InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een huis sneller verkopen (tips)

Een huis sneller verkopen (tips)

Een huis sneller verkopen (tips) Van elke zeven woningen met een bord Te koop staat er één huis al twee jaar of langer te koop. Sinds het begin van de crisis eind 2008 is het woningaanbod fors gestegen. Wat kun je doen om een huis sneller te verkopen en tegen een goede prijs? Neem bijvoorbeeld foto's van het huis en de tuin in de zomermaanden.

Inhoud artikel

Funda, Facebook, Marktplaats,Twitter

De meeste mensen zoeken tegenwoordig een huis via internet. Zorg voor een goede tekst zonder spelfouten en maak mooie (maar reële) foto’s. Neem foto’s van het huis en de tuin in de zomermaanden. Vermeld zaken als erfpacht en isolatie. De eerste regels zijn belangrijk, laat daarin de bijzonderheden naar voren komen, bijvoorbeeld veel slaapkamers. Ook de eerste foto’s zijn vaak bepalend. Maak een eigen website of zet je huis op Marktplaats. Op Facebook kun je een pagina aanmaken over je huis. Ververs je advertentie regelmatig. Twitteren over je huis is ook handig, gebruik termen als ‘mooi huis’.

De buitenkant van het huis

Mensen die een leuk huis hebben gezien op internet, rijden vaak even langs bij een woning. Zorg ervoor dat het schilderwerk in orde is, houd de tuin bij, zet wat planten op een balkon.

Huis neutraler maken

Je hoeft je huis niet mooier te maken maar vooral neutraler, gebruik woonbladen om op ideeën te komen. Een kleine investering verdien je vaak wel terug, denk dan aan zo’n een procent van de verkoopprijs. Gebruik het voor achterstallig onderhoud en om het huis te stylen voor de verkoop.

Verhelp kleine mankementen en haal je voordeel uit daglicht

Zorg ervoor dat de deuren niet piepen, de kraan niet lekt, de scheuren in het stucwerk zijn verholpen. Maak gebruik van daglicht, doe de gordijnen open, doe deuren open als je bijvoorbeeld een donkere gang hebt. Wordt het huis in de avonduren bezichtigd, doe dan alle lichten aan.

Opruimen, geverfde muren en een prettige geur

Zorg voor een schoon huis en ruim spullen zoveel mogelijk op. Laat geen speelgoed slingeren, berg tijdschriften op. Geef kamers één functie, dus maak van een slaapkamer geen slaap- en werkkamer. Pas geverfde muren kunnen een frisse uitstraling geven. Gebruik neutrale kleuren, hele uitgesproken kleuren kunnen mensen afschrikken. De geur van appeltaart of verse bouillon schijnen veel mensen prettig te vinden. Lucht in iedere geval het huis goed door. Kook de avond voor de bezichtiging geen groenten die een sterke geur achterlaten.

Meerdere kijkers en wees eerlijk

Zijn er meerdere mensen die willen kijken, plan dan de bezichtigingen vlak na elkaar. Vaak wakkert dat de hebberigheid aan. Wees eerlijk over bepaalde zaken. Laat het bijvoorbeeld weten als de vaatwasser aan vervanging toe is. Als je open bent over dit soort zaken dan wekt dat vertrouwen op.

De kijker moet zich welkom en vrij voelen

Laat de makelaar bij de bezichtiging aanwezig zijn en ga zelf weg. Laat huisdieren ergens anders verblijven. Zet een bos bloemen op tafel.

Openhuizendag, flyeren en stunten

Je kunt wachten op een openhuizendag, maar je kunt er ook zelf regelmatig een organiseren. In tachtig procent van de gevallen wordt een huis gekocht door iemand die al in de omgeving woont. Doe flyers in de bus bij mensen in de buurt. Vraag de makelaar om je te helpen met de vormgeving van de flyer. Lukt het echt niet om je huis te verkopen dan kun je gaan stunten. Bijvoorbeeld met een ballonvaart, een weekendje weg als iemand het huis koopt.

Tijdelijk uit de verkoop

Plaats je een huis op internet dan zal je de eerste twee à drie weken de meeste bezichtigingen hebben. Een goede start is dus belangrijk. Lukt het niet, overweeg dan om het huis tijdelijk uit de verkoop te halen of kies voor een andere makelaar.
Gerelateerde artikelen
Je huis snel verkopenJe huis snel verkopenIn deze tijd blijven huizen erg lang te koop staan. Sommige huizen worden gewoon niet verkocht. Alle eigenaren van huize…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Huis verkopen via het internetDe tijden dat wij op zondagmiddag naar de makelaarskantoren gingen om in de etalage huizen te kijken, is voorbij. De hui…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift: Radar+

Reageer op het artikel "Een huis sneller verkopen (tips)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!