InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verhuizen van koopwoning naar huurwoning

Verhuizen van koopwoning naar huurwoning

Verhuizen van koopwoning naar huurwoning Meestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar een huurwoning heeft ook zijn charme: zo komt de eventuele overwaarde vrij, zodra de overdracht aan de nieuwe koper heeft plaatsgevonden. Wat zijn de fiscale gevolgen van verhuizen van een koopwoning naar een huurwoning? Wat gebeurt er met uw Kapitaalverzekering Eigen Woning?

Huren en KEW

Als u een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) hebt en u verhuist van een koop – naar een huurwoning, dan voldoet u niet meer aan de eisen die aan een KEW worden gesteld. Daar is een speciale verhuisregeling voor: uw polis van de KEW verhuist van box 1 naar box 3. U moet dan wel vermogensrendementsheffing betalen van 1,2%. De waarde van de polis wordt wel afgeboekt op de uitkeringsvrijstelling in box 1. De levenslange vrijstelling wordt verminderd.

Huren en kapitaalverzekering in box 3

Als uw kapitaalverzekering niet in box 1 maar in box 3 valt, verandert er niets als u verhuist van een koopwoning naar een huurwoning. Als uw kapitaalverzekering uit wordt gekeerd, wordt getoetst of u de uitkering belastingvrij kunt ontvangen.

De verhuisregeling

Nu zijn er twee situaties denkbaar. U verhuist binnen drie jaar opnieuw naar een koopwoning of u hebt langer dan drie jaar geen nieuwe koopwoning. Als u binnen drie jaar een woning koopt, wordt de polis van de kapitaalverzekering opnieuw als KEW aangemerkt en “verhuist” terug naar box 1. De tijd dat de KEW in box 3 zat telt mee voor de looptijd van de verzekering.

De duur van de verhuisregeling is drie jaar. Na drie jaar vervalt deze. De renteaftrek vervalt voor het gedeelte dat u gebruikgemaakt hebt van de vrijstelling in box 1.

Verhuizen van koopwoning naar koopwoning: bijleenregeling

Op het moment dat u uw koopwoning verkoopt en verhuist naar een nieuwe koopwoning, krijgt u te maken met de bijleenregeling. Volgens de bijleenregeling moet u de overwaarde die vrijkomt bij de verkoop van de koopwoning gebruiken voor de aankoop, het onderhouden of verbeteren van uw nieuwe woning. Voor meer informatie over de bijleenregeling, zie het artikel wat is de bijleenregeling?.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verhuizen van koopwoning naar huurwoning"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!