InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Energie aanbieding: waar op letten?

Energie aanbieding: waar op letten?

Energie aanbieding: waar op letten? De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Hoe herken je addertjes onder het gras en bespaar je daadwerkelijk op je energierekening?

Energie aanbieding, waar moet je op letten?

"De goedkoopste energierekening", "stop met te veel betalen voor uw energie", "stap nu over en bespaar direct op je energierekening", "goedkopere energie, wie wil dat nu niet?"... De aanbiedingen van energieleveranciers vliegen je om de oren. Sommige aanbiedingen klinken te mooi om waar te zijn, maar wil je graag geloven. In sommige gevallen kun je je energierekening daadwerkelijk met tientallen euro's verlagen. In andere gevallen blijk je juist helemaal niets te besparen of zelfs duurder uit te zijn. Waar moet je nu precies op letten wanneer je overweegt op zo'n aanbieding in te gaan en over te stappen naar een andere energieleverancier?

Online energie vergelijken

Energieleveranciers beloven je vaak dat ze écht de allergoedkoopste zijn. Hoogstwaarschijnlijk is je dagbesteding een andere dan het voortdurend uitpluizen van alle energietarieven en deze met elkaar vergelijken. Daardoor is het lastig te bepalen of de aanbieding die je gedaan is daadwerkelijk een buitenkansje is, of dat er nog andere mogelijkheden zijn die nóg goedkoper zijn. Er zijn diverse online energievergelijkers waarbij je - soms zelfs tot op de dag nauwkeurig - kunt bekijken hoe aantrekkelijk de aanbieding van een energieleverancier nog is wanneer deze vergeleken wordt met andere energieleveranciers. Dit kun je bijvoorbeeld op de website http://www.energievergelijken.nl/nl/energie/vergelijken/ doen.

Wanneer loopt je huidige energiecontract af?

Het is verstandig om te bekijken wanneer je huidige energiecontract afloopt. Wanneer je huidige energiecontract al is afgelopen, kun je onmiddellijk gratis overstappen. Wanneer je een energiecontract voor bepaalde tijd hebt, is het raadzaam om op of na de einddatum van dit contract over te stappen naar een andere energieleverancier. Bij tussentijds opzeggen van je contract mag de energieleverancier namelijk een opzegvergoeding in rekening brengen, waardoor je uiteindelijk mogelijk alsnog niet goedkoper uit bent. De hoogte van deze opzegvergoeding is wettelijk vastgesteld en is afhankelijk van de resterende duur van je contract. De maximale opzegvergoeding bedraagt 125. Sommige energieleveranciers zijn bereid een eventuele opzegvergoeding van de vorige energieleverancier van een nieuwe klant kosteloos over te nemen. Een contract voor onbepaalde tijd kun je over het algemeen zonder boeteloos tussentijds opzeggen. Wel geldt er dan vaak een opzegtermijn van bijvoorbeeld een maand.

Vaste versus variabele prijs

Wil je liever een vaste prijs voor de gehele looptijd van je contract, of betaal je liever een variabele prijs? Het is vrij lastig om de toekomstige energieprijzen te voorspellen, beide opties kunnen je een hoop voordeel maar ook nadeel opleveren. Wanneer je bij je huidige energieleverancier een zeer lage vaste prijs betaalt, is het handig nog even goed na te denken of je de risico's van een nu goedkoper maar variabel tarief aandurft.

Hoe is de prijs opgebouwd?

Energieleveranciers werken doorgaans met twee soorten kosten met betrekking tot een energietarief: de vaste kosten en de kosten die afhankelijk zijn van de hoeveelheid stroom en gas die je afneemt. Het ene energiebedrijf rekent een fors vast bedrag per maand, maar hanteert lage prijzen voor het daadwerkelijke verbruik. Dit kan aantrekkelijk zijn wanneer je veel energie gebruikt, maar is juist helemaal niet voordelig wanneer je maar weinig energie verbruikt. Kijk dus altijd goed naar de opbouw van de kosten.

Groen of grijs?

De manier waarop de energie wordt opgewekt verschilt van energieleverancier tot energieleverancier. Een aanbieding kan op basis van de prijs ontzettend interessant lijken, maar heeft misschien niet jouw voorkeur van energiewinning.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/procedure-overstappen/opzegvergoeding-betalen-als-energiecontract-stopt?cookie=ja.1371762097369398291781

Reageer op het artikel "Energie aanbieding: waar op letten?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 20-06-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!