InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Je huis verkopen: waar kan je je huis te koop zetten?

Je huis verkopen: waar kan je je huis te koop zetten?

Je huis verkopen: waar kan je je huis te koop zetten? Publiciteit maken voor je woning kan via de klassieke weg zoals een advertentie in krant of advertentieblaadjes, maar de meest effectieve manier is online promotie. Denk aan het enorme potentieel dat sociale netwerken hebben zoals Facebook of Twitter, waar informatie meteen naar een hele groep contacten kan verstuurd worden. Ook zijn er tal van gespecialiseerde websites waar je je woning met of zonder makelaar kan verkopen. Daarnaast heeft ook YouTube een niet te onderschatten voordeel als platform om je woning te koop te zetten, namelijk de visuele voorstelling door middel van een video. Als je meer kans wilt maken om je huis sneller te verkopen dan lijkt een samenwerking met een verkoopmakelaar nuttig. Hoe en waar kan je het beste je huis te koop zetten?

Je huis verkopen: waar beginnen?

Wie eens de beslissing heeft gemaakt om zijn huis te verkopen, kan beginnen aan de bekendmaking daarvan. Publiciteit maken voor je woning kan je via de traditionele weg zoals advertenties in een krant of reclameblaadje, maar het grootste publiek bereik je via het internet. Belangrijk is om klaar en duidelijke informatie te geven bij de advertentie van je te koop staande woning en eerlijk te zijn in verband met de kwaliteit ervan. Ook de foto's zijn heel belangrijk: maak deze zo aantrekkelijk mogelijk maar zorg ervoor dat ze een realistisch beeld geven van je huis.

Eigen website

Wie goed vertrouwd is met webdesign, kan bijvoorbeeld een tijdelijke website maken om zijn of haar huis te verkopen. Dan kan je je naar hartenlust uitleven wat betreft het toevoegen van foto's, het geven van informatie en dan kan je je site ook promoten op het internet. Als je woning verkocht is, dan sluit je de website weer. Maar er zijn ook andere manieren om online reclame te maken voor je te koop staande woning.

Woning verkopen op sociale netwerken

Sociale netwerksites als Facebook, Hyves en Twitter hebben het voordeel dat het kan dienen als een soort van virtuele mond-op-mondreclame. Je vermeld op je profiel dat je je huis verkoopt, je plaatst er wat leuke foto's bij en dit nieuws wordt meteen opgenomen door je vrienden. Je vrienden vertellen het meteen door aan anderen die je niet noodzakelijk persoonlijk kent. Zo kan er een soort van sneeuwbaleffect ontstaan waardoor vrienden van vrienden van vrienden te weten komen dat je je woning verkoopt. Ook kan je een link bij je profiel plaatsen naar de website waar je een advertentie hebt geplaatst.

Huis te koop zetten op YouTube

YouTube is een videoplatform dat een ontegensprekelijk voordeel biedt tegenover andere websites: de visuele voorstelling via video. Dankzij het videofilmpje hebben potentiële kopers meteen een goed beeld van het huis, en dit in tegenstelling tot foto's. Door een filmpje van je huis te koop op YouTube te zetten maak je een goede kans om geïnteresseerde kopers te lokken. Bovendien kan je commentaar leveren bij de beelden van je woning, wat extra interessant kan zijn voor de kijker. Tenslotte mag ook niet vergeten worden dat Google, de eigenaar van YouTube, meer en meer de voorkeur geeft aan webadressen met video in de rangschikking van zoekresultaten, wat je dus een voordeel geeft ten aanzien van advertenties van huizen te koop zonder video.

Andere websites

Je kan ook naar websites gaan die gespecialiseerd zijn in immobilieën en vastgoed en daar een advertentie plaatsen. Het is ook mogelijk om je huis zonder makelaar via internet te verkopen. Vaak kan je via een standaardformulier alle bijzondere kenmerken van je te koop staande woning intikken, zoals het aantal slaapkamers, het aantal vierkante meter van de oppervlakte van de woning, of de beschikbaarheid van een tuin of garage. Voorbeelden van zulke websites zijn:
  • www.mijnhuisverkopen.nl/
  • www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/
  • www.huizenpartner.nl/ikwilmijnhuisverkopen
  • www.huisadvertenties.nl/
  • www.makelaarweg.nl/huisverkopen
  • http://zondermakelaar.ikwilhet.nu/
  • http://www.immoweb.be/
  • http://jouw-huis.nl/woning_te_koop_zetten.html

Huis te koop via makelaar

Makelaars zijn experts in vastgoed die je begeleiden bij het proces van koop en verkoop van je huis. Ze zijn gespecialiseerd in de materie en kennen alle bijzonderheden en details die nodig zijn voor een goede promotie van je woning. Bovendien beschikken vastgoedmakelaars over professioneel ontwikkelde websites, waar kandidaat-kopers kunnen zoeken naar een geschikte woning. Bijkomend voordeel is dat de website van een bekend vastgoedkantoor doorgaans een hogere ranking in Google heeft en vlotter te raadplegen is dan een website die je zelf maakt. Laat je je huis te koop zetten op de website van een vastgoedmakelaar dan bespaar je dus een hoop tijd en energie. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars die advies en hulp bieden bij het te koop zetten van je huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je huis verkopen: waar kan je je huis te koop zetten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!