InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hypotheek nemen of een woning huren? Voordelen en nadelen

Hypotheek nemen of een woning huren? Voordelen en nadelen

Hypotheek nemen of een woning huren? Voordelen en nadelen Bij het kiezen van een woning is een van de belangrijkste keuzes die je moet maken: huren of kopen? Kopen betekent dat je met een hypotheek zit opgezadeld om over lange termijn af te betalen. Je zit dus voor een tijdje vast aan je hypotheek. Ook moet je rente en kosten betalen voor de hypotheek. Een woning huren betekent dat je minder verantwoordelijkheid hebt en bovendien meer flexibel kan zijn. Een huurovereenkomst is makkelijk op te zeggen en vereist alleen dat je een huurprijs betaalt en zorgt voor het onderhoud van de gehuurde woning. Een huis kopen is daarentegen een meer drastische beslissing. Met welke voordelen en nadelen moet je rekening houden bij de afweging van het kopen of huren van een woning?

Werk en woning

Wie van school of universiteit komt, staat op het punt om de volgende stap te zetten in zijn of haar leven: het nemen van een baan. Als je een werk kiest, dan hou je er rekening mee op welke afstand het gelegen is van je woonplaats. Sommigen kiezen ervoor om alleen dichtbij huis een baan te nemen, voor anderen is het niet zo van belang. Zij zijn bereid om een woning te huren of een huis te kopen in de buurt van hun nieuwe baan.

Woning huren of kopen?

Bij het zoeken naar een woning heb je de mogelijkheid om te huren of te kopen. Als je een woning huurt, betaal je maandelijks een huurprijs aan de verhuurder en heb je verder niet zo veel verantwoordelijkheid. Als je een huis koopt en een hypotheek neemt, dan komen er veel meer verantwoordelijkheden bij kijken. We zetten de voordelen en nadelen van beide mogelijkheden even op een rijtje.

Huis kopen: voordelen

Bij het nemen van een hypotheek lijkt alles in het begin wel duur en vervelend, maar uiteindelijk heb je een groot voordeel na de afloop van de hypotheek. Je wordt namelijk echt eigenaar van je woning wanneer je het geld voor de aankoop of bouw ervan hebt terugbetaald aan de bank. Na de volledige hypotheekafbetaling aan de bank heb je dus geen verplichtingen meer tegenover de bank, en kan je de rest van je leven je woning bewonen zonder maandelijks geld te moeten afstaan.

Nadelen hypotheek

Als je een hypotheek neemt om een woning te kunnen kopen, dan leg je je meteen vast voor een lange termijn. Een hypotheek loopt over een termijn van twintig of dertig jaar, waarbij je maandelijks een aflossingsbedraag moet betalen aan de bank. In een hypotheek moet je ook rekening houden met de rente van de hypotheek en de kosten. Het maandelijks bedrag kan een zware last betekenen voor je maandelijks budget.

Woning huren: voordelen

Bij het huren van een appartement, flat of huis heb je het voordeel dat je alleen gebonden bent aan je huurovereenkomst. Zolang je goed zorg draagt voor je gehuurde woning en de huurprijs betaalt, heb je geen verdere zorgen. Het is je enige verplichting. Een huurcontract loopt op korte termijn van enkele jaren, en ook als je er vroeger uit wilt stappen, kan je er relatief snel vanaf door middel van het betalen van een opzegvergoeding. Huren is dus meer flexibel dan kopen.

Woning huren: nadelen

Als je een woning huurt, dan heb je elke maand de verplichting om een geldbedrag te betalen als huurprijs. Nadeel hiervan is dat je in tegenstelling tot bij een hypotheek niks opbouwt. Elk betaald bedrag voor de huurprijs is als het ware weggegooid. Als je een hypotheek hebt lopen, is elke maandelijkse aflossing een mindering op het totaalbedrag. Nadeel van het huren is ook dat je psychologisch minder verbonden bent met de woning omdat je er geen eigenaar van bent. Door zorg te dragen voor de gehuurde woning draag je in feite bij aan het onderhoud van een woning die niet de jouwe is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek nemen of een woning huren? Voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!