InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > All-in huur: wat is all-in huur

All-in huur: wat is all-in huur

All-in huur: wat is all-in huur All-in huur is huur waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de kale huur en de servicekosten. All-in huur kan nadelig zijn voor de huurder, omdat deze mogelijk teveel betaald. Veel kamerverhuurders passen all-in huur toe. Dit is echter wettelijk verboden. Wat is all-in huur precies, welke nadelen heeft dit voor de huurder en hoe kun je bezwaar maken tegen all-in huur?

Wat is all-in huur

De huurprijs is de optelsom van de kale huur en de servicekosten. Als er sprake is van een all-in-huur worden kale huurprijs en servicekosten niet nader gespecificeerd in het huurcontract. De huurder betaalt maandelijks een vast bedrag aan huur, maar weet niet hoeveel hij betaalt voor de kale huur en hoeveel voor de servicekosten.

Kale huur en servicekosten

Kale huur is de huurprijs die moet worden betaald voor het gebruik van de woonruimte. Voor een overzicht van de servicekosten, zie het artikel kale huur en servicekosten.

All-in huur studentenkamers

Studenten betalen vaak all-in huur. Een derde van de verhuurders vraagt all-in huur voor de huur van studentenkamers. De gemiddelde kamerprijs ligt hoger dan de basisbeurs: dit wordt mede veroorzaakt door all-in huur.

Is all-in huur verboden?

Veel huurbazen vragen een all-in huurprijs, terwijl dat niet is toegestaan. Huurbazen zijn wettelijk verplicht om de kosten te specificeren, maar verzuimen dit vaak, met name als het gaat om studentenkamers.

Nadelen all-in huur

All-in huur kan nadelig zijn voor de huurder. De Huurcommissie kan de huurprijs niet toetsen, omdat zij kijkt naar de kale huurprijs. Als er sprake is van een geschil over de hoogte van de huurprijs, is de huurder duidelijk in het nadeel. De Huurcommissie kan namelijk geen uitspraak doen bij een verzoek om huurverlaging. Voor de huurder is het moeilijk om te beoordelen of de jaarlijkse huurverhoging gerechtvaardigd is, omdat hij niet weet hoe hoog de kale huurprijs is en hoe hoog de servicekosten zijn. Als er geen sprake is van all-in huur, betaalt de huurder maandelijks een voorschot op de servicekosten. Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt, waardoor het mogelijk is dat de huurder geld terugkrijgt (of juist bij moet betalen).

All-in huur splitsen

Als je all-in huur betaalt, kun je aan de verhuurder vragen om de huur te splitsen in de kale huur en de servicekosten. Als de verhuurder dit weigert, kun je de Huurcommissie vragen om een uitspraak te doen. De huurder kan altijd een verzoek tot splitsing indienen.

Splitsen van de huur door de Huurcommissie

De huurcommissie bepaalt of de huurprijs een all-in-huur is of een kale huurprijs. De uitspraak is gebaseerd op de huurovereenkomst en de feitelijke situatie. Met behulp van het zogenaamde puntensysteem (woningwaarderingsstelsel) stelt de Huurcommissie het puntental van de woning vast. Volgens de wet zal de Huurcommissie 55% van de maximale huurprijsgrens als huurprijs aangeven. De servicekosten worden gesteld op 25% hiervan.

Kosten splitsing all-in huur

De kosten voor het splitsen van de all-in huur bedragen € 25 voor particulieren en € 450 voor rechtspersonen.

Uitspraak huurcommissie bindend

De uitspraak van de Huurcommissie is bindend, tenzij de huurder of verhuurder binnen een termijn van 8 weken een verzoek indient bij de kantonrechter. Tegen de uitspraak van de kantonrechter is geen beroep mogelijk.
Gerelateerde artikelen
Kale huur en servicekostenKale huur en servicekostenDe totale huurprijs van een kamer of woning bestaat uit twee delen: de kale huur en servicekosten. Voor de servicekosten…
Kosten huurwoningKosten huurwoningAls je een huurwoning huurt, krijg je te maken met bijkomende kosten bovenop de kale huurprijs. Zo zijn er de servicekos…
Procedure klacht huurcommissieProcedure klacht huurcommissieU betaalt een te hoge huur, u hebt schimmel op de muur of er is sprake van slecht onderhoud. Als u een klacht of conflic…
Huren op Maat: huren naar inkomen“Huren op maat” is de nieuwe succesformule van diverse woningcorporaties. Het is mogelijk dat deze regeling in de toekom…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • Rijksoverheid
  • Huurcommissie

Reageer op het artikel "All-in huur: wat is all-in huur"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!