InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > De verhuur van een onverkochte woning

De verhuur van een onverkochte woning

De verhuur van een onverkochte woning Onverkoopbare woningen. Het kan bij iedereen die zijn woning wil verkopen gebeuren, de woning blijkt niet in trek te zijn bij mensen. Vaak is het zo dat als mensen hun woning gaan verkopen zij de nieuwe woning al aangeschaft hebben. Veel mensen kunnen deze dubbele maandlasten echt niet betalen en zij moeten nu een oplossing vinden om toch nog wat geld te verdienen aan beide huizen. Hoe kun je nu jouw tweede woning verhuren?

Onverkoopbare woningen

Het kan bij iedereen die een woning wil verkopen gebeuren. Het huis blijkt onverkoopbaar te zijn. Er zijn nauwelijks mensen die komen bezichtigen en serieuze kopers zitten er al helemaal niet tussen. Vooral door de financiële problemen van tegenwoordig staan huizen lang te koop. Mensen zijn onzeker of zij hun baan nog wel behouden en zijn een stuk voorzichtiger. Dit in combinatie met de hoge hypotheekrente in Nederland maakt dat mensen veel minder huizen kopen en ook veel voorzichtiger geworden zijn. Ondertussen staan er in Nederland veel woningen te koop waardoor de kans dat jouw woning uniek is en boven de rest uitspringt dusdanig is afgenomen. Mensen zitten tegenwoordig enkele jaren met hun oude woning te koop zonder dat er veel animo voor is.

Dubbele maandlasten

Voor de meeste mensen is een onverkoopbare woning nog niet eens zo erg, er zijn wel uitzonderingen natuurlijk maar zolang je nog geen nieuwe woning gekocht hebt kun je gewoon in de oude blijven wonen totdat je deze eindelijk verkocht hebt want dat gaat zeker een keer gebeuren. Helaas is het vaak zo dat mensen pas besluiten om te verhuizen als zij een nieuwe woning gevonden hebben. Om deze woning niet aan hun neus voorbij te laten gaan, omdat anderen sneller zijn wordt deze woning vaak al aangeschaft voordat de oude verkocht was. Voor de aanschaf moest een nieuwe hypotheek worden afgesloten terwijl de oude hypotheek nog niet was afgelost met als gevolg dubbele maandlasten. De groep in Nederland die deze twee hypotheken tegelijk kan betalen is niet zo heel groot dus voor veel mensen vormt dit wel degelijk een probleem waar we vanaf moeten zien te komen.

Een noodoplossing

Het tijdelijk verhuren van een woning is een goede noodoplossing op het moment dat jij je maandelijkse lasten niet meer kan dragen. Door de al eerdergenoemde financiële malaise is het de afgelopen jaren een stuk simpeler geworden om je onverkochte woning te verhuren. Voor deze versoepeling was het zelfs verboden om je onverkochte woning te verhuren. Door het verhuren van de woning haal je tenminste inkomsten uit je woning waaraan je anders alleen maar uitgaven had. Op deze manier dalen je uitgaven dus met de verhuurinkomsten.

Waar moet je opletten bij het verhuren van een onverkochte woning

Allereerst is het belangrijk dat je toestemming vraagt voor de verhuur van de woning. Je doet dit bij de hypotheekverstrekker omdat deze huiseigenaar is tot de aflossing van de hypotheek, je bent dit wettelijk verplicht. Ook de hypotheekverstrekkers zijn de laatste jaren flexibeler geworden met hun regels. Leegstaande huizen raken in verval en zullen minder snel kopers trekken. Op het moment dat een huis bewoond is ziet het er vaak veel levendiger uit dan dat er nooit iemand komt. Kopers worden dan eerder over de streep getrokken en dit is gunstig voor de bank. Ook zou een executieveiling van de woning weinig opbrengen voor de bank. Het verhuren van de onverkochte woning moet wel echt worden gezien als een noodoplossing omdat er veel bij komt kijken. Er moet een heel contract worden opgesteld tussen de huurder en de verhuurder. Zo zijn de regels en plichten voor beide partijen helder en contractueel vastgelegd. Dit contract moet verder helemaal voldoen aan de eisen van de "leegstandswet". De minimale contractperiode is een half jaar en is twee jaar geldig maar kan wel telkens met een jaar verlengd worden tot maximaal vijf jaar. Dan is de maximale wettelijke verhuurperiode bereikt en mag er niet meer verhuurd worden. Gelukkig is het zo dat bijna iedereen wel zijn woning verkocht heeft na vijf jaar. Ook heb je als verhuurder een vergunning van de gemeente nodig.
De opzegtermijn van de huurder bedraagt een maand en van de verhuurder minimaal drie maanden.

Nadelen tijdelijke verhuur

Doordat je de woning gaat verhuren valt de hypotheekrenteaftrek weg, een bedrag dat maandelijks best wel eens flink kan uitmaken. Als eigenaar van de woning betaal je vermogensrendementsheffing omdat de huurinkomsten een rendement zijn op jouw vermogen wat het huis is. Het is belangrijk om bij de verhuur van de woning goede afspraken te maken met de huurder want een huurder die niet wil vertrekken daar zit niemand op te wachten. Kijk vooral even goed naar de "wet op huurbescherming" om zo de problemen van een onwillige huurder zoveel mogelijk te vermijden.
Gerelateerde artikelen
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Dubbele maandlastenHet aankopen van een andere koopwoning betekent vaak dat u een bestaande woning moet verkopen. Koopt u een ander huis zo…
Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatWoning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatEen woning verhuren heeft zo zijn voordelen tegenover het verkopen ervan. Bij de verkoop heb je maar een eenmalige opbre…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/kan-ik-mijn-woning-tijdelijk-verhuren.html
  • http://www.vastgoedbeheer.com/nl/diensten/verhuur-leegstaande-woning.html
  • https://www.eigenhuis.nl/besparen/tijdelijke-verhuur/tijdelijke-verhuur-gebaseerd-op-leegstandwet
  • https://www.eigenhuis.nl/besparen/tijdelijke-verhuur/fiscale-gevolgen-bij-tijdelijke-verhuur

Reageer op het artikel "De verhuur van een onverkochte woning"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 13-08-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!