InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Studentenleven: Ik wil op kamers, wat moet ik doen?
mijn kijk op

Studentenleven: Ik wil op kamers, wat moet ik doen?

Je bent eindelijk klaar met je middelbare school en je bent helemaal klaar om uit huis te gaan. Alleen nu nog een kamer. Maar hoe kom je aan een kamer? Een kamer vinden is niet makkelijk maar met wat hulp kom je er wel uit.

Kamersites

Er bestaan heel veel kamersites waar advertenties staan van studenten die een kamer vrij hebben. Je kunt je inschrijven bij die sites en dan vervolgens op die advertenties reageren. Je kunt dan een afspraak maken en de kamer gaan bekijken. Verschillende kamersites zijn bijvoorbeeld:
  1. Kamernet
  2. Studentopkamers
  3. Kamerhulp

Supermarkten

Bij veel supermarkten worden briefjes opgehangen waar je op kunt reageren. Vaak worden er door studenten ook briefjes opgehangen met kamers die vrij zijn. Het de borden bij de supermarkt goed in de gaten.

Netwerken

Ga eens na bij oude vriendinnen of vrienden. Kijk waar die studeren en of die ook op kamers zijn gegaan. Die kunnen misschien iets voor je regelen. Het is handiger dat je iemand van binnen uit hebt dan dat je als buitenstaander alles zelf moet regelen.

Woningbouwverenigingen

Er bestaan verschillende woningbouwverenigingen die kamers aanbieden in studentencomplexen. Je kunt contact opnemen met deze verenigingen en een afspraak maken om een kamer te gaan bekijken.

Hospiteren

Nadat je een leuke kamer hebt gevonden zul je gaan moeten solliciteren. Als student noemt men dat hospiteren. Hieronder staan een aantal tips die je zullen helpen bij het hospiteren.
  1. Wees jezelf, maar kom wel met een goed humeur.
  2. Wees heel eerlijk over wat je ervan vindt.
  3. Bereid je goed voor op de vragen die de studenten kunnen gaan stellen.
  4. Wees niet te vroeg maar zeker ook niet te laat.
  5. Stel zelf veel vragen.
  6. Ga alleen naar de hospiteeravonden die je echt aantrekken.

Geschiktheid van de kamer

Naast het hospiteren is het ook erg belangrijk om goed naar de kamer zelf te kijken. Is deze wel geschikt voor jou? Ook hiervoor zijn er tips die je kunnen helpen.
  1. Kijk of er een goede verwarming op de kamer is en of er voeldoende frisse lucht de kamer binnen in kan komen.
  2. Een koelkast op de kamer is mooi meegenomen.
  3. Zijn de meubels die op de kamer staan stevig en niet kapot.
  4. Is het bed van goede kwaliteit.
  5. Kijk of er voldoende stopcontacten zijn zodat je bijvoorbeeld een waterkoker op je kamer kan zetten.
  6. Let erop dat er nette wc's en douches zijn.
  7. Is er een gemeenschappelijke keuken/woonkamer.
  8. Kijk of er een televisietoestel, internet of een telefoon is.

Lees verder

© 2011 - 2017 Kimvdbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een kamer zoeken in AmsterdamEen kamer zoeken in AmsterdamBij het studentenleven hoort op jezelf gaan wonen. Eindelijk mag je weg bij je ouders en beslis je zelf wat je allemaal…
Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Ga je studeren, en woon je ver weg van je nieuwe school? Dan is op kamers gaan zeker een goede optie voor jou! Maar ook…
Studentenwoningen in DelftStudentenwoningen in DelftJe hebt je havo of VWO-diploma binnen en wilt in Delft gaan studeren. Om het echte studentenleven te leren kenen moet je…
Op kamers, waar moet je aan denken?Op kamers, waar moet je aan denken?Als je gaat studeren in een stad die niet dicht bij het huis van je ouders / verzorgers ligt is het handig om op kamers…
Op kamers, hoe vind ik een geschikte kamer?Op kamers, hoe vind ik een geschikte kamer?Wanneer je gaat studeren breekt er een nieuwe periode aan. Een nieuwe studie, nieuwe mensen en vaak ook nog een nieuwe s…

Reageer op het artikel "Studentenleven: Ik wil op kamers, wat moet ik doen?"

Infoteur: Kimvdbos
Gepubliceerd: 11-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Studentenleven
Mijn kijk op…
Schrijf mee!