederen reeds gebruikt zijn of zich niet meer in de originele verpakking bevinden. Ook bij speciale actieaanbiedingen bieden handelaren vaak geen inruilmogelijkheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
IKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukens zijn de meest verkochte keukens van Nederland en België. Met de IKEA Keukenplanner is het mogelijk om zelfs…
Ikea-effect; het inschatten van waardeMarktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websi…
IKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en infoIKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en info"Pappa?" Ik zeg, "Ja, lieverd?" "Ik wil een stapelbed." Met deze gevleugelde woorden beginnen de beruchte belevenissen m…
Ikea laminaat: kleuren en prijzenIkea laminaat: kleuren en prijzenDe laminaatvloeren van Ikea staan bekend vanwege de degelijkheid en de eenvoudige wijze waarop het laminaat zelf kan wor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Levenslange inruilgarantie bij Ikea"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 07-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!