InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruik

Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruik

Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruik We zijn allemaal gewend aan een goede verwarming in de winter. Maar de kosten van de levering van energie lopen op zeker in een strenge winter. Daarbij zijn we voor de levering van gas steeds meer afhankelijk van het buitenland. Dit maakt ons kwetsbaar en veel mensen gaan dan ook op zoek naar andere mogelijkheden om het huis te verwarmen.Voor wie op zoek is naar een goedkope en milieuvriendelijke vorm van verwarmen kan denken aan een pelletkachel. Er kan tot 40% bespaard worden op de stookkosten als we deze vergelijken met gas of stookolie.

Waarom een pelletkachel aanschaffen?

De kosten van energie worden steeds hoger en wat misschien nog belangrijker wordt is dat Nederland in de toekomst méér afhankelijk zal worden van gasleveranties vanuit Rusland. Dit is geen prettig idee. In diverse landen binnen Europa zoals bijv. in Scandinavië wordt al meer dan 25 jaar gestookt met pelletkachels maar in Nederland blijft de aanschaf achter. Toch gaan steeds meer mensen de voordelen zien van deze vorm van verwarmen die milieuvriendelijk en goedkoop te noemen is. Mogelijk denkt men in eerste instantie aan de aanschaf van een houtkachel maar het lokt niet iedereen aan on houtblokken te kloven en te sjouwen. Pelletkachels bieden honderden euro's aan besparing per jaar op de gasrekening maar ook het stroomverbruik is lager dan bij een traditionele centrale verwarming.

Wat is een pelletkachel?

Een pelletkachel is een kachel waar je houtpellets in stookt. Het rendement is hoog en kan tot 93% oplopen. Er verdwijnt geen warmte in de schoorsteen zoals bij de open haard vaak het geval is. De circulatie in een pelletkachel wordt verzorgd door een ingebouwde ventilator die zorgt dat de gehele ruimte tot in de hoeken gelijkmatig verwarmd wordt. De kachels hebben een ingebouwde thermostaat met een eenvoudige bediening. In feite kunnen we stellen dat de pelletkachel de gezelligheid biedt van een houtkachel maar het gemak van een gaskachel. Voor deze kachels heb je geen echte schoorsteen nodig. Wel een pijp die minstens anderhalve meter hoog is met een doorvoer naar buiten. Het is belangrijk dat de doorvoer goed wordt gemaakt. Aansluiting in een bestaande schoorsteen is over het algemeen wel mogelijk maar belangrijk is het materiaal waarvan het rookkanaal gemaakt is. Dit moet een pijp zijn van RVS. maar mag ook van steen zijn. Zachte materialen kunnen wegsmelten of er kan condens ontstaan waardoor er vocht terugloopt. Daarom is het verstandig om een installateur te laten komen die van tevoren de schoorsteen inspecteert.

Voordelen van een pelletkachel

  • Hoog rendement tot 93%
  • Programmeerbaar zoals de c.v.
  • Geen gesjouw met houtblokken
  • Kan overal geplaatst worden
  • Geen grote opslagruimte nodig
  • Weinig afval
  • Milieuvriendelijk stoken

Veilig en schoon en daarom milieuvriendelijk

De CO2 uitstoot van een pelletkachel is veel kleiner dan van een houtkachel. Er is nauwelijks fijnstof. We kunnen deze kachels zien als een machine voor biomassa en we stoken dus vriendelijke voor het milieu.We kennen drie soorten pelletkachels:

  • Pelletkachels met luchtventilatie
  • Pelletkachels met kanalisatie
  • Pelletkachels als centrale verwarming

Pelletkachel met luchtventilatie

Hierbij wordt de normale ventilatie in de woning benut. Er wordt zuurstof aangezogen via openingen in de kachel. Er kan geleverd worden in massief gietijzer maar ook met speksteen. Het is mogelijk te kiezen voor een inbouwhaard of een losse kachel in diverse kleuren en afmetingen.

Pelletkachel met kanalisatie

Bij deze kachels zijn naast luchtventilatie ook twee extra warme luchtkanalen aangebracht zodat meerdere ruimtes verwarmd kunnen worden.

Mogelijkheden voor centrale verwarming

Het is mogelijk om de centrale verwarming te stoken met pellets.Deze kan geïnstalleerd worden in een nieuwe woning maar het is ook mogelijk in een reeds bestaand huis de verwarming te vervangen. Hiervoor is niet eens veel breekwerk nodig omdat de gasketel vervangen zal worden door een pelletkachel van wat groter formaat. Wel is hierbij van groot belang dat de capaciteit van de kachel nauwkeurig berekend wordt. Ook de warmwater voorziening wordt opgenomen in het systeem.

Gebruik van houtpellets

Houttpellets zijn kleine brokjes geperst hout die gemaakt worden van afval van zagerijen. Er is nogal veel verschil in kwaliteit van pellets. Hoe harder geperst hoe beter de kwaliteit van de pellets.Pellets moeten Din plus gekeurd zijn en dit staat op de zak vermeld. Dan weet men zeker dat er bijv. geen spaanplaat is verwerkt. Daarom is het verstandig om niet meteen grote hoeveelheden pellets te bestellen maar eerst een kleine partij. Goede pellets laten het ruitje in de kachel mooi schoon en zijn zuinig in het gebruik. Er is dan minder reststof (as) over die ook wit van kleur dient te zijn.

Geen schoorsteen toch een pelletkachel

Voor mensen die geen schoorsteen hebben is het toch mogelijk om een vrijstaande pelletkachel aan te schaffen. De doorvoer loopt dan via de muur naar boven en gaat vervolgens naar buiten via een opening die wordt afgewerkt. De doorvoer is maar 80 mm. In verschillende landen zijn wel verschillende voorschriften voor de afvoer van de rookgassen en daarom is het belangrijk even goed te informeren.

Hoe bereken je het aantal KW wat je nodig hebt?

Het is belangrijk om de inhoud te meten van de ruimte die je wilt verwarmen. Je neemt daarvoor lengte x breedte x hoogte.De installateur kan heel nauwkeurig uitrekenen hoeveel kw er dan nodig is. Afhankelijk van de wijze waarop de woning gesoleerd is kan men vaststellen dat bij een kachel van 6 tot 8 KW. een ruimte van 60 tot 80 vierkante meter verwarmd kan worden bij een normale hoogte van 2.50 meter.

De kosten van aanschaf

De aanschaf van een pelletkachel is niet goedkoop. Er zijn wel wat goedkopere merken op de markt waarvan gezegd wordt dat deze uit China komen. De meeste pelletkachels komen echter uit Italië. Het gietijzer waarvan de kachel gemaakt is bepaalt de prijs. Zo is een kleine inbouwhaard vele malen duurder dan een grotere kachel. Het verschil is vooral merkbaar in de kosten van het gebruik en het geluid. Een pelletkachel hoor je altijd enigszins door de ventilator die erin geplaatst is maar de meeste mensen zijn vrij snel gewend aan het geluid. Krijgen we teveel lawaai dan is dat hinderlijk.

Onderhoud

Een pelletkachel moet één keer per jaar gereinigd worden. Dit kan men het beste laten doen door de installateur maar met een beetje handigheid is het ook zelf te doen. Tevens dient men regelmatig het ruitje schoon te maken en de aslade te reinigen.

Mogelijkheden voor centrale verwarming

Het is mogelijk om de centrale verwarming te stoken met pellets. Hiervoor is niet eens veel breekwerk nodig omdat de gasketel vervangen zal worden door een pelletkachel van wat groter formaat. Wel is hierbij van groot belang dat de capaciteit van de kachel nauwkeurig berekend wordt. Ook de warmwatervoorziening wordt opgenomen in het systeem.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijkOm onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en v…
Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pelletsPellets zijn kleine cilindervormige korreltjes gemaakt van zaagmeel. Deze zijn samengeperst zonder lijm of andere chemis…
De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoal…
Pelletkachels, een vaak vergeten alternatiefDe jaren '80 zijn getuige van de ontwikkeling van de houtpelletkachels of pelletverbranders maar de voordelen en de effi…
Haardhout prijs en kwaliteit: welke soort is het beste?Haardhout prijs en kwaliteit: welke soort is het beste?Welke houtsoort is het beste om te gebruiken in de houtkachel en wat zijn de prijzen? Er bestaan verschillende soorten h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Samfabersf, Pixabay
  • Pelletkachel.com Emlichheim
  • Website Edilkamin
  • Calimax.

Reageer op het artikel "Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruik"

Reactie

Frits de Denker, 16-03-2014 22:52 #1
Het gebruik van een pelletkachel is zeer milieubelastend. Niet doen dus! Het levert stankoverlast op voor je buren en daarnaast stoot je veel gif de atmosfeer in: CO, pak's en vooral fijnstof. Wat wel doen als je duurzaam wilt leven? Extra trui aantrekken, HR-cv aanschaffen, goede isolatie, warmtepomp. Maar vooral geen hout- of pelletkachel aanschaffen! Reactie infoteur, 17-03-2014
Geachte Frits,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat stankoverlast voor de buren alleen speelt als je dicht bij elkaar woont. Daarnaast is het natuurlijk zaak om in iedere situatie opnieuw te bezien wat de beste vorm van verwarmen is. In Spanje waar men over het algemeen alleen in de avonden moet stoken wordt deze kachel veel gebruikt en is dan toch méér milieuvriendelijk dan de houtkachel. Extra trui zeker belangrijk. HR cv ketel kan alleen als er gas geleverd kan worden. Dat is met flessen nauwelijks te doen. Isolatie is zeker een eerste vereiste.In Duitsland heeft bijna ieder gezin een houtkachel naast de c.v. Elektrisch verwarmen is het over algemeen heel duur.Daarom blijft het kijken naar iedere unieke situatie.
Met vr. groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!