InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flat

Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flat

Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flat Een woning verhuren heeft zo zijn voordelen tegenover het verkopen ervan. Bij de verkoop heb je maar een eenmalige opbrengst, terwijl je met de verhuur op lange termijn opbrengsten kan genieten. Om de verhuur van een flat of huis rendabel te maken, moet je wel rekening houden met enkele voorwaarden zoals het opstellen van een gedetailleerde huurovereenkomst. Om te zorgen voor een efficiënte promotie en een professionele uitvoering van de verhuur kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar. De begeleiding van een makelaar kost je wat extra geld maar je bent op die manier verlost van de kopzorgen die de verhuur met zich meebrengt. Welke tips komen van pas om je woning te promoten en te verhuren?

Woning verhuren of verkopen?

De beslissing om een woning te verhuren is meestal genomen na het afwegen van de voordelen en nadelen. Een woning verhuren kan je op lange termijn maandelijks een interessante cashflow opleveren. Een woning verkopen levert maar een eenmalig bedrag op. Tegelijk brengt het verhuren ook verantwoordelijkheden en lasten met zich mee. Toch achten veel huiseigenaars de voordelen van verhuren groter dan de nadelen. Hier volgen enkele tips om te verhuren.

Woning verhuren: tips

Realistische huurprijs

Om een pand verhuurd te krijgen, is het nodig dat je huurprijs niet te hoog is. Je wilt natuurlijk een aardige opbrengst halen uit je woning maar leg de lat niet te hoog. Een te hoge huurprijs trekt geen kandidaathuurders aan. Ga na wat de prijzen op de markt zijn voor vergelijkbare woningen in de buurt en bepaal aan de hand daarvan een geschikte prijs. Aan de hand van de kenmerken van de huurwoning, zoals de ligging, de grootte, de nabijheid van het stadscentrum kan je via een puntensysteem de maximale huurprijs bepalen.

Nauwkeurige huurovereenkomst

Bij het verhuren van een woning is het een must om een nauwkeurig en goed uitgewerkt contract op te stellen. Bepaal zoveel mogelijk onderwerpen concreet in de huurovereenkomst en stel scherpe maar schappelijke voorwaarden. In de huurovereenkomst zet je onder meer de huurprijs, de termijn van huur, de modaliteiten van een eventuele opzegging en de gevolgen van het niet nakomen van de verplichtingen door een van beide partijen. Vermeld altijd duidelijk de einddatum van de huur en de rechten en plichten van zowel huurder als verhuurder.

Huurwoning aantrekkelijk maken

Om een huurder te strikken moet je pand er goed uitzien en degelijk functioneren. Denk aan het uiterlijk van de woning, met eventuele tuin of terras: zorg dat dit er mooi en verzorgd uitziet. Vergeet ook niet te checken of alle voorzieningen goed functioneren zoals elektriciteit, water en verwarming. Bij voorkeur reken je de kosten voor energie apart af per verhuurder, zoniet kan het zijn dat huurders nogal slordig met water- en elektriciteitsverbruik zullen omspringen. Plaats jezelf in de positie van de kandidaathuurder die voor het eerst in je woning terechtkomt: de eerste indruk is heel belangrijk.

Huurwoning promoten

Zelf promotie maken

Voordat je je huurwoning openstelt voor kandidaathuurders is het goed om je eerst op een doelgroep te richten. Wil je een studentenflat verhuren, een appartement aan een jong koppel, of een alleenstaande woning voor een welgestelder koppel? Afhankelijk daarvan maak je een concreet profiel voor de huurwoning en kan je promotie gaan maken op websites.

Tip: promotie door makelaar

Je kan eventueel ook beroep doen op een vastgoedmakelaar om je woning te verhuren; dan gaat alles er een stuk professioneler aan toe maar heb je natuurlijk ook meer kosten. Wel ben je verlost van de verantwoordelijkheid en de kopzorgen die de verhuur met zich mee kan brengen wanneer je het op eigen houtje doet. Ook op het vlak van de organisatie van de verhuur en het management ervan kan een makelaar je van groot nut zijn.

Betaling huur

Problemen die ontstaan tussen huurder en verhuurder hebben bijna altijd te maken met geld. Daarom is het een must om alle modaliteiten rond de betaling van de huurprijs, de teruggave van de waarborg en de afrekening van de energiekosten zo concreet en zo duidelijk mogelijk te maken. Bepaal in het contract keurig wat je van de huurder verwacht en in welke staat hij of zij het pand moet achterlaten opdat hij of zij de huurwaarborg terugbetaald krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woningFiscale gevolgen van het verhuren van uw woningWanneer uw oude woning te koop staat en u met dubbele maandlasten zit, is het een optie om uw oude woning tijdelijk te v…
Een huis verhuren  zelf regelen of via bemiddelingsbureauEen huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureauDe huizenmarkt staat al een tijd lang stil en verwacht wordt dat dit nog een tijdje blijft aanhouden met de huidige econ…
Beleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villaBeleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villaBeleggen in een villa doe je vooral voor eigen gebruik of met het oog op een verkoop in de toekomst. Het verhuren van ee…
Tips bij het verhuren van een woningTips bij het verhuren van een woningBij het verhuren van een woning komt veel kijken. Omdat huurders in Nederland in de meeste gevallen recht hebben op huur…
Bronnen en referenties
  • http://www.woonbond.nl/puntentelling/peroktober2014/, bezocht op 28/08/2015.

Reageer op het artikel "Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flat"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed verhuren
Schrijf mee!