InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamer

Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamer

Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamer Op kamers gaan is voor een student een belangrijke stap op de weg naar een diploma én naar de volwassenheid. Als je op zoek bent naar een geschikte studentenkamer, hou je niet alleen rekening met je budget maar ook met andere criteria. De kwaliteit van de meubels, de internetverbinding, elektrische apparaten: het speelt allemaal een rol bij de keuze van een geschikte studentenkamer. Ook sanitaire voorzieningen zijn belangrijk, denk bijvoorbeeld aan de hygiëne op de badkamer. Daarnaast mag je ook het belang van lawaaihinder van straat en omgeving niet onderschatten, vermits studeren een hoge mate van concentratie vereist. Welke tips kunnen je nog helpen bij je zoektocht naar een geschikte studentenkamer?

Op kamers: tips

Studentenkamers zijn er in alle soorten en maten en het is dan ook niet makkelijk om de juiste keuze te maken. Je kan op onderzoek gaan op het internet om te zien welk aanbod aan studentenkamers er zoal te vinden is. Dit is vooral handig om een eerste zicht te krijgen op de gangbare huurprijzen op de markt. Op die manier kan je je een beeld vormen van welke kamers binnen jouw bereik liggen qua budget. Daarna kan je aan de slag met enkele nuttige tips.

Studentenkamer zoeken ter plaatse

Met de informatie die je op het internet hebt gevonden kan je de straat op om kamers ter plaatse te bekijken. Maak eens een wandeling in de buurt waar je een kamer wilt huren en kijk een beetje rond. Soms vind je bordjes aan huizen met daarop "studentenkamer te huur", zonder dat deze kamers op het internet staan. Niet iedere verhuurder doet de moeite om een advertentie te plaatsen op het internet. Bel meteen aan om de kamer ter plekke te bekijken of noteer een telefoonnummer als een bezoek op dat moment niet mogelijk is.

Omgeving studentenkamer

Je hebt waarschijnlijk wel ongeveer een idee van de buurt waarin je een kamer wilt huren. Ga daarbij ook na of de omgeving van de kamer die je op het oog hebt wel geschikt is. Zijn er winkels vlakbij en lijkt de omgeving aantrekkelijk om te wonen? Hoe staat het met het transport naar de universiteit of hogeschool? Let er ook op dat er niet te veel nachtlawaai is of hinder van druk verkeer, want dat maakt geconcentreerd studeren moeilijker. Hoe efficiënt ze ook zijn, oordopjes kunnen lawaaihinder niet helemaal doen verdwijnen.

Voorzieningen studentenkamer

Belangrijk voor een succesvolle studie is om te kunnen studeren in een studentenkamer met degelijke sanitaire en andere voorzieningen. Je moet kunnen beschikken over een goed functionerende douche en een badkamer die in goede staat is. Voorts wil je ook dat alles er een beetje netjes bij ligt en hygiënisch is. In de keuken moet je voldoende toestellen hebben om een maaltijd te bereiden of op te warmen. Vergeet ook niet de kwaliteit te checken van de meubels die zijn voorzien, zoals de tafel, stoelen, kleerkast en de matras van je bed.

Elektronische middelen

Als student is het belangrijk dat je over bepaalde technologische voorzieningen kan beschikken, zoals koelkast, microwave, telefoon, televisie en internetverbinding. Ga na of er een snelle internetverbinding is, want dit is voor de meeste studenten onontbeerlijk. Sommige studenten nemen ook een eigen televisie mee voor op hun kamer. Anderen hebben genoeg aan een gemeenschappelijke tv in het studentenhuis. Kijk ook of er voldoende stopcontacten voorzien zijn op je kamer, voor het aansluiten van bijvoorbeeld laptop, waterkoker, nachtlamp, mobiele telefoonoplader, enz..

Op kamers: huurcontract

Zoals bij alle huurcontracten is het belangrijk om een duidelijke huurovereeenkomst op te stellen met de verhuurder. Neem altijd het telefoonnummer op van de huisbaas zodat je deze in geval van problemen altijd kan bereiken. Maak goede afspraken rond de huurwaarborg, de betaling van de energiekosten, en de opzegging en eventuele verlenging van het contract. Belangrijk is altijd om de termijn van de huur te bepalen, met een concrete einddatum.

Waar een studentenkamer vinden?

Op het internet zijn verschillende sites waar er studentenkamers worden aangeboden. Dit zijn enkele interessante websites:
  • www.opkamers.nl
  • www.studentopkamers.nl
  • www.studentenkamers.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Ga je studeren, en woon je ver weg van je nieuwe school? Dan is op kamers gaan zeker een goede optie voor jou! Maar ook…
Op kamers: inrichtingOp kamers: inrichtingJe bent student en gaat op kamers, maar hoe ga je die kleine studentenkamer inrichten? Tips en trucs om je kamer groter…
Wat kost een kamer voor een student?Wat kost een kamer voor een student?Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de h…
Idealis, de studentenhuisvester in Wageningen en EdeIdealis, de studentenhuisvester in Wageningen en EdeGa jij studeren in Wageningen of Ede? Wil je graag bij je ouders weg of word je gedwongen om op kamers te gaan, omdat Wa…
Op kamers in LeidenOp kamers in LeidenWanneer je gaat studeren, is de kans groot dat je op een gegeven moment op jezelf wilt gaan wonen. Studenten die in Leid…
Bronnen en referenties
  • www.opkamers.nl, bezocht op 26/12/2015.
  • www.studentopkamers.nl, bezocht op 26/12/2015.
  • www.studentenkamers.nl, bezocht op 26/12/2015.

Reageer op het artikel "Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamer"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Studeertips
Schrijf mee!