InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Woontrend 2013: lantaarns

Woontrend 2013: lantaarns

De lantaarn is de afgelopen jaren een geduchte concurrent geworden van de kandelaar. Momenteel zijn ze echter populairder dan ooit en kun je gerust spreken van een trend. En dat voor een product dat al vele eeuwen bestaat, maar lange tijd nog nauwelijks werd gebruikt. Als draagbare verlichting hadden wij de lantaarn immers niet meer nodig. In de praktijk blijken lantaarns echter een winddichte, veilige en sfeervolle behuizing te bieden voor het branden van kaarsen. Bijkomend voordeel is dat ze daardoor ook buiten gebruikt kunnen worden, op het terras of het balkon.

Wat is een lantaarn

Een lantaarn is een hulpmiddel dat winddichte verlichting mogelijk maakt. Ooit (waarschijnlijk in de vroege middeleeuwen) werd hij ontworpen om te kunnen dienen als draagbaar licht. Er zijn twee typen lantaarns:
  • Een kastje met glazen wanden, waarvan er eentje een deurtje vormt. Op deze de lantaarn zit een zogeheten snuiter, die zuurstof binnenlaat en rook afvoert.
  • Een metalen omhulsel voorzien van tal van openingen. Hier hoeft vaak geen snuiter meer op.

Op of aan de lantaarn zit meestal nog een ring of ander hulpstuk waarmee je de lantaarn kunt dragen of gemakkelijk verplaatsen.

Het eerste licht dat werd verspreid middels lantaarns was kaarslicht. Al snel kwamen er ook lantaarns voor olie. Tegenwoordig kennen we bovendien exemplaren die werken op benzineachtige producten als petroleum en kerosine. De sfeerlantaarn die wij in huis en tuin gebruiken is echter altijd een kaarslantaarn.

Het verschil tussen lantaarns en windlichten

Het verschil tussen een lantaarn en een zogeheten windlicht is niet altijd duidelijk. Soms worden beide benamingen door elkaar heen gebruikt. In het Duits is sowieso sprake van synoniemen. Toch is het wel mogelijk om onderscheid tussen beide te maken.

Windlichten zijn dan meer decoratieve voorwerpen die louter voor het geven van sfeerverlichting zijn gemaakt. Ze zijn niet noodzakelijkerwijs aan alle kanten afgesloten of gemaakt om te kunnen fungeren als draagbare verlichting. Vaak is er in een windlicht alleen ruimte voor het branden van waxinelichtjes.

Kleinere, decoratieve lantaarns kunnen in principe tellen als windlichten, maar voor de grote exemplaren gaat dat niet echt op. Ook historische lantaarns kun je geen windlicht noemen.

Voordelen van de kaarslantaarn

De lantaarn heeft een aantal praktische voordelen in vergelijking met kandelaars en andere manieren om kaarsen te branden. Dat zijn de volgende:
  • De lantaarn kan zowel binnen als buiten worden gebruikt. Veel lantaarns zijn er in dit kader op gemaakt om tegen weer en wind te kunnen. Dat geldt echter niet voor allemaal, dus let daar op als je de lantaarn buiten wilt zetten.
  • De lantaarn is veilig. Omdat hij aan alle kanten is afgesloten is het brandgevaar veel kleiner dan met een open vlam. Dat is zeker met kleine kinderen of dieren in de buurt een belangrijk voordeel. Bovendien kun je de lantaarn hierdoor neerzetten op plekken waar je dat met een kandelaar niet zou durven.
  • Lantaarns zijn gemakkelijk schoon te houden en laten geen kaarsvet achter op het meubilair. Het schoonmaakgemak is wel enigszins afhankelijk van het materiaal waarvan de lantaarn is gemaakt.

Aangezien een fraai gevormde lantaarn minstens net zo’n aanwinst is voor het interieur als een mooie kandelaar is het niet verwonderlijk dat lantaarns alsmaar aan populariteit blijven winnen.

Afmetingen

Lantaarns zijn er in vele maten, van minuscule modelletjes voor waxinelichtjes tot kniehoge typen voor flinke kaarsen. De grote modellen zijn veelal bedoeld om op de grond te plaatsen en hebben daartoe ook vaak pootjes of een voetstuk. De kleinere soorten kun je neerzetten waar je wilt.

Vormen

Al van oudsher worden er kaarslantaarns in allerlei vormen gefabriceerd en daar is niets aan veranderd. De meest bekende vorm is natuurlijk de rechthoekige lantaarn. Daarnaast zijn er onder meer bolvormige en cilindervormige exemplaren. Speciaal is wellicht de taps toelopende lantaarn, die extra sierlijk overkomt.

Nog steeds kun je beide, in het begin van het artikel genoemde, typen lantaarns krijgen. De moderne variant van het metalen omhulsel vol openingen ziet er weliswaar heel anders uit dan zijn antieke voorganger, maar het principe blijft hetzelfde.

Welk materiaal bij welke interieurstijl

Lantaarns zijn te krijgen in een keur aan materialen. Dat betreft dan natuurlijk wel het materiaal waarin de raampjes gevat zijn, want die zijn feitelijk altijd van glas. Het gekozen materiaal hangt zozeer samen met de stijl waarin de lantaarn is gemaakt, dat dit hier als één geheel behandeld wordt. In ieder geval zijn er voor alle interieurstijlen geschikte lantaarns te krijgen.

De klassieke of antieke stijl

In een klassieke inrichting past het beste een statige lantaarn met fraaie, klassiek ogende decoraties. Eén groot model staat beter dan meerdere kleine. Geschikte materialen zijn brons, koper en verguld of verzilverd metaal. Ook mooi is een lantaarn gemaakt van donker ijzer gecombineerd met houten elementen.

De romantische stijl

Voor een meer romantische inrichting zijn er witte en roze lantaarns van metalen of hout beschikbaar. Decoraties zijn lieflijk of uitermate barok en weelderig. Hier kunnen een paar kleinere lantaarns passender zijn dan een enkele grote, maar dat hangt af van de rest van de inrichting.

De landelijke stijl

Lantaarns van verweerd hout of ijzer zijn geschikt voor een landelijke inrichting alsmede die van zink. Verweerd ogend hout is momenteel trouwens erg trendy in het algemeen. Verder passen wit geverfde lantaarns mooi bij de landelijke stijl. Landelijke lantaarns mogen gerust decoraties hebben, maar bij voorkeur met natuurlijke thema’s als plantmotieven, bloemen of vlinders.

Moderne stijlen

Voor moderne interieurs is er keus uit een uitgebreid assortiment van eenvoudig maar strak vormgegeven lantaarns van ijzer, RVS, hout of zink, al dan niet geverfd. De lantaarn dient vooral gekozen te worden op een vorm die bij de inrichting past en eventueel op kleur. Daarnaast zijn er voor de moderne inrichting natuurlijk ook verrassende design lantaarns te krijgen.

Duo lantaarns

Wil je graag meer dan één lantaarn, kun je het beste twee identieke exemplaren kopen. Deze zet je dan op een symmetrische manier een eindje uit elkaar. Dat voorkomt een rommelig aangezicht.

De aanschaf

Lantaarns zijn alom verkrijgbaar. Woonwinkels, warenhuizen en tuincentra hebben ze allemaal in het assortiment. Daarnaast zijn er ook talloze websites die ze aanbieden, waarvan sommige handgemaakte exemplaren hebben. Ook is het mogelijk antieke lantaarns te vinden. Met name als je op zoek bent naar een unieke lantaarn loont het te moeite om op het internet te zoeken.

Lees verder

© 2013 - 2018 Varenna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WoonkameraccessoiresWoonkameraccessoiresDe woningaccessoires doen het altijd goed. Het is menseigen om de woning gezellig te maken en meteen je meubilair verand…
Straatverlichting door de eeuwen heenStraatverlichting door de eeuwen heenVan keurig verlichte straten zoals wij die kennen, was lang niet altijd sprake of toch zeker niet in dezelfde mate. Het…
Tuin: ideeen oude omheining tuin of balkonTuin: ideeen oude omheining tuin of balkonAan de tuin wordt steeds meer aandacht besteed en dat is een goede ontwikkeling, maar de omheining van de tuin laat hela…
Kaarslicht door de eeuwen heenKaarslicht door de eeuwen heenKaarslicht kent een lange geschiedenis en was een belangrijke bron van licht. In het gebruik waren kaarsen echter verre…
Japanse KersenbloesemsJapanse KersenbloesemsElk voorjaar vieren de Japanners de bloei van de Kersenbloesem en gaan naar buiten om ze te bekijken. De kersenbloesem i…
Bronnen en referenties
  • M. Plettenburg - 'Licht in huis: kienspaan - kaars - olielamp.' Arnhem 1968
  • www.extensashop.nl
  • Foto: Jaklien Verham

Reageer op het artikel "Woontrend 2013: lantaarns"

Infoteur: Varenna
Laatste update: 26-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Woonaccessoires
Schrijf mee!