InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Investeren in een huis: stilaan een idee uit het verleden?

Investeren in een huis: stilaan een idee uit het verleden?

Investeren in een huis: stilaan een idee uit het verleden? Komt er stilaan een eind aan het klassieke idee van een eigen huis kopen als investering? Sinds de economische crisis van 2008 lijkt meer en meer in die richting te wijzen. Een hypotheek afsluiten wordt alsmaar problematischer en een heleboel mensen kampen met zware hypotheekschulden. Bovendien zijn huizenprijzen sinds de economische crisis sterk gedaald waardoor veel eigenaars verlies lijden bij een eventuele verkoop. Een woning huren lijkt op het eerste zicht dan ook voordeliger dan kopen, zeker omdat de jongere generatie flexibeler is in het kiezen van een baan of verblijfplaats. Op die manier heeft het klassieke idee dat investeren in een eigen huis voordelig is, behoorlijk wat van haar pluimen verloren.

Huis kopen als investering

Traditioneel wordt het investeren in een eigen woning door de meeste mensen gezien als een manier om je vermogen op te bouwen. Wanneer je een eigen huis koopt, richt je je in de eerste plaats op de lange termijn. Je lost een hypotheek af en tegelijkertijd kan je je eigen stek bewonen. Eens de hypotheek afbetaald is, kan je je honderd procent eigenaar van de woning noemen. Omwille van meerdere redenen lijkt het erop dat in de nasleep van de economische crisis van 2008 deze theorie van een huis als toekomstinvestering op de helling komt te staan, zeker in een verslechterende economie.

Ineengestorte huizenmarkt

Heel de westerse wereld, met de Verenigde Staten op kop, ging er traditioneel vanuit dat het kopen van een eigen woning een logische investering was. Kopen op krediet, in dit geval een hypotheek, is in de moderne maatschappij zodanig verankerd dat er weinig mensen zich vragen bij stelden. Dit veranderde in 2008, waarbij een crisis op de markt van de hypotheken in Amerika leidde tot een globale financieel-economische probleemsituatie. Banken moesten door de overheid gered worden om niet failliet te gaan en overheid belandden zelf in de schulden.

Schulden door hypotheek

Het kon niet op in het Amerika van vóór 2008: creditcards werden aangeboden aan relatief minder vermogende mensen en hypotheken werden vlot verstrekt aan mensen die het zich eigenlijk niet konden veroorloven. Veel mensen konden hun hypotheek niet afbetalen en de banken bleven zitten met huizen, waarvan de prijzen sterk daalden. Zelfs jaren later zijn er veel mensen in Nederland en België die de gevolgen hiervan dragen en met zware hypotheekschulden zitten. Bovendien zijn banken voorzichtiger geworden om hypotheken te verstrekken.

Waarde van woningen

Bovendien gaat het bovenvermelde klassieke idee ervan uit dat de waarde van een huis in de toekomst altijd zal toenemen. Op die manier hoopte men een interessante overwaarde te realiseren op de eigen woning en deze met een aardige winst te kunnen verkopen. Dit pakt niet altijd positief uit: de prijzen van huizen kunnen ook dalen. In de nasleep van de economische crisis van 2008 stonden er in Nederland veel woningen een jaar lang te koop. Het gevaar bestaat dat de verkoper het uiteindelijk opgeeft en besluit om de woning met verlies te verkopen. Het probleem is dat bij een duidelijke prijsdaling op de huizenmarkt potentiële kopers nog even wachten omdat ze denken dat de prijzen misschien nóg verder zullen dalen.

Huren voordeliger?

Al deze redenen zorgen ervoor dat jonge mensen eerder een afwachtende houding aannemen en de aankoop van een huis uitstellen. Hypotheeklasten kunnen een zware druk leggen op het maandelijks budget. Daarom gaan meer en meer mensen liever een woning of appartement huren en kijken ze verder de kat uit de boom op de huizenmarkt. Soms blijven jongeren zelfs tot 30 à 35 jaar bij hun ouders wonen om geld uit te sparen. Voorts wordt zo ook de verantwoordelijkheid van het huiseigenaar zijn uitgesteld, denk bijvoorbeeld aan het betalen van onderhoudswerken, of het betalen van eigendomsbelasting.

Klassieke idee verleden tijd?

Een andere reden die het aangaan van een hypotheek minder aantrekkelijk maakt, is de evolutie van de moderne maatschappij. In het verleden was het professioneel leven stabieler: als je een vaste baan had, dan kocht je een woning dichtbij en loste je er rustig een hypotheek voor af. In de moderne tijd is de werknemer flexibeler en minder gebonden aan de werkplek. Mensen die uitgekeken zijn op hun baan, nemen ontslag en zoeken het bij een andere werkgever. Het is dan ook minder vanzelfsprekend om een huis te kopen dichtbij je werkplek als je na verloop van tijd toch naar een andere omgeving verhuist. Het klassieke idee van "huisje, tuintje, boompje" lijkt voor sommige ultramobiele en -flexibele jonge mensen dan ook een voorbijgestreefd begrip uit het verleden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschulden duur terugbetalenRestschulden duur terugbetalenDoor de slechte omstandigheden op de huizenmarkt heeft de politiek in 2012 besloten om restschulden voor een periode van…
Banken verplichten om restschulden te financierenBanken verplichten om restschulden te financierenDe huizenmarkt is in de periode tussen 2008 en 2013 in een dip terecht gekomen. De huizenprijzen zijn in deze periode me…
Dubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten kunt u een tijdje dragen, maar uiteindelijk zal één van de huizen verkocht moeten worden.
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Huis kopen in een dalende marktHuis kopen in een dalende marktEen eigen huis is naast een onderdak ook een investering voor de toekomst. Echter de waarde van een woning kan ook zakke…

Reageer op het artikel "Investeren in een huis: stilaan een idee uit het verleden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!