InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huren in de vrije sector

Huren in de vrije sector

Huren in de vrije sector De huurwoningmarkt kan worden verdeeld in twee segmenten: de sociale sector en de "vrije sector", ook wel "particuliere sector" genoemd. Sinds er sprake is van een inkomenseis om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoniing, zijn steeds meer mensen genoodzaakt om te huren in de vrije sector. De huurprijzen zijn daar veel hoger.

Inkomenseis sociale huurwoning

Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, geldt een inkomenseis van € 33.416 bruto per jaar. Het gaat om het jaarinkomen van beide partners. U kunt er meer over lezen in het artikel inkomenseis sociale huurwoning

Huren in de vrije sector

Particuliere verhuurders mogen zelf weten aan wie zij hun huurwoning willen verhuren. Voor de huurder geldt de eis dat hij in het bezit moet zijn van een huisvestingsvergunning. Als je een leegstaande woning ziet en wilt weten wie de eigenaar is, kun je tegen betaling de gegevens inzien in het Kadaster.

Particuliere woning zoeken

Om een particuliere huurwoning te vinden, kun je contact leggen met je eigen huisbaas of de huisbaas van familie/vrienden. Er zijn ook commerciële bureaus die bemiddelen bij het zoeken naar woonruimte. Zij moeten in het bezit zijn van een gemeentelijke vergunning.

Maximale huurprijs particuliere huurwoning

De maximale huur van woningen is wettelijk vastgelegd in het woningwaarderingsstelsel, in de volksmond ook wel “puntenstelsel” genoemd. Aan de hand van punten komt de prijs van de particuliere huurwoning tot stand. Als je een woning huurt en denkt dat de huur te hoog is, kun je een voorstel tot huurverlaging doen aan de verhuurder. Als de huurder en de verhuurder niet tot overeenstemming komen, kan de Huurcommissie de huurprijs toetsen.

Particulier huren is duur. Een maandelijkse huurprijs van € 1.000 tot € 1.200 voor een eenvoudige eengezinswoning is helaas geen uitzondering.

Particuliere huurwoning: voordelen & nadelen

Het voordeel van een particuliere huurwoning is dat er geen wachtlijst is. De huurder kan op korte termijn zijn intrek nemen in de woning. Een groot nadeel van particulier huren is dat de prijzen hoger liggen dan bij de sociale huurwoning.

Sociale huurwoning

Een sociale huurwoning wordt gedefinieerd als een goedkope huurwoning voor mensen die moeite hebben om voor hun eigen huisvesting te zorgen. In de praktijk huren veel mensen een sociale huurwoning, ook wanneer zij een goed salaris hebben. Sociale huurwoningen zijn meestal eigendom van woningcorporaties.

Voorwaarden sociale huurwoning

De huurder moet in het bezit zijn van een huisvestingsvergunning. Daarnaast stellen veel woningcorporaties de eis dat de huurder economische of maatschappelijke binding heeft met de regio. De woningcorporatie kan ook eisen stellen met betrekking tot de hoogte van het inkomen en de gezinsgrootte. Sinds 2011 geldt er een inkomensgrens voor sociale huurwoningen.

Sociale huurwoning: voordelen en nadelen

De voordelen van een sociale huurwoning zijn met name de lage huurprijs, de mogelijkheid die soms wordt aangeboden om de huurwoning te kopen, de regelingen voor starters op de woningmarkt die woningcorporaties aanbieden om de doorstroom naar een koopwoning te bevorderen zoals Een groot nadeel zijn de lange wachtlijsten en de trage doorstroom. In het uiterste geval staan mensen zeven jaar op de wachtlijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…
Inkomenseis sociale huurwoningInkomenseis sociale huurwoningDe regels voor het krijgen van een sociale huurwoning zijn veranderd door de Europese Commissie. Vanaf 1 januari 2011 mo…
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Bronnen en referenties
  • WZS Amsterdam
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Huren in de vrije sector"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 21-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huren vrije sector
Schrijf mee!