InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Openbare verkoop: nu ook online! (BE)

Openbare verkoop: nu ook online! (BE)

Openbare verkoop: nu ook online! (BE) In België worden regelmatig woningen openbaar verkocht. Vaak vindt de openbare verkoop plaats in een café of openbaar centrum. Vanaf oktober 2011 wordt het systeem gemoderniseerd en zal het mogelijk zijn om openbare verkopen online te volgen en via het internet een bod uit te brengen. De koninklijke federatie van het Belgisch notariaat komt met een initiatief op de proppen om het systeem van de openbare verkoop flink te moderniseren. Met "Notaclick" zal het vanaf oktober 2011 mogelijk zijn om openbare verkopen online te volgen, en zal men ook via het internet kunnen bieden op de te koop gestelde panden.

Online bieden

Op de website kan men alle nodige informatie over de panden terugvinden. Dit gaat van basisinfo zoals de bewoonbare oppervlakte, het bouwjaar en het aantal ruimtes, maar ook de EPC-waarde, het keuringsverslag van de elektriciteit en het bodemattest zullen online te raadplegen zijn via Notaclick.

Natuurlijk blijft het mogelijk om het pand te bezoeken voor men een bod uitbrengt. Publiciteit omtrent de online openbare verkoop zal nog steeds gebeuren via aanplakbiljetten en advertenties in kranten en streekbladen.

Het grootste verschil tussen een online openbare verkoop en de traditionele openbare verkoop, is de periode waarin men kan bieden op het pand. Bij een klassieke openbare verkoop verloopt het bieden meestal tijdens 1 of 2 zitdagen, via het internet zal men langer de tijd krijgen. Men stelt een termijn van 3 weken voorop waarin geïnteresseerden hun bod kunnen uitbrengen.

Controle en opvolging

Om problemen te voorkomen, moeten geïnteresseerde kandidaat-kopers zich aanmelden op de website en toestemming verkrijgen van de betrokken notaris voor zij aan het bieden kunnen deelnemen. De notaris gaat na of de ingeschrevene meerderjarig en bekwaam is. De verleende toestemming geldt enkel voor 1 specifiek pand, en niet voor het volledige aanbod op de website. Door de menselijke controle wordt het ook onmogelijk gemaakt om vlak voor het aflopen van de verkoop nog een impulsief bod uit te brengen.

Als u besluit een bod uit te brengen, moet u dit bevestigen via uw elektronische identiteitskaart en uw pincode. Daarvoor is een kaartlezer vereist. Het bod dat u uitbrengt is altijd bindend en kan niet teruggetrokken worden!

Bekende veilingsites, zoals Ebay, hanteren het systeem van automatisch bieden. Ook dit zal mogelijk zijn op Notaclick. U geeft uw maximumbod in, zodat u niet de hele dag achter uw computer moet blijven wachten. Als u overboden wordt, maar de prijs ligt nog binnen uw maximumbod, zal het systeem automatisch een nieuw bod voor u uitbrengen. Wanneer u overboden wordt, krijgt u hiervan een waarschuwing per e-mail.

Verkoop

De verkoop kan volledig elektronisch afgesloten worden. De notaris geeft aan wanneer de afrondingsfase begint. Dan heeft elke kandidaat nog de kans om zijn hoogste bod uit te brengen. De uiteindelijk verkoop vindt plaats als er gedurende 2 minuten geen enkel bod meer uitgebracht wordt.

De verkoop hoeft echter niet per se elektronisch gesloten te worden. In overleg met de notaris kan beslist worden om de verkoop uiteindelijk te laten doorgaan in een klassieke verkoopzaal. Men kan ook beslissen om het pand terug te trekken uit verkoop, wanneer men bijvoorbeeld vindt dat het hoogste bod onvoldoende is.

Meer informatie

Op www.notaclick.be kan je de panden raadplegen. Wie vragen heeft kan de instructievideo bekijken of naar de helpdesk bellen.
Gerelateerde artikelen
De openbare verkoop van een onroerend goedDe openbare verkoop van een onroerend goedVaak ziet men in de krant een aankondiging van een “openbare verkoop” van een onroerend goed. Wat is dit? Waarom wordt e…
Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopenOpenbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopenMeestal komen openbare veilingen in het nieuws als er weer eens een astronomisch hoog bedrag is betaald voor een Van Gog…
Bronnen en referenties
  • www.notaclick.be
  • www.netto.be

Reageer op het artikel "Openbare verkoop: nu ook online! (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!