InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?

Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?

Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant? Het kopen van een tweede verblijf brengt vele keuzes met zich mee. Een van de eerste beslissingen die je moet nemen is de keuze van het land waar je een tweede woning wilt kopen. De aanhoudende economische crisis heeft sinds 2008 voor prijsdalingen gezorgd in sommige landen, waardoor het aanschaffen van een vakantiewoning er aantrekkelijk is geworden. Toch moet je ook rekening houden met risico's, zoals politieke en economische instabiliteit. Het advies van een makelaar die gespecialiseerd is in buitenlands vastgoed kan je al een heel eind op weg helpen in je zoektocht naar een geschikte vakantiewoning. Waarop moet je letten bij de aankoop van een tweede verblijf in het buitenland, en welke landen zijn daarbij interessant om in te investeren?

Woning buitenland

Als je op zoek bent naar een tweede verblijf in het buitenland, dan is de eerste vraag die je je gaat stellen in welk land. Welk land is aantrekkelijk genoeg om je spaarcentjes te gaan investeren in een vakantiewoning? Het antwoord op die vraag hangt af van je wensen, je voorkeuren en je budget. Toch zijn er enkele algemene bevindingen die kunnen helpen bij het kiezen van een land om een vakantiewoning te kopen.

Tweede verblijf kopen in Turkije

Turkije is een favoriet vakantieland voor Belgen en Nederlanders, denk maar aan populaire badsteden als Bodrum en Antalya. Tal van vakantiegangers hebben dan ook een woning gekocht in dit zonnige land. Turkije beschikt over een prachtige Rivièra, waar nog steeds appartementen en vakantiewoningen bijgebouwd worden. De economische crisis van 2008 heeft wel haar invloed gehad: de nieuwe projecten zijn bescheidener geworden, en de prijzen relatief laag gebleven.

Tweede verblijf Spanje

Spanje is al lang een klassieker als het aankomt op het kopen van een vakantiewoning. De economische crisis van eind 2008 en de daarop volgende schuldencrisis van 2010-2011 hebben wel lelijk huisgehouden in de vastgoedsector: er ontstond een zeepbel van vastgoed in Spanje met een overaanbod tot gevolg. De prijzen aan de Costa Blanca en de Costa del Sol daalden met gemiddeld 25 %. Bovendien heeft Spanje te lijden onder haar reputatie als een van de PIIGS-landen: landen met een precaire en onstabiele economische toestand. Toch lijken er misschien koopjes te doen door de verlaagde prijzen.

Tweede verblijf Frankrijk

Frankrijk is een heel geliefd land om een tweede woning te kopen en er vakanties door te brengen, denk maar aan de spreuk leven als God in Frankrijk. Vooral Belgen vinden Frankrijk de ideale plaats om een tweede verblijf aan te schaffen. Het belangrijkste nadeel is dat in de zuiderse streken als de Provence en de Azurenkust de prijzen de pan uit swingen, en dit ondanks de crisis. Om koopjes te doen moet je al noordelijker streken opzoeken zoals bijvoorbeeld de Limousin of de dunbevolkte Auvergne.

Noord-Afrika: Arabische lente?

Prijsdalingen

Waar veel mensen niet meteen bij stilstaan, is om een tweede verblijf te kopen in Noord-Afrikaanse landen zoals Marokko, Tunesië of Egypte. De politieke revolutie van het voorjaar 2011 - ook wel de Arabische Lente genoemd - heeft voor veel veranderingen gezorgd, en ook maatschappelijke instabiliteit veroorzaakt. Tegelijk heeft dit op sommige plaatsen prijsdalingen met zich meegebracht, waar avontuurlijke investeerders wel eens van kunnen profiteren.

Risico

De politieke en economische orde is er nog niet helemaal hersteld, maar dat neemt niet weg dat er misschien koopjes te doen zijn. In Tunesië en Egypte kan je zelfs al een nieuwbouwvilla kopen voor 100.000 à 120.000 euro. Vergeet wel niet dat je je goed moet informeren over de administratieve kant van de zaak, zoals de officiële eigendomspapieren en de wettelijke voorwaarden. Een eigendom kopen in een politiek onstabiel land brengt steeds een zeker risico met zich mee.

Makelaar buitenlands vastgoed

Om je op weg te helpen in je zoektocht naar een tweede verblijf in het buitenland, kan je best te rade gaan bij een gespecialiseerd vastgoedmakelaar. Een makelaar in buitenlands vastgoed kan je al behoorlijk wat informatie geven over het investeren in zonnige landen. Ieder land heeft daarbij wel specifieke kenmerken en wettelijke verplichtingen, en het is nuttig om de mogelijke landen waarin je wilt investeren op dat vlak met elkaar te vergelijken. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van makelaars in vastgoed aanvragen. Deze kunnen je advies verlenen bij de keuze van een tweede verblijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-05-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!