InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Ontwikkeling huizenprijzen: 2012 en 2013 op de huizenmarkt

Ontwikkeling huizenprijzen: 2012 en 2013 op de huizenmarkt

Ontwikkeling huizenprijzen: 2012 en 2013 op de huizenmarkt In 2011 was er sprake van een duidelijke daling van de huizenprijzen maar hoe gaat het met de huizenmarkt in 2012 en 2013? Stijgen of dalen de huizenprijzen op dit moment? En wat betekent dat voor jou persoonlijk? Is dit een goed moment voor kopen of verkopen van een eigen woning of is het beter om nog even te wachten? Hoe zit het met de verlaging van de overdrachtsbelasting in 2012? En wat is de prognose voor de ontwikkeling van de hypotheekrente in 2012 en 2013, gaat die stijgen of dalen?

Huizenprijzen 2012 en 2013: Hoe ontwikkelen zich de huizenprijzen in Nederland?

Op dit moment is er sinds 2011 sprake van een zichtbare daling van de huizenprijzen, die gemiddeld maar liefst oploopt tot een halve ton per koopwoning. Deze daling is al ingezet sinds de aanvang van de kredietcrisis maar de huizenprijzen zijn in 2011 met maar liefst 5%-10% gedaald en op dit moment is over de laatste drie maanden een daling van tussen de 2% en 3% zichtbaar. De verwachting bestaat dat de huizenprijs voor zowel koopwoningen als appartementen tot 2015 nog verder daalt met circa 7%, waarbij het sterkste effect te verwachten is in 2012 en 2013.

Wat betekent de prognose van de huizenprijzen voor mij persoonlijk?

Wanneer je in 2012 of in de jaren daarna een eigen woning wilt gaan verkopen moet je rekenen op een langere termijn, voordat de woning daadwerkelijk wordt verkocht. Ook kan het zijn dat je relatief minder krijgt voor je huidige woning. Wanneer je wilt verkopen om een nieuwe woning te gaan kopen of voor de eerste keer koopt is dit echter een bijzonder gunstige periode. Je kunt een duurdere woning voordeliger kopen of kunt nu in staat zijn om voor het eerst een huis te kopen, terwijl voorheen alleen huren binnen het bereik van je inkomen lag. Kopen van een huis in 2012 en 2013 is dus zeker een aanrader.

Verlaging overdrachtsbelasting tot 1 juli 2012

Medio 2011 is de overdrachtsbelasting tijdelijk verlaagd van 6% naar 2% voor kopers van een koophuis. Dit om de huizenmarkt in Nederland beter te laten doorstromen en ervoor te zorgen dat huizen minder lang te koop staan. Voor toekomstige huizenkopers betekent dit dat je tot 1 juli 2012 4% minder hypotheek hoeft af te sluiten. Dit is dus een extra reden om juist in 2012 (en dan voor juli 2012) te kiezen voor het kopen van een huis. De prijs van de huizen is lager en nu betaal je dus ook nog eens tijdelijk minder overdrachtsbelasting. Een huis kopen is nu dus extra aantrekkelijk.

Prognose hypotheekrente 2012 en 2013

Op dit moment is de verwachting dat de rente op kortlopende hypotheken omlaag zal gaan en dat die op hypotheken met een relatief langere looptijd voorlopig gelijk blijft om daarna ook te gaan dalen. Voorlopig is het dus slim om bij kopen van een huis te kiezen voor een hypotheek met een variabele rente of een looptijd van maximaal 2 jaar. Wanneer je pas in 2013 koopt kan het zijn dat tegen die tijd ook de rente voor hypotheken met een langere looptijd (boven de 2 jaar) omlaag is gegaan en de ontwikkeling van de markt volgt.

Prognose huizenprijzen 2012 en 2013: Een samenvatting

  • De huizenprijzen dalen in 2012 en 2013 en die daling zal zich nog voortzetten tot 2015 met ongeveer 7%
  • Dit is een goed moment om een eerste huis te kopen in Nederland maar ook een goed moment om van een goedkope koopwoning naar een duurder koophuis te verhuizen
  • Tot 1 juli 2012 is de overdrachtsbelasting tijdelijk 4% lager
  • De hypotheekrente op kortlopende hypotheken daalt en de verwachting bestaat dat die op hypotheken met een langere looptijd spoedig ook zal gaan dalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen in 2012Huis kopen in 2012Is 2012 het jaar waarin je een huis koopt? Of kun je beter afwachten tot de huizenprijzen verder dalen? In dit artikel w…
Gaan de huizenprijzen stijgen in 2012 en 2013?Gaan de huizenprijzen stijgen in 2012 en 2013?In de eerste helft van 2012 zijn de huizenprijzen gezakt, maar de dalingspercentages blijven wel stabiel of nemen iets a…
Huizenprijzen  2013 een rampenjaar?Huizenprijzen 2013 een rampenjaar?Eind 2012 zijn de verwachtingen met betrekking tot de ontwikkeling van de huizenprijzen zeer negatief. ING en Rabobank v…
Huis kopen in 2013 of nog wachten?Huis kopen in 2013 of nog wachten?De doorstroming op de huizenmarkt is stil komen te liggen. Er worden steeds minder huizen verkocht tegen steeds lagere k…
Wat is mijn huis nog waard in 2012?In de jaren 2009 en 2010 zijn de huizenprijzen beginnen te zakken. In eerste instantie heeft de overheid geprobeerd om d…
Bronnen en referenties
  • De Hypotheker: Gemiddelde Huizenprijzen in Nederland
  • Vereniging Eigen Huis: Ontwikkeling van de huizenprijzen
  • Prijsverloop: Prognose Ontwikkeling Huizenprijzen
  • TU Delft (2011) - Huizenprijzen dalen verder, tot 2015 gaat er nog eens 7% af

Reageer op het artikel "Ontwikkeling huizenprijzen: 2012 en 2013 op de huizenmarkt"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis verkopen
Schrijf mee!